Ansiedad escolar y su relación con la inteligencia emocional en la adolescencia

  1. Nelly Lagos-San Martín
  2. Aitana Fernández-Sogorb
  3. María del Pilar Aparicio-Flores
  4. Lucía Granados Alos
Journal:
Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales

ISSN: 1012-1587

Year of publication: 2022

Issue: 98

Pages: 117-139

Type: Article

More publications in: Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales

Abstract

The aim of the study was to analyze the relationship and predictive capacity of emotional intelligence on school anxiety. The participants were 2,670 Chilean students of Secondary Education aged between 13 and 17 years old (M = 15,50; SD = 1,12), 55.2% girls and 44.8% boys. The assessment was carried out with the School Anxiety Inventory (IAES) and the Trait Meta-Mood Scale (TMMS-24). The results confirm the relationship and predictive capacity of emotional intelligence on school anxiety in adolescence.

Bibliographic References

  • AHMADPANAH, Mohammad; MOHAMMADREZA, Keshavarz; MOHAMMAD, Haghighi; JAHANGARD, Leila; BAJOGHLI, Hafes; SADEGHI BAHMANI, Dena; HOLSBOERTRACHSLER, Edith y BRAND, Serge. 2016. “Higher emotional intelligence is related to lower test anxiety among”. En Neuropsychiatric Disease and Treatment. Vol 12, No 12: 133-136. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/290306095. Consultado el: 05.01.2022. DOI: 10.2147/NDT.S98259
  • AMAI, Kyoko. 2020. “Variables affecting the school adaptation of secondary-school students who do not seek help: attachment, coping style, positivity, and prospects”. En International Journal of Adolescence and Youth. Vol 25, No 1: 687-702. Disponible en: https://doi.org/10.1080/02673843.2020.1717559. DOI: 10.1080/02673843.2020.1717559
  • AKSÖZ, İdil; BUGAY, Asli y ERDUR-BAKER, Özgür. 2010. “Turkish adaptation of the trait Meta-mood Scale”. En Procedia Social and Behavioural Sciences. Vol 2, No 2: 2642-2646. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.387 DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.03.387
  • ARADILLA-HERRERO, Amor; TOMÁS-SÁBADO, Joaquín y GÓMEZ-BENITO, Juana 2014. “Perceived emotional intelligence in nursing: psychometric properties of the Trait Meta-Mood Scale”. En Journal of Clinical Nursing. Vol 23, No 7-8: 955-966. Disponible en: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/jocn.12259. DOI: https://doi.org/10.1111/jocn.12259
  • ASGHAR-BAYANI, Ali. 2009. “Psychometric data for a Farsi translation of the Trait Meta-Mood Scale”. En Psychologicalbreports. Vol 105, No 1: 198-204. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19810447/. DOI: https://doi.org/10.2466/PR0.105.1.198-204
  • BELLOCH, Amparo; SANDÍN, Bonifacio y RAMOS, Francisco. 2009. Manual de Psicopatología. Volumen II. Editorial Mc Graw Hill, Madrid (España).
  • BUSEGENOVNA-KONYSBAEVA, Alia; SHAPAEVNAKARAKULOVA, Zaure; KOZYBAEVNA-KYYAKBAEVA, Ulbosyn; SAPARBAIKYZY, Sholpan y AYAPBERGENOVA, Almira. 2019. “Anxiety Manifestations Typical of Senior Preschool Children”. En Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales. Vol 35, No 20: 2899-2921. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es servlet/articulo?codigo=8355775
  • CALERO, Alejandra. 2013. “Versión Argentina del TMMS para adolescentes: Una medida de la inteligencia emocional percibida”. En Cuadernos de Neuropsicología. Vol 7, No 1: 104-119. Disponible en: https://www.cnps.cl/index.php cnps/article/viewFile/19/18. DOI: 10.7714/cnps/7.1.206
  • CANO-VINDEL, Antonio. 2003. “Desarrollos actuales en el estudio del control emocional”. En Ansiedad y Estrés. Vol 9, No 2-3: 203- 229. Disponible en: https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/ibc-32170.
  • CANO-VINDEL, Antonio y MIGUEL-TOBAL, Juan José. 1999. “Evaluación de la Ansiedad desde un Enfoque Interactivo y Multidimensional: El Inventario de Situaciones y Respuestas de Ansiedad: ISRA”. En Psicología Contemporánea. Vol 6, No 1: 14-21. Disponible en: (PDF) Evaluacion de la ansiedad desde un enfoque interactivo y multidimensional: El Inventario de Situaciones y Respuestas de Ansiedad (ISRA). / Evaluation of anxiety from an interactive and multidimensional focus: The Inventory of Situations and Responses of Anxiety (ISRA) (researchgate.net).
  • CANO-VINDEL, Antonio y MIGUEL TOBAL, Juan José. 2001. “Emoción y Salud”. Ansiedad y Estrés. Vol 7, No 2-3: 111-121. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=232081
  • COHEN, Jacob. 1988. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Second Edition. Editorial Lawrence Erlbaum Associates Publishers, Hillsdale (New York).
