La participación infantil y adolescente en la Provincia de AlicanteEl uso de los presupuestos participativos como dinámica empoderadora

  1. Abellán López, María Ángeles 1
  2. Pardo Beneyto, Gonzalo
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Revista:
Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

ISSN: 2695-9623

Ano de publicación: 2023

Título do exemplar: Monograph: "Keys to political and social communication"

Volume: 17

Número: 6

Tipo: Artigo

DOI: 10.37467/REVHUMAN.V17.4839 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: Human Review: International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades

Resumo

This article focuses on the study of various experiences based on dynamics of participatory budgets and aimed at children and adolescents. This research collected data from the main participatory experiences in the Alicante Province during the 2015-2022 period through a survey and a search for related documentation. The data from the municipalities have been processed through the MAXQDA program. Among the main results, it is possible to highlight the different perceptions that the participants have of the concept and the need to delve into instruments of this nature.

Referencias bibliográficas

  • Abellán López, M.A y Pardo Beneyto, G. (2017). Las políticas públicas simbólicas para el buen gobierno y la calidad democrática en la Comunitat Valenciana, Inguruak: Soziologia eta zientzia politikoaren euskal aldizkaria, 62, 39-54. DOI: https://doi.org/10.18543/inguruak-62-2017-art04
  • Abellán López, M. A. (2014). Del cielo normativo a la “tosca materia”: La transformación discursiva del buen gobierno en gobernanza. Foro Interno, 17, 55-72. https://doi.org/10.5209/FOIN.57205 DOI: https://doi.org/10.5209/FOIN.57205
  • Abellán, María Ángeles; Pardo, Gonzalo y Beltrán, José (2022). Cuaderno de capacidad para presupuestos participativos con niños, niñas y adolescentes. UNICEF. https://ciudadesamigas.org/wp-content/uploads/2022/07/UNICEF_Espana_presupuestos_participativos.pdf
  • Anduiza, E. y Bosch, A. (2012). Comportamiento político y electoral. Ariel.
  • Augsberger A, Gecker W, Collins M.E. (2019). We make a direct impact on people’s lives: Youth empowerment in the context of a youth-led participatory budgeting project. J Community Psychol. 47(3): 462-476. https://doi.org/10.1002/jcop.22131. DOI: https://doi.org/10.1002/jcop.22131
  • Balsells, M.A., Fuentes-Peláez, N. y Pastor, C. (2017). Listening to the voices of children in decision-making: A challenge for the child protection system in Spain. Children and Youth Services Review, 79, 418-425; https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.06.055. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2017.06.055
  • Benedicto, J. (1995) “La construcción de los universos políticos de los ciudadanos”. En J. Benedicto, y M. L Morán (eds), Sociedad y política: Temas de sociología política (pp. 227-268). Madrid: Alianza Editorial.
  • Blanchet-Cohen, N. & Bedeaux, C. (2014). Towards a rights-based approach to youth programs: Duty-bearers’ perspectives. Children and Youth Services Review, 38, 75–81. https://doi.org/10.1016/J.CHILDYOUTH.2014.01.009 DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2014.01.009
  • Blanchet-Cohen, N. & Torres, J. (2015). Accreditation of Child-Friendly Municipalities in Quebec: Opportunities for Child Participation. Children, Youth and Environments, 25(2), 16–32. https://doi.org/10.7721/chilyoutenvi.25.2.0016 DOI: https://doi.org/10.7721/chilyoutenvi.25.2.0016
  • Cano-Hila, A.B.; Pose Porto, H. y Gil-Jaurena, I. (2021). Impactos de las experiencias municipales de participación infantil y adolescente según los técnicos y técnicas locales, Pedagogía Social- Revista Interuniversitaria, 38, 77-88. DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2021.38.05
