Competencias Comunicativas Interculturales en la formación inicial docenteEl caso de tres universidades regionales de Chile
- Susan Sanhueza Henríquez 1
- Pascal Patrick Matzler 1
- Chuan-Chih Hsu 1
- Julio Domínguez Maldonado 1
- Miguel Friz Carrillo 2
- Segundo Quintriqueo Millán 3
-
1
Universidad Católica del Maule
info
-
2
Universidad del Bío-Bío
info
-
3
Universidad Católica de Temuco
info
ISSN: 0716-050X, 0718-0705
Datum der Publikation: 2016
Ausgabe: 42
Nummer: 4
Seiten: 183-200
Art: Artikel
Andere Publikationen in: Estudios pedagógicos
Zusammenfassung
The article aims to describe the cognitive, affective and behavioural competencies possessed by undergraduate students in initial teacher training courses for preschool and primary school (n = 270) to address the sociocultural diversity of their future students, and on this basis, to propose elements of intercultural didactics and pedagogy that these undergraduate students must learn in order to work in culturally diverse school settings. A quantitative approach of descriptive comparative design which makes use of the Cultural Intelligence Scale (CI) with 22 items was employed. The results make it advisable to improve the training curricula of future teachers by integrating the theme of cultural diversity explicitly and transversally in the different teacher training courses, for example, through the design and implementation of programs to develop intercultural communication.
Bibliographische Referenzen
- Akkari, A. (2009). Introduction aux approches interculturelles en éducation. Université de Genève. Genève.
- Akkari, A. (2006). Les approches multiculturelles dans la formation des enseignants: entre recherche et pédagogie critique. Revue des HEP de la Suisse romande et du Tessin, vol. 4, Suiza: Conférence des directeurs des Hautes écoles pédagogiques et institutions assimilées de Suisse romande et du Tessin.
- Aleksandrovna, L. (2014). Communicative Competency in Teacher Training. World Applied Sciences Journal. 31. 583-586
- Ang, S,Van Dyne, L,Koh, C,Yee, K,Templer, K,Tay, C,Chandrasekar, N. (2007). Cultural Intelligence: Its Measurement and Effects on Cultural Judgment and Decision Making, Cultural Adaptation and Task Performance. Management and Organization Review. 3. 335-371
- Barra, N. (2007). El desafío de la diversidad cultural para Chile. Intercultural Center for Research in Education.
- Cabrera, F,Espín, J. V,Marín, M,Rodríguez, M. (1999). Construir la escuela intercultural: Reflexiones y propuestas para trabajar la diversidad étnica y cultural. Graó. Barcelona.
- Cardona, M.C. (2002). Introducción a los métodos de investigación en educación. EOS. Madrid.
- Cornejo, J,Sanhueza, S,Rioseco, M. (2012). Orientaciones para la elaboración de tesis, seminarios y paper académicos. Universidad Católica del Maule.
- Dasen, P. (2002). Pourquoi des approches interculturelles en sciences de l'éducation?. De Boeck Supérieur. Belgique.
- Dietz, G,Mateos, L. (2011). Interculturalidad y Educación Intercultural en México: Un análisis de los discursos nacionales e internacionales en su impacto en los modelos educativos mexicanos. Secretaría de Educación Pública. México, D.F.
- Dion, S. (2007). Disrupting molded images: Identities, responsibilities and relationships-teachers and indigenous subject material. Teaching Education. 18.
- Gaché, J. (2013). Inclusión Social y Equidad en la Educación Superior. Fundación Equitas.
- Gay, G,Tyrone, H. (2000). Multicultural teacher education for the 21st century. The Teacher Educator. 36. 1-16
- Huang, Y. (2014). Constructing Intercultural Communicative Competence Framework for English Learners. Cross-Cultural Communication. 10. 97-101
- Jiao, X. (2014). Cultivating Intercultural Communication Competence through Culture Teaching. Theory and Practice in Language Studies. 4. 1492-1498
- Jordán, J. (1996). Propuestas de educación intercultural para profesores. CEAC. Barcelona.
- Jordán, J,Castellá, E,Pinto, C. (2001). La educación intercultural, una respuesta a tiempo. UOC. Barcelona.
