Historia de vida profesional en tres etapas educativas de una maestra de Educación Infantil

  1. Frasés-Sellés, María Teresa 1
  2. Iglesias-Martínez, Marcos Jesús 1
  3. Lozano-Cabezas, Inés 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

ISSN: 2695-2769

Any de publicació: 2023

Volum: 4

Número: 1

Pàgines: 35-52

Tipus: Article

DOI: 10.24310/MGNMAR.V4I1.13915 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga

Objectius de Desenvolupament Sostenible

Resum

This research describes the life story of a teacher who works in three educational stages: Early Childhood Education, Vocational Training and University Education. The main objective of this study is to understand and analyse the professional growth of the participant throughout her forty-three years of experience. An in-depth interview was used, which took place at different times to understand the participant's life story. The results show the reasons why the participant decided to become a teacher. The moments in which she decided to develop into other professional educational contexts and the different difficulties she had in achieving this. The interview dived deeper into the intense relationships established with each of the members of the different educational communities; including how she established her profession and giving special importance to the attention to diversity in education. From this life story it can be concluded that the educational context is not stable. Which is why it is essential for teachers to have continuous, diverse training and learning that responds to changes in education. This life story of a teacher shows the various factors that influence the construction of teacher identity.

Referències bibliogràfiques

  • Balderas, K.E. (2013). Elementos que constituyen la identidad profesional de la enfermera. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 1, 1-8. https://bit.ly/3CDl6ef
  • Bolívar, A., & Domingo, J. (2019). La investigación (auto)biográfica en educación. Octaedro.
  • Bolívar, A. (2017). Biographical and narrative research in iberoamerica: Emergence, developmet and state fields. En I. Goodson, A. Antikainen, P. Sikes y M. Andrews (Eds). The Routledge International Handbook on Narrative and Life History (pp. 202-213). Routledge.
  • Bredeson, P. V. (2002). The architecture of professional development: materials, messages and meaning. International Journal of Educational Research, 37(8), 661-675. DOI: https://doi.org/10.1016/S0883-0355(03)00064-8
  • Cantón, I. & Tardif, M. (2018). Identidad profesional docente. Narcea.
  • Chavez Rojas, J., Faure Ñiñoles, J., & Barril Madrid, J.P. (2021). The construction of teachers’ professional identity: An analysis of subjective learning experiences. European Journal of Teacher Education, 1-18. DOI: 10.1080/02619768.2021.1905627 DOI: https://doi.org/10.1080/02619768.2021.1905627
  • Clandinin, D.J. (2013). Engaging in narrative inquiry. Routledge.
  • Dwyer, R., & Emerald, E. (2017). Narrative Research in practice: navigating the terrain. En R.Dwyer (Ed.). Narrative Research in practice: stories from the field (pp.1-25). Springer. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-10-1579-3_1
  • Fernández Navas, M. & Postigo-Fuentes, A.Y. (2020). La situación de la investigación cualitativa en Educación: ¿Nueva Guerra de Paradigmas? Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(1), 45-68. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7396
  • García, S.M., González, R., & Martín, A.M. (2016). Influencia de las prácticas en el desarrollo de la identidad profesional de los estudiantes de educación social. Pedagogía Social, Revista Interuniversitaria, 28, 245-259. https://bit.ly/39CcqrX DOI: https://doi.org/10.7179/PSRI_2016.28.18
  • Gimeno, J. (2013). En busca del sentido de la educación. Morata.
  • Giraldo, L., & Giner, A. (2019). Representaciones conceptuales de las/os maestras/os de infantil en torno a la organización espacial del aula. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(4), 174-195. DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11716 DOI: https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i4.11716
  • González, P.E., Marín, R., & Soto, M.C. (2019). La identidad profesional en estudiantes y docentes desde el contexto universitario: una revisión. Revista Ciencias de la Actividad Física, 20(1), 1-14. http://doi.org/10.29035/rcaf.20.1.4 DOI: https://doi.org/10.29035/rcaf.20.1.4
  • Goodson, I., Antikainen, A., Sikes, P., & Andrews, M. (Eds). The Routledge International Handbook on Narrative and Life History. Routledge.
  • Hernández-Hernández, F., & Sancho, J.M (2020). La investigación sobre historias de vida: de la identidad humanista a la subjetividad nómada. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(3), 34-45. DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9609 DOI: https://doi.org/10.24310/mgnmar.v1i3.9609
