Factores inductores del conocimiento alfabético en estudiantes prelectores

  1. Gutiérrez Fresneda, Raúl 1
  2. de Vicente Yagüe Yara, María Isabel 2
  3. López Martínez, Olivia 2
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Any de publicació: 2023

Títol de l'exemplar: ABOUT THE SOCIAL AND THE MENTAL HEALTH

Volum: 1

Número: 1

Pàgines: 343-350

Tipus: Article

DOI: 10.17060/IJODAEP.2023.N1.V1.2535 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resum

Knowledge about the process of learning to read at an early age is a factor on which numerous investigations have been carried out in recent years. It is known that there are a series of pre-reading skills that facilitate their acquisition, however, it is necessary to delve into the contributions that these present at the beginning of the literacy process. The objective of this work has focused on analyzing the relationships and the predictive value that certain skills associated with early learning can have in accessing the acquisition of alphabetic knowledge, as this is one of the most important factors involved in learning the reading. A descriptive cross-sectional design with a correlational-predictive scope was used. The study involved 236 students aged between 4 and 5 years. The results show the relevance that early stimulation in a series of reading precursors, including phonological awareness, oral language and certain cognitive processes, has on access to alphabetic knowledge. 

Referències bibliogràfiques

  • Bedard, C., Bremer, E., Campbell, W. y Cairney, J. (2018). Evaluation of a direct-instruction intervention to improve movement and preliteracy skills among young children: A within-subject repeated-measures design. Frontiers in Pediatrics, 5, 298. https://doi.org/10.3389/ fped.2017.00298
  • Beltrán, J.; López, C. y Rodríguez E. (2006). Precursores tempranos de la lectura: Educación infantil y primer curso de primaria. En B. Gallardo, C. Hernández y V. Moreno (eds.), Lingüística clínica y neuropsicología cognitiva. Actas del I Congreso Nacional de lingüística clínica. Universidad de Valencia.
  • Bravo, L. (2016). El aprendizaje del lenguaje escrito y las ciencias de la lectura. Un límite entre la psicología cognitiva, las neurociencias y la educación. Límite. Revista Interdisciplinaria de Filosofía y Psicología, 11(36),50-59.
  • Clayton, F. J., West, G., Sears, C., Hulme, C. y Lervåg, A. (2020). A longitudinal study of early reading development: Letter-sound knowledge, phoneme awareness and RAN, but not letter-sound integration, predict variations in reading development. Scientific Studies of Reading, 24(2), 91–107. http://dx.doi.org/10.1080/10888438.2019.1622546
  • De la Calle, A.M., Guzmán-Simón, F., y García-Jiménez, E. (2019). Los precursores cognitivos tempranos de la lectura inicial: un modelo de aprendizaje en niños de 6 a 8 años. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 345-361. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.312661
  • Diuk, B. y Ferroni, M. (2012). Reading difficulties in a poverty context: a case study of the Matthew Effect? Psicología Escolar e Educacional, 16(2), 209-217.
  • Gallego, C. (2006). Los prerrequisitos lectores. Congreso Internacional de Lectoescritura, Morelia: Asociación Mundial de Educadores Infantiles.
  • González, R.M., Cuetos, F., Vilar,J.y Uceira, E. (2015). Efectos de la intervención en conciencia fonológica y velocidad de denominación sobre el aprendizaje de la escritura. Aula Abierta, 43, 1- 8.
  • Gutiérrez, R. (2018). Habilidades favorecedoras del aprendizaje de la lectura en alumnos de 5 y 6 años. Revista Signos, 51(96), 45-60. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342018000100045
  • Gutiérrez-Fresneda, R. (2019). Efecto de los grupos interactivos en el aprendizaje de la lectura mediante la colaboración familiar. Revista de Psicodidáctica, 24(2), 138-144. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2019.02.001
  • Gutiérrez-Fresneda, R., De Vicente-Yagüe, M. I., y Alarcón, R. (2020). Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. Revista Signos, 53(104) 664-681. https://doi.org/10.4067/S0718-09342020000300664
  • Gutiérrez, R. y Díez, A. (2017). Efectos de un programa de conciencia fonológica en el aprendizaje de la lectura y la escritura. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 30-45. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=338253221002
  • Injoque-Ricle, I., Barreyro, J., Calero, A. y I Burin, D. (2012). Memoria de Trabajo y vocabulario: Un modelo de interacción entre los componentes del modelo de Baddeley y el sistema de información verbal cristalizada. Cuadernos de neuropsicología, 6(1), 33-45. http:// dx.doi.org/10.7714/cnps/6.1.202
  • Landerl, K., Freudenthaler, H. H., Heene, M., De Jong, P. F., Desrochers, A., Manolitsis, G., Parrila, R. y Georgiou, G. K. (2019). Phonological awareness and rapid automatized naming as longitudinal predictors of reading in five alphabetic orthographies with varying degrees of consistency. Scientific Studies of Reading, 23(3), 220-234. https://doi. org/10.1080/10888438.2018.1510936
  • López-Escribano, C. y Beltrán, J. (2009). Early predictors of reading in three groups of native Spanish speakers: Spaniards, Gypsies, and Latin Americans. The Spanish Journal of Psychology, 12, 84- 95.
  • Martínez, T., Ávila, V., Ysla, L., y Sellés, P. (2022). Fortalecimiento de los precursores de la lectura en estudiantes prelectores. Revista de Educación, 396, 177-204. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2022-396-534
  • Marulis, L. y Neuman, S. (2013). How Vocabulary Interventions Affect Young Children at Risk: A Meta-Analytic Review, Journal of Research on Educational Effectiveness, 6(3), 223-262. doi:10.1080/19345747.2012.755591.
  • Núñez, M.P. y Santamaría, M. (2014). Prerrequisitos para el proceso de aprendizaje de la lectura y la escritura: conciencia fonológica y destrezas orales de la lengua. Lengua y habla, 18, 72-92.
  • Sélles, P. (2006). Estado actual de la evaluación de los predictores y de las habilidades relacionadas con el desarrollo inicial de la lectura. Aula Abierta, 88, 53-72.
  • Sunde, K., Furnes, B. y Lundetræ, K. (2020). Does Introducing the Letters Faster Boost the Development of Children’s Letter Knowledge, Word Reading and Spelling in the First Year of School? Scientific Studies of Reading, 24(2), 141-158. http://dx.doi.org/10.1080/10888438.2019.1 615491
  • Vellutino, F., Tunmer, W., Jaccard, J. y Chen, R. (2007). Components of reading ability: Multivariate evidence for a convergent skills model of reading development. Scientific Studies of Reading, 11, 3-32. http://dx.doi.org/10.1080/10888430709336632