Autoconcepto y metas académicas en estudiantes universitarios/as con discapacidad

  1. Raquel Suriá Martínez 1
  1. 1 Universidad de Alicante. Departamento de Comunicación y Psicología Social. Alicante, España
Revista:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Año de publicación: 2023

Volumen: 34

Número: 2

Páginas: 110-125

Tipo: Artículo

DOI: 10.5944/REOP.VOL.34.NUM.2.2023.38069 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

This paper aims toexamine the relationship between the profile of academic goals and self-concept in a group of university students with disabilities. Thus, the first objective tries to verify if there are differentiated profiles of academic goals based on the combinationsof the different motivational goals. Once the profiles have been identified, it tries to explore whether there is a predominant profile based on the type of disability. Finally, it aims to examine the possible intergroup differences in motivational goals in the self-concept dimensions. The Academic Goals Orientation Questionnaire (C.M.A, 1991) and the Form 5 SelfConcept Scale (AF-5, 1999), were administered to a sample of 96university students with disability. The age range was 18 to 40 years (M = 22.56;SD = 4.89). The quick cluster analysis method obtained three different clusters, a group with high goals of the three motivational dimensions, a second group with the use of learning goals and reward goals and a last group with a predominance of social value motivations. The multidimensional goal group comprised a higher percentage of students with cognitive and hearing disabilities. In turn, this profile obtained higher scores in most self-concept factors. The findings of this work can contribute to the understanding of the relationship between self-concept and motivational goals and thus, to the design of programs that help strengthen these constructs in students with disabilities.

