Matemàtiques i realitatles competències en el treball de la mesura a l’ESO
- López, Mireia
- Jordi Deulofeu Piquet Director/a
Universidad de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona
Fecha de defensa: 19 de noviembre de 2010
- Pelegrí Viader Canals Presidente/a
- Lourdes Figueiras Ocaña Secretario/a
- Mar Moreno Moreno Vocal
Tipo: Tesis
Resumen
La present tesi doctoral té com a objectiu aportar una reflexió teòrica així com el corresponent disseny, implementació i avaluació d’una unitat didàctica en termes de competències sobre el treball de la mesura a l’ESO per a fer-ne una posterior anàlisi que permeti aportar informació significativa sobre unes capacitats imprescindibles per als estudiants de l'ESO. El Plantejament del problema i els objectius de la tesi que estan descrits amb detall en el capítol 2. A partir d’ells es va estructurar la tesi en: Marc teòric, Metodologia, Recollida i anàlisi de dades i Conclusions i implicacions didàctiques. En el capítol tercer trobem el Marc teòric estructurat en les quatres àrees segu?ents: Competència i competència matemàtica, Avaluació de competències, El treball de la mesura a l’ESO i Les competències bàsiques no matemàtiques. En el quart capítol es descriu la metodologia de la recerca. En primer lloc es descriu la unitat didàctica dissenyada per a la tesi, unitat que va tenir alteracions a l’hora de la seva implementació; per això en la segona part del capítol es fa una descripció minuciosa de la realització de la unitat didàctica i també s’estableix la unitat didàctica que va ser finalment implementada. En l’últim punt del capítol es tracta la metodologia emprada en la recollida i l’anàlisi de dades. Aquesta és una part molt tècnica on es fa una descripció rigorosa i detallada dels mètodes i tècniques emprades per a la recollida i la seva posterior anàlisi de les dades. Aquest darrer punt es podria considerar que és més de consulta que de lectura. Tota aquesta informació ens prepara per al segu?ent capítol. El cinquè capítol correspon a la “Recollida i anàlisi de dades”. En el primer punt es fa una descripció de la recollida de dades. En el segon punt es realitza una primera anàlisi de totes les dades recollides. La quantitat d’activitats que es van proposar als alumnes fa que cada un d’aquests dos primers punts del capítol es subdivideixi alhora en les diferents activitats que es van proposar. Per facilitar la lectura es fa servir una única nomenclatura per referir-se a les pràctiques i activitats proposades i sempre s’empra l’ordre cronològic amb què es van finalment realitzar i que s’ha descrit i establert en la corresponent secció del capítol quart. En el sisè capítol s’hi poden trobar les “Conclusions i implicacions didàctiques” on se sintetitza tot el procés investigador del treball recollint les conclusions que s’han anat elaborant a partir de les diferents anàlisis de les dades. Finalment i tancant el cos principal de treball trobem la bibliografia en el setè capítol. En la bibliografia s’han referenciat tots aquells documents que han influït en major o menor grau en l’elaboració d’aquesta tesi. Per a tots aquells documents que poden ser trobats a la xarxa també s’ha inclòs l’adreça web corresponent així com la darrera data en què s’ha comprovat que el document és accessible a l’adreça indicada. A la darrera part de la secció bibliogràfica, s’hi poden trobar “Recursos web” on es troben aquelles adreces que han estat referències essencials per a l’elaboració del treball i que van més enllà de documents concrets.