- Lacourse, F,Maubant, P. (2009). L'intervention éducative: un cadre conceptuel pertinent pour une lecture compréhensive de la pratique enseignante. Introduction Nouveaux cahiers de la recherche en éducation. 12. 3-8
- Lázár, I,Huber-Kriegler, M,Lussier, D,Matei, G,Peck, Ch. (2007). Développer et évaluer la compétence en communication interculturelle: Un guide à l'usage des enseignants de langues et des formateurs d'enseignants. Centre européen pour les langues vivantesConseil de l'Europe.
- Leiva, J. (2012). La formación en educación intercultural del profesorado y la comunidad. Revista Electrónica de Investigación y Docencia. 8-31
- Lipiansky, E. (1992). Identité et communication. Presses Universitaires de France. París.
- López, M. (2006). LEcola que inclou. Ajuntament de Torrent. Torrent.
- Losada, J,López, R. (2003). Métodos de investigación en ciencias humanas y sociales. Ediciones Paraninfo.
- Mampaey, J,Zanoni, P. (2015). British Journal of Sociology of Education. London School of Economics.
- Muller, M,Calcagni, E,Grau, V,Preiss, D,Volante, P. (2013). Desarrollo de habilidades de observación en estudiantes de pedagogía: Resultados de una intervención piloto basada en el uso de la Videoteca de Buenas Prácticas Docentes. Estudios pedagógicos. 39. 85-101
- Neuliep, J. (2012). The Relationship among Intercultural Communication Apprehension, Ethnocentrism, Uncertainty Reduction, and Communication Satisfaction during Initial Intercultural Interaction: An Extension of Anxiety and Uncertainty Management (AUM) Theory. Journal of Intercultural Communication Research. 41. 1-16
- Ouellet, F. (1991). L'éducation interculturelle: Essai sur le contenu de la formation des maîtres. Editions L'Harmattan. Paris.
- Ouellet, F. (2002). L'éducation interculturelle et L'éducation a la citoyenneté: Quelques pistes pour s'orienter dans la diversité des conceptions. VEI Enjeux. 129. 146-167
- Quilaqueo, D,Quintriqueo, S. (2010). Saberes educativos mapuches: Un análisis desde la perspectiva de los Kimches. Revista de la Universidad Bolivariana. 9. 337-360
- Quilaqueo, D,Quintriqueo, S,Torres, H,Muñoz, G. (2014). Saberes educativos mapuches: aportes epistémicos para un enfoque de educación intercultural. Revista Chungará. 46. 271-283
- Quilaqueo, D,Quintriqueo, S,Torres, H. (2015). Revista Electrónica de Investigación Educativa.
- Quintriqueo, S,Quilaqueo, D,Peña-Cortés, F,Muñoz, G. (2015). Conocimientos culturales como contenidos de la educación familiar mapuche. Revista ALPHA. 131-146
- Quintriqueo, S,Quilaqueo, D,Gutiérrez, M,Morales, S,Susan, S. (2015). Gestión escolar: liderazgo y acción pedagógica. Editorial Universidad Católica de Temuco. Temuco.
- Ragoonaden, K. (2011). La compétence interculturelle et la formation initiale: le point sur le CECR et l'IDI. Revue canadienne de linguistique appliquée. 14. 86-105
- Sanhueza, S,Cardona, M.C,Friz, M. (2015). Understanding elementary and secondary students' representation of cultural differences as reflected in the process of intercultural communication in school contexts. Nordic Psychology. 67. 65-86
- Sanhueza, S,Friz, M,Quintriqueo, S. (2014). Estudio exploratorio sobre las actitudes y comportamiento del profesorado de Chile en contextos de escolarización de alumnado inmigrante. Revista Electrónica de Investigación Educativa. 16. 148-162
- Schütz, A. (1979). Estudios sobre teoría social. Amorrortu. Buenos Aires.
- Steinbach, M. (2012). Élargir les perspectives interculturelles des futurs enseignants. Revue des sciences de l'éducation de McGill. 47. 153-170
- Valiente, T. (2001). Reflexiones en torno a interculturalidad y proceso educativo en sociedades multiculturales: encanto y desafío de la diversidad. Lexis. 25. 337-365