  • Cardoso Braga, C. S., de Queiroz Machado, D., Zabdiele Moreira, M. Fernandes de Mesquita, R. y Ney Matos, F. R. (2019). Contributions and Limits to the Use of Softwares to Support Content Analysis. En A. P. Costa, L. P. Reis y A. Moreirda (Eds.), Computer Supported Qualitative Research New Trends on Qualitative Research (pp. 12-21). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-01406-3_2
  • Centro de investigaciones sociológicas (2022). 3366 – Barómetro de Julio. CIS. https://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/estudios/ver.jsp?estudio=14634
  • Comisión Europea (2021). Estrategia sobre los Derechos del Niño en marzo de 2021. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/HTML/?uri=CELEX:52021DC0142&from=en
  • Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. McGraw-Hill
  • Council of Europe (2012). Participation of children and young people under the age of 18. Council of Europe. Strasbourg. https://rm.coe.int/168046c478
  • Dias, N., Henríquez S., Simone J. (Eds.) (2019). Participatory Budgenting World Atlas. [Atlas Mundial de los Presupuestos Participativos]. Portugal: Epopeia.
  • Gal, T. & Faedi-Duramy, B. (2015). International Perspectives and Empirical Findings on Child Participation. Oxford. http://10.1093/acprof:oso/9780199366989.001.0001 DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199366989.001.0001
  • Francés, F.J. (2006). La participación ciudadana desde una perspectiva no asociativa y los nuevos mecanismos de innovación democrática local [Tesis doctoral, Universidad de Alicante] Repositorio institucional de la Universidad de Alicante https://rua.ua.es/dspace/handle/10045/11014
  • Freeman, M. (2007). Why it remains important to take children’s rights seriously. International Journal of Children’s Rights, 15(1), 5–23. https://doi.org/10.1163/092755607X181711 DOI: https://doi.org/10.1163/092755607X181711
  • Gadotti, M. (2004). Presentaçao. En A. Antunes, A. Severiano, D. Mesquita y L. Oliveira. Orçamento participativo Criança. Exercendo a cidadania desde a infância. Instituto Paulo Freire. https://www.paulofreire.org/images/pdfs/op_crianca.pdf
  • Hart, R. (1992). Children’s Participation from tokenism to citizenship. Innocents Esssays, 4. UNICEF. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/childrens_participation.pdf
  • Hart, R. (1997). Children’s Participation: The Theory and Practice of Involving Young Citizens in Community Development and Environmental Care. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315070728 DOI: https://doi.org/10.4324/9781315070728
  • Herzog, B. y Ruiz, J. (Eds.) (2019). Análisis sociológico del discurso. Publicacions Universitat de València.
  • Jans, M. (2004). Children as Citizens: Towards a Contemporary Notion of Child Participation. Childhood, 11(1), 27–44. https://doi.org/10.1177/0907568204040182 DOI: https://doi.org/10.1177/0907568204040182
  • Kennan, D., Brady, B., Forkan, C. (2018). Supporting Children’s Participation in Decision Making: A Systematic Literature Review Exploring the Effectiveness of Participatory Processes, The British Journal of Social Work, 48(7), 1985–2002, https://doi.org/10.1093/bjsw/bcx142 DOI: https://doi.org/10.1093/bjsw/bcx142
  • Lansdown, G. (2005). The evolving capacities of the child. UNICEF Innocenti Research Centre. https://www.unicef-irc.org/publications/pdf/evolving-eng.pdf
  • López, S. y Pineda, C. (2013). Experiencias de presupuestos participativos en el País Valenciano: análisis de variables que intervienen en su paralización, OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 8(2), 259-286. https://doi.org/10.14198/OBETS2013.8.2.03 DOI: https://doi.org/10.14198/OBETS2013.8.2.03
  • López, S. y Gil-Jáurena, I. (2021). Transformaciones del Presupuesto Participativo en España de la aplicación del modelo de Porto Alegre a la instrumentalización de las nuevas experiencias. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 16(1), 151-174. https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.1.10 DOI: https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.1.10
