Desarrollo del niño de 0 a 6 años

  1. Lucía Pérez Fernández 1
  1. 1 Hospital Comarcal de Jarrio.
Zeitschrift:
NPunto

ISSN: 2603-9680 2605-0110

Datum der Publikation: 2022

Ausgabe: 5

Nummer: 49

Seiten: 69-87

Art: Artikel

Andere Publikationen in: NPunto

Zusammenfassung

The paediatrician is the leading figure in the observation and progression of child development. For parents, it is the professional who guides them through this process, so that they would know how to foster it, or whether a problem has arisen. The paediatrician should make use of different methods in order to fully understand not just a child´s development, but also if the infants are being properly taken care of, what is their family environment like, and if there are any risky situations which might prevent their maturing process (1). A natural environment is really important any child´s developmental growth. In the case of children with learning disabilities, motivation ant trust are essential factors when teaching through repetition. The people closest to the infants motivate them to learn, as they interact with other children or adult acquaintances in a friendly environment, where they can manage and recognize routines. Such a context and adequate level of competence will give the pre-schoolers the assurance they need to continue putting into practice their newly acquired abilities, without being afraid to make mistakes. Therefore, they will acquire new knowledge, at the same time as they modify their nervous system, since the brain structure depends on the personal experiences and behavioural patterns. Once the infants start attending school, l, their tutor will then become a key figure in their lives.

Bibliographische Referenzen

  • Aala Perez, Yolanda ; Carralero Zaldivar, Leyanis de la Caridad; Leyva Ayala, Beatriz del Rosario. (2018). La erupción dentaria y sus factores influyentes. Vol 22.Num 4
  • Altamirano Quesquen Ellen Yuridia (2018). Psicomotricidad como factor preponderante en desarrollo del niño preescolar.
  • Alzate-Garcia, Flor de Luna; Serrano-Vargas, Luisa; Cortés-Lopez, Liliam; Torres, Ethman Ariel ; Rodriguez, Martha Juliana.(2016). Cronologia y secuencia de erupción en el primer periodo transicional
  • Benitez, Maria Angélica; Diaz Abrahan, Verónika Mariana y Justel, Nadia Romina. Beneficios del entrenamiento musical en el desarrollo infantil: una revisión sistemática. Laboratorio Interdisciplinario de Neurociencia Cognitiva .Numero 5, (2017).
  • Benitez-Guerrero, Veronica ; Vázquez-Arámbula, Imelda de Jesus; Sanchez-Gutierrez, Rogelio ; Velasco-Rodriguez, Raymundo ; Ruiz-Bernés, Salvador ; Medina-Sanchez, Maria de Jesús (2016). Intervención educativa en el estado nutricional y conocimiento sobre alimentación y actividad física en escolares.
  • Cáceres Zúñigal Francisca, Granada Azcárragal Maribel, Pomés Correal María (2018). Revista latinoamericana de Educación Inclusiva.Volume 12.Número 1
  • Chicurel Rafael, Nicole; Guerrero Sierra, Cecilia; Robles Andrade, Manuel Salvador. Manejo de los dientes natales y neonatales. Reporte de dos casos. (2016).73(2):92-95
  • Coq, J-M y Gerardin, P. (2020). Desarrollo psicológico del niño. Volume 55. Numero2.Pagonas 1-9
  • Cuadros-mendoza, CA; Vichido-Luna, MA; Montijo-Barrios, E.; Zárate-Mondragón, F.; Cadena-León, JF; Cervantes-Bustamante, R.; Toro-Monjáraz, E.; Ramirez-Mayans, JA. (2017). Actualidades en alimentación complementaria.Vol 38, Numero 3.Figura 2 y Figura 3.
  • Escapil Maria Celeste, Molinari Maria Emelina, Fernandez Rocio Caciavillano Fiorella,Benitez Celia,Turchetta Alejandro.(2018). Anomalías del desarrollo: dientes supernumerarios.
  • Fonseca Bautista, Silvio Roberto; Diaz Cajamarca, Michelle Stefania. (2019). La influencia del gateo en el desarrollo psicomotor de los niños menores de 3 años con vulnerabilidad psicosocial.
  • Fung Fallas, Michelle Pamela ;Rojas Mora, Erik José ; Delgado Castro, Liseth Gabriela. Revista Médica Sinergia. Vol 5, Num 6 (2020)
  • Gómez Cardona L(2017). Primera infancia y educación emocional. Num 52,174-184
  • Gomez Cruz,Thais. Parámetros normales del gateo.Revisión bibliográfica.(2018)
  • Guil, Rocio; Mestre, José Miguel; Gil-Olarte, Paloma ; Torre, Gabriel G.de la; Zayas, Antonio. (2017). Desarrollo de la inteligencia emocional en la primera infancia: una guía para la intervención.Volume 17, Número 4
  • Instituto Europeo de Educación. (2019).Claves para favorecer el desarrollo cognitivo en niños.
  • Instituto Valenciano de Neurología Pediátrica. Desarrollo cognitivo. (2020).
  • Jaramillo Oyola Mery Maribel (2019). El juego para el desarrollo integral en estudiantes de 0 a 5 años.
  • Labrada Estrada, Luis Enrique ; Dieguez Corria, Olemma Elvira; Rodriguez Aguilar, Yusleidys; Virtudes Palomino, Flor Desarrollo del niño en la infancia temprana y sus manifestaciones en el primer año de vida. Arceo.(2020). Número 2, Artículo 41.
  • Labrune, P. (2015). Exploración física del recién nacido, del lactante y del niño .Volume 50, Número 4, paginas 1-8
  • Lopez Araujo Janet Givanna, Andrea Elizabeth Pozo Potosí, Yolanda Cecibel Bodero Aguayo, Narcisa Johanna Loor Aguayo.(2020). El juego en el desarrollo intelectual del niño.
  • Martinez Pérez, Eva Maria (2019). Dientes natales.
  • Moyaho Bernal, Maria de los Angeles et al.Revista Conciencia.Salud Bucodental en el bebé.Año 6, Núm 2.(2019)
  • Orcajada Sanchez, , Noelia; Ortuño Cano, Eli; Quesada Asensio, Ana; Garcia Sanchez, Francisco Alberto . La escuela Infantil. Entorno favorecedor del desarrollo del niño. (2016).
  • Sanchez-Pérez C, Rivera-González R, Correa-Ramirez A, Figueroa M,Sierra-Cedillo A, Izazola SC. El desarrollo del niño hasta los 12 meses. Orientaciones al Pediatra para su vigilancia en familia.2015), Número 6,36 (6).
  • Soto Agüero, María José; Ureña Chavarría, Erika. Revista Médica de Costa Rica. Vol 85, Núm 629 (2020)
  • Vazquez Quintana, Uvaldina. Características del desarrollo del niño menor de 3años. (2019).