Uso de estrategias tecnológicas en educaciónuna comparación entre biología y educación física

  1. Máximo Escobar
  2. Susan Sanhueza
  3. Miguel Friz
Journal:
Revista mexicana de investigación educativa

ISSN: 1405-6666

Year of publication: 2018

Volume: 23

Issue: 77

Pages: 483-504

Type: Article

More publications in: Revista mexicana de investigación educativa

Abstract

Abstract: The purpose of this article is to observe the evolution of information and communication technology (ICT) in the field of education, while exploring a basic discipline such as biology with respect to an applied and preferably social discipline such as physical education. To attain this objective, 120 abstracts from three specialized journals were reviewed. Use was made of a mixed focus with content analysis, through the construction of a research agenda that incorporated the analysis of documents, content of discourse, tabulation of topic frequency, and the synthesis of the findings obtained from the analyzed matrix. The starting assumption was that recent generations of students have contingent learning experiences that will progressively condition teachers and stimulate them to modify their teaching strategies and update their knowledge through ICT, to reflect progressive use. The results indicate a low tendency to use these technologies. By comparing two areas of disciplinary specialization in education, we concluded that the use of ICT may be underestimated since dependencies on paradigmatic frameworks are stronger than methodological updates.

Bibliographic References

  • Abbitt, Jason T. (2011). Measuring technological pedagogical content knowledge in preservice teacher education: A review of current methods and instruments. Journal of Research on Technology in Education. 43. 281-300
  • Abrami, Philip C,Bernard, Robert M.,Borohovski, Eugene,Waddington, David I.,Wade, Anne C.,Persson, Tonj. (2015). Strategies for teaching students to think critically: A meta-analysis. Review of Educational Research. 85. 275-314
  • Agbuga, Bulent,Xiang Ping y McBride, Ron E.,Su, Xiaoxi. (2016). Student perceptions of instructional choices in middle school physical education. Journal of Teaching in Physical Education. 35. 138
  • Arévalo-Baeza, Mart. (2007). La tecnología al servicio de la actividad física y el deporte. Tándem: Didáctica de la educación física. 6-12
  • Bagley, James R.,Galpin, Andrew J. (2015). Three-dimensional printing of human skeletal muscle cells: An interdisciplinary approach for studying biological systems. Biochemistry and Molecular Biology Education. 43. 403
  • Bevan, Samantha J,Chan, Cecilia W. L.,Tanner, Julian A. (2014). Diverse assessment and active student engagement sustain deep learning: A comparative study of outcomes in two parallel introductory biochemistry courses. Biochemistry and Molecular Biology Education. 42. 474
  • Biddle, Stuart J. H.,Gorely, Trish,Marshall, Simon J.,Murdey, Ian,Cameron, Noe. (2004). Physical activity and sedentary behaviours in youth: Issues and controversies. The Journal for the Royal Society for the Promotion of Health. 124. 29-33
  • Cabero-Almenara, Juli. (2007). Nuevas tecnologías aplicadas a la educación. Mc Graw-Hill. Madrid.
  • Capella i Priu, Sebasti. (2007). Informática, educación física y ¡las WebQuest!. Tándem: Didáctica de la educación física. 42
  • Capllonch-Bujosa, Mart. (2005). Las tecnologías de la información y la comunicación en la Educación física de primaria: estudio sobre sus posibilidades educativas. Universidad de Barcelona. Barcelona.
  • Capllonch-Bujosa, Mart. (2007). Buenas prácticas en el uso de las TIC en la educación física escolar. Tándem: Didáctica de la educación física. 77-80
  • Carrera-Farrán, Francesc Xavier,Coiduras-Rodríguez, Jordi Lluí. (2012). Identificación de la competencia digital del profesor universitario: un estudio exploratorio en el ámbito de las ciencias sociales. Revista de Docencia Universitaria. 10. 273
  • (2010). Metas educativas 20021. La educación que queremos para la generación de los bicentenarios. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Madrid.
  • Cerda-Díaz, Lidi. (2014). Evaluación de las competencias TIC de estudiantes de pedagogía de la Universidad Católica del Maule. Facultad de Ciencias de la Educación-Departamento de Didáctica, y Organización Educativa-Universidad de Sevilla. Sevilla.
  • (2001). Uso de nuevas tecnologías y sus implicancias en aprendizajes terminales. Evaluación de aprendizajes relevantes al egreso de la educación superior.
  • Dalmau-Torres, Josep Mari. (2004). Análisis del estatus de la Educación Física en la Enseñanza Primaria. Universidad de La Rioja.
  • De la Torre-Espejo, Aníba. (2009). Nuevos perfiles en el alumnado: la creatividad en nativos digitales competentes y expertos rutinarios. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento. 6. 7-14