  • Lundy, L. (2007).Voice’ is not enough: Conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33, 927-942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033 DOI: https://doi.org/10.1080/01411920701657033
  • Lundy, L. (2018). In defence of tokenism? Implementing children’s right to participate in collective decision-making. Childhood, 25(3), 340–354. https://doi.org/10.1177/0907568218777292 DOI: https://doi.org/10.1177/0907568218777292
  • Lundy, L, Orr, K. & Marshall, C. (2020). Children’s rights budgeting and social accountability: Children’s views on its purposes, processes and their participation. Global Campus Human Rights Journal, 4, 91-113 http://doi.org/20.500.11825/1699
  • MacNaughton, G., Patrick H. & Smith, K. (eds.) (2009). Young children as active citizens: Principles, policies and pedagogies. Cambridge Scholars.
  • Martínez-Valle, C. (2021). Presupuestos participativos: ¿neoliberalizadores?, ¿educativos? Una evaluación de la teoría de las políticas aceleradas, Encuentros en Teoría e Historia de la Educación, 22, 73–94. https://doi.org/10.24908/encounters.v22i0.15241 DOI: https://doi.org/10.24908/encounters.v22i0.15241
  • Matthews, H. & Limb, M. (2003). Another white elephant? Youth councils as democratic structures. Space and Polity, 7(2), 173–192. https://doi.org/10.1080/1356257032000133928 DOI: https://doi.org/10.1080/1356257032000133928
  • Medina, I.; Castillo, P.J.; Álamos-Concha, P.; Rihoux, B. (2017). Análisis Cualitativo Comparado (QCA). CIS.
  • Moran-Ellis, J. & Sünker, H. (2018). Childhood studies, children’s politics and participation: perspectives for processes of democratisation. International Review of Sociology, 28(2), 277-297, https://doi.org/10.1080/03906701.2018.1477106 DOI: https://doi.org/10.1080/03906701.2018.1477106
  • Norris, P. y Inglehart, R. (2019). Cultural Backlash: Trump, Brexit, and Authoritarian Populism. Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108595841
  • Oñate, P. (2021). El Populismo y los partidos de derecha radical populista: caracterización, evolución y efectos. En P. Villar Hernández (Ed.), Retóricas negativas: la desinformación de derecha radical y su cobertura mediática (pp. 12-35). Tirant Lo Blanch.
  • Pardo, G. y Abellán, M. (próxima publicación). Experiencias Participativas Infantiles y Juveniles. Perspectivas sobre procesos de democratización y gobernanza. Tirant Lo Blanch.
  • Pineda Nebot, C., Abellán-López, M.A. y Pardo-Beneyto, G. (2021). Los presupuestos participativos infantiles como metodología de aprendizaje cívico. Un estudio exploratorio sobre la experiencia española. Sociedad e Infancias, 5, 159-170. https://doi.org/10.5209/soci.71325 DOI: https://doi.org/10.5209/soci.71325
  • Ramírez Nárdiz, A. (2009). Los presupuestos participativos como instrumento de democracia participativa (La experiencia de San Juan de Alicante), Cuadernos Constitucionales de la Cátedra Fadrique Furió Ceriol, 66, 127-144.
  • Ruiz Morales, J. (2009). Espacios de participación ciudadana: Los Presupuestos Participativos de Sevilla y derivas educativas. Investigación en la escuela: revista de investigación e innovación escolar, 68, 85-100. http://hdl.handle.net/11441/44250
  • Ruíz-Morales, J. (2014). Experiencias Sociales y Educativas en los procesos de participación con niñas, niños y jóvenes en la ciudad de Sevilla entre los años 2005-2008 [Tesis Doctoral, Universidad de Sevilla]. Repositorio institucional de la Universidad de Sevilla https://idus.us.es/handle/11441/26570.
  • Suchman, M. S. (1995). Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches, The Academy of Management Review, 20(3): 571-610. https://doi.org/10.2307/258788 DOI: https://doi.org/10.5465/amr.1995.9508080331
  • Transparencia Internacional (2021). Citizens’ views and experiences of corruption. Transparencia Internacional. https://acortar.link/httH5