Dones i xarxes socialsla presència femenina a Twitter durant el Dia del llibre 2017

  1. M. Àngels Francés Díez 1
  1. 1 Universitat d’Alacant – IIFV
Revista:
Catalonia

ISSN: 1760-6659

Ano de publicación: 2018

Título do exemplar: Literatura en femení del segle XXI: tradició i nous llenguatges

Número: 23

Páxinas: 51-63

Tipo: Artigo

DOI: 10.4000/CATALONIA.1115 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Catalonia

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This paper aims to reflect on the presence on social networks of female voices related to the world of the book, either as authors or as mediators and cultural managers. Therefore, we will first examine the transformation experienced by the concept of reader in line with the rise of the Internet as a privileged means of transmitting and exchanging information (also literary); then, we will reflect on the idea of the woman position (or how women with gender awareness understand their presence on the Internet); next, we will focus on the presence of women on Twitter around the 2017 Book Day event (the Sant Jordi held on April 23).

Referencias bibliográficas

  • ANBER, H.; SALAH, A.; ABD EL-AZIZ, A. A. «A Literature Review on Twitter Data Analysis». International Journal of Computer and Electrical Engineering, vol. 8, 3 (2016), p. 241-249.
  • CRUCES, Francisco. «Maneras de leer: una introducción». ¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores, Francisco Cruces ed. Madrid: Ariel/ Fundación Telefónica, 2017, p. 13-26.
  • DANS, Enrique. «El futuro de las redes sociales y la era post-Facebook», https://www.enriquedans.com/2018/11/el-futuro-de-las-redes-sociales-y-la-era-postfacebook.html
  • FRANCÉS, M. Àngels; LLORCA, Germán; MOLLÀ, Teresa. «Comunicació 2.0 i gènere». Feminismo/s, Alacant, 14 (des. 2009), p. 107-122.
  • FRANCÉS, M. Àngels. Literatura i feminisme. L’hora violeta, de Montserrat Roig.Tarragona: Arola, 2010
  • GONZÁLEZ, Luis. «Hábitos lectores y políticas habituales de lectura». La lectura en España. Informe 2017, José Antonio Millán ed. Madrid: Federación de Gremios de Escritores de España, 2016, p. 81-96.
  • JENKINS, Henry. Convergence culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós, 2008.
  • JUANICO, Núria. «El rànquing definitiu dels llibres més venuts per Sant Jordi». Diari Ara (27-04-2017). <https://www.ara.cat/especials/santjordi2017/ranquing-definitiu-llibresSant Jordi_0_1785421585.html> [pàgina consultada el 12 de desembre de 2018].
  • LIPOVETSKY, Gilles; Jean SERROY. La cultura-mundo. Respuesta a una sociedad desorientada. Barcelona: Anagrama, 2010.
  • LLUCH, Gemma. «Los jóvenes y adolescentes comparten la lectura».¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores, Francisco Cruces ed. Madrid: Ariel/ Fundación Telefónica, 2017, p. 31-51.
  • LLUCH, Gemma. La lectura entre el paper i les pantalles. Vic: Eumo editorial, 2018.
  • LÓPEZ, Dolors. «Carta a mi hija, la mujer que crece». La escribiente (9-9-2018).
  • Nosaltres llegim. «Rosa de cendra, de Pilar Rahola», http://www.nosaltresllegim.cat/2017/rosa-de-cendra-de-pilar-rahola/, 2017 [pàgina consultada el 12 de desembre de 2018].
  • PRENSKY, Marc. «Digital Natives, Digital Immigrants». On the Horizon, vol. 9, 5. Disponible en línia a http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20 %20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf [pàgina consultada el 12 de desembre de 2018].
  • RTVE CATALUNYA. «Sandra Bruna». Secundaris. https://youtu.be/a0ePoDI3DV0, 2017. [pàgina consultada el 12 de desembre de 2018].
  • SÁNCHEZ, José Manuel; FERNÁNDEZ-ROMERO, Diana. «Subactivismo feminista y repertorios de acción colectiva digitales: prácticas ciberfeministas en Twitter». El profesional de la información, vol. 16, 5 (setembre-octubre 2017), p. 894-902.
  • SCOLARI, Carlos A. «El translector. Lectura y narrativas transmedia en la nueva ecologíade la comunicación». La lectura en España. Informe 2017, José Antonio Millán ed. Madrid: Federación de Gremios de Escritores de España, 2016, p. 175-188.
  • TOFFLER, Alvin. La tercera ola. Barcelona: Plaza & Janés,1980.
  • ZAFRA, Remedios. «Mujeres que están leyendo».¿Cómo leemos en la sociedad digital? Lectores, booktubers y prosumidores, Francisco Cruces ed. Madrid: Ariel/ Fundación Telefónica, 2017, p. 107-128.