Referencias bibliográficas

  • Alhadabi, A. y Karpinski, A. C. (2020). Grit, self-efficacy, achievement orientation goals, and academic performance in University students. International Journal of Adolescence and Youth, 25(1), 519-535. https://doi.org/10.1080/02673843.2019.1679202
  • Alcaín-Martínez, E. y Medina-García, M. (2017). Hacia una educación universitaria inclusiva: realidad y retos. Revista digital de investigación en docencia universitaria, 11(1), 4-19. https://doi.org/10.19083/ridu.11.530
  • Atkinson, J. W. (1974). The mainstream of achievement-oriented activity. En J. W. Atkinson y J. O. Raynor (Eds.), Motivation and achievement (pp. 13-41). Halstead.
  • Borland, J. y James, S. (1999). The learning experience of students with disabilities in higher education. A case study of a UK university. Disability & Society, 14(1), 85-101. https://doi.org/10.1080/09687599926398
  • Butler-Warke, A., Yuill, C. y Bolger, J. (2020). The changing face of social work: social worker perceptions of a neoliberalising profession. Critical and Radical Social Work, 8(1), 59-75. https://doi.org/10.1332/204986019x15633629305936
  • Canedo, C. M., Andrés, M. L., Canet-Juric, L. y Rubiales, J. (2019). Influencia de las estrategias cognitivas de regulación emocional en el bienestar subjetivo y psicológico en estudiantes universitarios. Liberabit, 25(1), 25-40.
  • CERMI (2020). El impacto de la pandemia de la COVI-19 en los derechos humanos de las personas con discapacidad en España. Colección Convención ONU, Ediciones Cinca.
  • Chacón López, H. y López-Justicia, M. D. (2020). Dificultades en el autoconcepto en función del sexo y estudios de jóvenes con retinosis pigmentaria. Revista española de orientación y psicopedagogía, 31(1), 98-112.
  • Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. New York: Academic Press. https://doi.org/10.4324/9780203771587
  • Cotán Fernández, A. (2019). ¿Es la universidad un entorno accesible? Historias de vida de estudiantes con discapacidad. Revista Fuentes, 21(1), 85-101. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2018.v21.i1.06
  • Daumiller, M., Stupnisky, R. y Janke, S. (2020). Motivation of higher education faculty: Theoretical approaches, empirical evidence, and future directions. International Journal of Educational Research, 99(1), 101502. https://doi.org/10.31234/osf.io/ys4mw
  • Deci, E. L. y Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Plenum Press. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-2271-7
  • Dweck, C.S. y Leggett, E. (1988). A social cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95, 256-273. https://doi.org/10.1037/0033-295x.95.2.256
  • Duda, J. L. (1993). Goals: A social-cognitive approach to the study of achievement motivation in sport. En R. N. Singer, M. Murphey y L. K. Tennant (Eds.), Handbook of Research on Sport Psychology (pp. 421-436). Macmillan.
  • Escandón, N. Y. P. (2019). Necesidades académicas de los estudiantes universitarios con discapacidad. Revista Tecnológica Ciencia y Educación Edwards Deming, 3(1), 1-12. https://doi.org/10.37957/ed.v3i2.16
  • García, J. F., Musitu, G., Riquelme, E. y Riquelme, P. (2011). A confirmatory factor analysis of the “Autoconcepto Forma 5” questionnaire in young adults from Spain and Chile. The Spanish journal of psychology, 14(2), 648-658. https://doi.org/10.5209/rev_sjop.2011.v14.n2.13
  • García, F. y Musitu, G. (1999). Autoconcepto forma 5. Tea.
  • Giner Mira, I., Navas Martínez, L., Holgado Tello, F. P. y Soriano Llorca, J. A. (2019). Actividad física extraescolar, autoconcepto físico, orientaciones de meta y rendimiento académico. Revista de Psicología del Deporte, 28(2), 49-55. https://doi.org/10.5672/apunts.2014- 0983.es.(2020/1).139.07
  • Harter, S. (1981). The development of competence motivation in mastery of cognitive and physical skills: Is the re a place for joy?”. En G. C. Roberts y D. M. Landers (Eds.), Psychology of motor behavior and sport-1980 (pp. 3-29). Human Kinetics.
  • Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E. y Tatham, R. L. (2006). Multivariate data analysis 6th Edition. Pearson Prentice Hall. New Jersey. humans: Critique and reformulation. Journal of Abnormal Psychology, 87(2), 49-74. https://doi.org/10.2307/2348783
  • Hayamizu, T. y Weiner, B. (1991). A test of Dweck’s model of achievement goals as related to perceptions of ability. The Journal of Experimental Education, 59(3), 226-234. https://doi.org/10.1080/00220973.1991.10806562
  • Herrera, P. G. y Moreno, E. M. O. (2019). Autoeficacia y motivación académica: Una medición para el logro de objetivos escolares. EJIHPE: European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 9(3), 119-135. https://doi.org/10.30827/relieve.v27i2.21909
  • Inglés, C. J., Martínez-Monteagudo, M. C., García-Fernández, J. M., Valle, A., Núñez, J. C., Delgado, B. y Torregrosa, M. S. (2015). Perfiles motivacionales en estudiantes españoles de Ecuación Secundaria Obligatoria: Análisis diferencial en autoatribuciones académicas. Anales de Psicología, 31(2), 579-588. https://doi.org/10.6018/analesps.31.2.173281
  • Lucas-Molina, B., Ávila Clemente, V., Pérez de Albéniz, A. y Fonseca-Pedrero, E. (2021). Educación emocional en jóvenes con discapacidad intelectual: evaluación de una intervención en contexto universitario. Revista Española de Discapacidad 8(2),151-162. https://doi.org/10.5569/2340-5104.08.02.07