  • Doolittle, Sarah A,Rukavina, Paul B.,Li, Weidong,Manson, Mara,Beale, Angel. (2016). Middle school physical education teachers’ perspectives on overweight students. Journal of Teaching in Physical Education. 35. 127
  • Douglas, Clark B,Tanner-Smith, Emily E.,Killingsworth, Stephen S. (2015). Digital games, design, and learning: A systematic review and meta-analysis. Review Education of Educational Research. 86. 79-122
  • (2008). Estándares TIC para la formación inicial docente: una propuesta en el contexto Chileno. Gobierno de Chile.
  • Ferreres-Franco, Carlo. (2011). La integración de las tecnologías de la información y de la comunicación en el área de la educación física de secundaria: análisis sobre el uso, nivel de conocimientos y actitudes hacia las TIC y de sus posibles aplicaciones educativas. Universitat Rovira i Virgili. Tarragona.
  • Gu, Xiangli,Chang, Mei,Solmon, Melinda A. (2016). Physical activity, physical fitness, and health-related quality of life in school-aged children. Journal of Teaching in Physical Education. 35. 117
  • Kulik, James A.,Fletcher, Dexter J. (2015). Effectiveness of intelligent tutoring systems: A meta analytic. Review Education of Educational Research. 86. 42-78
  • Labov, Jay B,Reid, Ann H.,Yamamoto, Keith R. (2010). Integrated biology and undergraduate science education: A new biology education for the twenty-first century?. CBE-Life Sciences Education. 9. 10
  • Lang, Christin,Feldmeth, Anna Karina,Brand, Serge,Holsboer-Trachsler, Edith,Pühse, Uwe,Gerber, Marku. (2016). Stress management in physical education class: An experiential approach to improve coping skills and reduce stress perceptions in adolescents. Journal of Teaching in Physical Education. 35. 149
  • Langheinrich, Jessica,Bogner, Franz X. (2015). Student conceptions about the DNA structure within a hierarchical organizational level: Improvement by experiment- and computer-based outreach learning. Biochemistry and Molecular Biology Education. 43. 393-402
  • Llinares, Salvado. (2012). Construcción de conocimiento y desarrollo de una mirada profesional para la práctica de enseñar matemáticas en entornos en línea. Avances de Investigación en Educación Matemática. 53-70
  • Lloyd, Rebecca J. (2016). Becoming physically literate for life: Embracing the functions, forms, feelings and flows of alternative and mainstream physical activity. Journal of Teaching in Physical Education. 35. 107
  • Marcelo García, Carlo. (2002). Los profesores como trabajadores del conocimiento: Certidumbres y desafíos para una formación a lo largo de la vida. Revista Educar. 27-56
  • Martínez Baena, Alejandr. (2012). Factores influyentes en la actividad físico-deportiva de adolescentes españoles: opiniones sobre el papel de la escuela. Universidad de Granada. Granada.
  • Miller, Riel,Looney, Janet,Wynn, Ji. (2010). Thinking strategically about education and technology: Making learning happen today for tomorrow’s world. Promethean Education Strategy Group. Lancashire.
  • Milles, Nathan G.,Soares da Costa, Tatian. (2015). Acceptance of clickers in a large multimodal biochemistry class as determined by student evaluations of teaching: Are they just an annoying distraction for distance students?. Biochemistry and Molecular Biology Education. 44. 99-108
  • Muro Lozada, Xiomara,Serrón, Sergi. (2007). La agenda de investigación en el proceso de transformación de las instituciones de educación superior. Paradigma. 7-38
  • (2005). America’s Lab Report: Investigations in High School Science. National Academies Press. Washington, DC.
  • Okseon, Lee,Euichang, Cho. (2015). The influence of professional development on teachers’ implementation of the teaching personal and social responsibility model. Journal of Teaching in Physical Education. 34. 603
  • Pérez Sanz, Antoni. (2011). Escuela 2.0. Educación para el mundo digital. Revista de Estudios de Juventud. 92. 63
  • Polo-Martínez, Ignaci. (2008). Evaluación de la enseñanza de la educación física en la ESO en Aragón e implementación de un programa de entrenamiento en habilidades y estrategias docentes implicadas en la promoción de actitudes y conductas saludables. Universidad de Zaragoza. Zaragoza.
  • Ramos, Nilo C.,Mccullick, Bryan A. (2015). Elementary students’ construct of physical education teacher credibility. Journal of Teaching in Physical Education. 34. 560
  • Sigalés, Carles,Mominó, Josep Maria,Meneses, Julio,Badía, Anton. (2008). La integración de internet en la educación escolar española: situación actual y perspectivas de futuro. Fundación Telefónica. Barcelona.
  • Tuning, A. L. (2008). Reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina. Informe final (2004-2007). Publicaciones de la Universidad de Deusto. Bilbao.
  • (2005). Informe mundial de la Unesco: Hacia las sociedades del conocimiento. Unesco. París.
  • Van der Kleij, Fabienne M.,Feskens, Remco C. W.,Eggen, Theo J. H. M. (2015). Effects of feedback in a computer-based learning environment on students’ learning outcomes: A meta-analysis. Review of Educational Research. 85. 475-511