  • Huber, J., Caine, V., Huber, M., & Steeves, P. (2014). La indagación narrativa como pedagogía en la educación: el potencial extraordinario de vivir, contar, volver a contar y revivir relatos de experiencias. Revista de Educación, 7, 33-74.
  • Jordán, J. A., & Codana, A. (2019). La influencia del profesor apasionado en la mejora académica y el desarrollo personal de sus alumnos. Estudios Sobre Educación, 36,31-51. DOI: doi.org/10.15581/004.36.31-51. DOI: https://doi.org/10.15581/004.36.31-51
  • Kelchtermans, G. (2014). Narrative-biographical pedagogies in teacher education. En C. Craig y L. Orland-Barak (Eds.), International teacher education: Promising pedagogies (pp. 273-291). Emerald Group Publishing Limited. DOI: https://doi.org/10.1108/S1479-368720140000022017
  • Marcelo, C., & Vaillant, D. (2011). Desarrollo profesional docente. ¿Cómo se aprende a enseñar? Narcea.
  • Marcús, J. (2011). Apuntes sobre el concepto de identidad. Intersticios. Revista Sociológica de Pensamiento Crítico, 5(1), 107-114. https://bit.ly/3AHaD12
  • Martín, E. (2016). El aprendizaje a lo largo y amplio de la vida. Revista Padres y Maestros, 366, 18-25. https://doi.org/10.14422/pym.i366.y2016.003 DOI: https://doi.org/10.14422/pym.i366.y2016.003
  • Monereo, C., & Domínguez, C. (2014). La identidad docente de los profesores universitarios competentes. Educación XX1, 17(2), 83-104. https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11480 DOI: https://doi.org/10.5944/educxx1.17.2.11480
  • Moriña, A. (2017). Investigar con historias de vida. Metodología biográfico-narrativa. Narcea.
  • Nieto, J.M., & Alfageme, B. (2017). Enfoques, metodologías y actividades de formación docente. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(3), 63-81. https://bit.ly/3CyNtdq
  • Opfer, V. D., y Pedder, D. (2011). Conceptualizing teacher professional learning. Review of Educational Research, 81(3), 376-407. DOI: https://doi.org/10.3102/0034654311413609
  • Patton, K., & Parker M. (2014). Teacher education communities of practice: More than a culture of collaboration. Teaching and Teacher Education 67, 351-360. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.013 DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.013
  • Paz, E.J. (2018). La formación del profesorado universitario para la atención a la diversidad en la educación superior. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 9(16), 67-82. https://bit.ly/3ECDNk2 DOI: https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v9i16.108
  • Pérez Gómez, Á.I. (2019). Ser docente en tiempos de incertidumbre y perplejidad. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 0(0), 3-17
  • Pujadas, J.J. (1992). El método biográfico: el uso de las historias de vida en ciencias sociales. Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Rivas-Flores, J.I. (2014). Narración frente al neoliberalismo en la formación docente. Visibilizar para transformar. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 7(14), 99-112. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.M7-14.NFNF
  • Rivas-Flores, J.I, Leite, A.E., & Prados, E. (2014). Profesorado, escuela y diversidad. La realidad educativa desde una mirada narrativa. Ediciones Aljibe.
  • Romero, J. M. G., Ubillus, A. M. T., & Sierra, J. F. (2017). La construcción de la identidad de los docentes noveles: un análisis desde las teorías apriorísticas. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 15(2), 163-178. DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2017.6746
  • Sánchez, R. (1989). Trastornos de la identidad, factor común en los alumnos de bachillerato [Tesis de Maestría clínica, Universidad de las Américas de Puebla México]. https://bit.ly/3EICeRG
  • Sarceda, C. (2017). La construcción de la identidad docente en la Educación Infantil. Tendencias Pedagógicas, 30, 281-300.
  • Souto, A., Estévez, I., Iglesias, V., & González, M. (2020). Entre lo formal y lo no formal: un análisis desde la formación permanente del profesorado. Educar, 56(1), 91-107. https://bit.ly/3zClc3X DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.1095
  • Vaillant, D., & Marcelo, C. (2021). Formación Inicial del Profesorado: Modelo Actual y Llaves para el Cambio. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 55-69. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.003 DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.003
  • Vanegas, C., & Fuantealba, A. (2019). Identidad profesional docente, reflexión y práctica pedagógica: consideraciones claves para la formación de profesores. Perspectiva Educacional, 58(1), 115-138. https://bit.ly/3i26xZM DOI: https://doi.org/10.4151/07189729-Vol.58-Iss.1-Art.780