  • Maïano, C., Coutu, S., Morin, A. J., Tracey, D., Lepage, G. y Moullec, G. (2019). Self‐concept research with school‐aged youth with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32(2), 238-255. https://doi.org/10.1111/jar.12543
  • Moriña, A. y Carballo, R. (2020). Universidad y educación inclusiva: recomendaciones desde la voz de estudiantes españoles con discapacidad. Educação & Sociedade, 41(1), 1-16. https://doi.org/10.1590/es.214662
  • Núñez, J. C. y González Pienda, J. A. (1994). Determinantes del rendimiento académico. Variables cognitivo-motivacionales, atribucionales, uso de estrategias y autoconcepto. Universidad de Oviedo.
  • Patrick, H., Anderman, L. H., Ryan, A. M., Edelin, K. C. y Midgley, C. (2001). Teachers' communication of goal orientations in four fifth-grade classrooms. The Elementary School Journal, 102(1), 35-58. https://doi.org/10.1086/499692
  • Paz-Maldonado, E. (2020). Inclusión educativa del alumnado en situación de discapacidad en la educación superior: una revisión sistemática. Teoría de la Educación: Revista Interuniversitaria, 30(1), 123-146. https://doi.org/10.14201/teri.20266
  • Pérez, J. I. y Garaigordobil, M. (2007). Discapacidad motriz: autoconcepto, autoestima y síntomas psicopatológicos. Estudios de psicología, 28(3), 343-357. https://doi.org/10.1174/021093907782506434
  • Pintrich, P. R., Schunk, D. H. y Luque, M. L. (2006). Motivación en contextos educativos: teoría, investigación y aplicaciones. Pearson Educación.
  • Pinel-Martínez, C., Pérez-Fuentes, M. D. C. y Carrión-Martínez, J. J. (2019). Relación entre género, resiliencia y autoconcepto académico y social en la adolescencia. Revista de Psicología y Educación, 14(2), 112-123. https://doi.org/10.23923/rpye2019.02.176
  • Polo Sánchez, M. T. y López Justicia, M. D. (2016). Transition to employment of university students with disabilities: factors for success. Universitas Psychologica, 15(2), 273-285. https://doi.org/10.11144/javeriana.upsy15-2.teus
  • Porto Castro, A. M. y Gerpe Pérez, E. M. (2020). Servicios universitarios de atención al alumnado con discapacidad en España. Revista española de orientación y psicopedagogía, 31(3), 149-169. https://doi.org/10.5944/reop.vol.31.num.3.2020.29266
  • Sandoval Mena, M., Simón Rueda, C. y Márquez Vázquez, C. (2019). ¿Aulas inclusivas o excluyentes?: barreras para el aprendizaje y la participación en contextos universitarios. Revista complutense de educación, 30(1), 261-276. https://doi.org/10.5209/rced.57266
  • Saucedo, J. N., Garza, M. L. S., Muro, M. D. L. Á. V. y Chainé, S. M. (2020). Evaluación de la autoeficacia, expectativas y metas académicas asociadas al rendimiento escolar. Revista de investigación educativa, 38(2), 435-452. https://doi.org/10.6018/rie.350421
  • Scherrer, V., Preckel, F., Schmidt, I. y Elliot, A. J. (2020). Development of achievement goals and their relation to academic interest and achievement in adolescence: A review of the literature and two longitudinal studies. Developmental Psychology, 56(4), 795. https://doi.org/10.1037/dev0000898
  • Segers, D., Bravo, S. y Villafuerte, J. (2018). La resiliencia y estilos de afrontamiento de jóvenes estudiantes con discapacidad. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(4), 463-487. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8433
  • Shpigelman, C. N. y HaGani, N. (2019). The impact of disability type and visibility on self‐concept and body image: Implications for mental health nursing. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 26(3-4), 77-86. https://doi.org/10.1111/jpm.12513
  • Suárez Riveiro, J. M., Cabanach, R. G. y Arias, A. V. (2001). Multiple‐goal pursuit and its relation to cognitive, self‐regulatory, and motivational strategies. British Journal of Educational Psychology, 71(4), 561-572. https://doi.org/10.1348/000709901158677
  • Suriá-Martínez, R., Ortigosa-Quiles, J.M. y Riquelme-Marin, A. (2019). Emotional Intelligence Profiles of University Students with Motor Disabilities: Differential Analysis of Self-Concept Dimensions. International Journal of Environmental Research and Public Health 16(21), 1- 11. https://doi.org/10.3390/ijerph16214073
  • Suriá-Martínez, R. (2017). Relación entre autoconcepto y perfiles de resiliencia en jóvenes con discapacidad. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 14(40), 450–473. https://doi.org/10.14204/ejrep.40.15150
  • Yehene, E., Lichtenstern, G., Harel, Y., Druckman, E. y Sacher, Y. (2020). Self-efficacy and acceptance of disability following mild traumatic brain injury: A pilot study. Applied Neuropsychology: Adult, 27(5), 468-477. https://doi.org/10.1080/23279095.2019.1569523
  • Valenzuela-Zambrano, B. y López-Justicia, M. D. (2017). Autoconcepto de estudiantes universitarios chilenos con discapacidad. Diferencias en función del género. Revista de Educación Inclusiva, 8(3), 820-831. https://doi.org/10.6018/analesps.32.3.218081
  • Valle, A., Regueiro, B., Rodríguez, S., Piñeiro, I., Freire, C., Ferradás, M. y Suárez, N. (2015). Perfiles motivacionales como combinación de expectativas de autoeficacia y metas académicas en estudiantes universitarios. European Journal of Education and Psychology, 8(1), 1-8. https://doi.org/10.30552/ejep.v8i1.141