  • DE MARIS, Alfred. 2003. “Logistic regression”. En Research methods in psychology. Editorial John Wiley & Sons, Nueva Jersey (Estados Unidos).
  • DOWNEY, Luke Andrew y MOUNTSTEPHEN, Jessica. LLOYD, Jenny. HANSEN, Karen y STOUGH, Con. 2008. “Emotional intelligence and scholastic achievement in Australian adolescent”. En Australian Journal of Psychology. Vol 60. No 1: 10-17. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/00049530701449505. DOI: https://doi.org/10.1080/00049530701449505
  • ESBJORN, Barbara Hoff; HOEYER, Mette; DYRBORG, Jǿrgen; LETH, Ingrid y KENDALL, Philip. 2010. “Prevalence and comorbidity among anxiety disorders in a national cohort of psychiatrically referred children and adolescents”. En Journal of Anxiety Disorders. Vol 24, No 8: 866-872. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0887618510001350. DOI: https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2010.06.009
  • ESPINOZA-VENEGAS, Maritza; SANHUEZA-ALBARADO, Olivia; RAMÍREZ-ELIZONDO, Noé y SÁEZ-CARRILLO, Katia. 2015. “A validation of the construct and reliability of an emotional intelligence scale applied to nursing students”. En Revista Latino-Americana de Enfermagem. Vol 23, No 1: 139-147. https://europepmc.org/article/MED/25806642. DOI:
  • https://doi.org/10.1590/0104-1169.3498.2535
  • EXTREMERA, Natalio y FERNÁNDEZ-BERROCAL, Pablo. 2006. “Emotional intelligence as predictor of mental, social, and physical health in university students”. En Spanish Journal Psychology. Vol 9, No 1: 45-51. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2006-05496-006. DOI: https://doi.org/10.1017/S1138741600005965
  • EXTREMERA, Natalio; DURÁN, Auxiliadora y REY, Lourdes. 2007. “Perceived emotional intelligence and dispositional optimism–pessimism: Analyzing their role in predicting psychological adjustment among adolescents”. En Personality and Individual Differences. Vol 42, No 6: 1069-1079. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2007-01819-015. DOI:
  • https://doi.org/10.1016/j.paid.2006.09.014
  • FERNÁNDEZ-BERROCAL, Pablo; ALCAIDE, Rocío; EXTREMERA, Natalio y PIZARRO, David. 2006. “The Role of Emotional Intelligence in Anxiety and Depression Among Adolescents”. En Individual Differences Research. Vol 4, No 1: 16-27. https://psycnet.apa.org/record/2006-03703-002.
  • FERNÁNDEZ-BERROCAL, Pablo; EXTREMERA, Natalio y RAMOS, Natalia. 2004. “Validity and reliability of the Spanish modified version of the Trait Meta-Mood Scale”. En Psychological Reports. Vol. 94, No 3: 751-755. Disponible en: https://journals.sagepub.com/doi/10.2466/pr0.94.3.751-755. DOI: https://doi.org/10.2466/pr0.94.3.751-755
  • FIORILLI, Caterina; FARINA, Eleonora; BUONOMO, Ilaria; COSTA, Sebastiano; ROMANO, Luciano; LARCAN, Rosalba y PETRIDES, Konstantinos. 2020. “Trait Emotional Intelligence and School Burnout: The Mediating Role of Resilience and Academic Anxiety in High”. International Journal of Environmental Research and Public Health. Vol 17, No 9: 3058-3065. Disponible en: https://www.mdpi.com/1660-4601/17/9/3058. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17093058
  • GARCÍA-FERNÁNDEZ, José Manuel. 2001. Inventario de Ansiedad Escolar para Alumnos de Educación Secundaria. Documento policopiado. Universidad de Alicante, Alicante.
  • GARCÍA-FERNÁNDEZ, José Manuel e INGLÉS, Cándido José. 2017. Evaluación del Inventario de Ansiedad Escolar-Abreviado (IAES-A). Editorial Consejo General de la Psicología, Madrid (España).
  • GARCÍA-FERNÁNDEZ, José Manuel; ESPADA-SÁNCHEZ, José Pedro; ORGILÉS-AMORÓS, Mireia y MÉNDEZ-CARRILLO, Xavier. 2010. “Psychometric properties of the School Fears Survey Scale for preadolescents (SFSS-II)”. En Psicothema. Vol 22, No 3: 502-508. Disponible en: https://www.psicothema.com/contenido?num=20101003
  • GARCÍA-FERNÁNDEZ, José Manuel; INGLÉS, Cándido José; MARTÍNEZ-MONTEAGUDO, Mari Carmen; MARZO, Juan y ESTÉVEZ, Estefanía. 2011. “Inventario de Ansiedad Escolar: Validación en una muestra de estudiantes de Educación Secundaria”. En Psicothema. Vol 23, No 2: 301–307. Disponible en: https://www.psicothema.com/contenido?num=20111002
  • GARCÍA-FERNÁNDEZ, José Manuel; MARTÍNEZMONTEAGUDO, Mari Carmen e INGLÉS-SAURA, Cándido José. 2011. “Diferencias según género y curso en ansiedad escolar: estudio con una muestra de estudiantes españoles de educación secundaria”. En Ansiedad y Estrés. Vol 17, No 2-3: 137-148. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3750691
  • GONZÁLEZ, Rocío; CUSTODIO, Jesica Brenda y ABAL, Facundo Juan Pablo; 2020. Propiedades psicométricas del Trait Meta-Mood Scale-24 en estudiantes universitarios argentinos. En Psicogente, vol 23, No 44: 1-26. Disponible en https://www.redalyc.org/journal/4975/497570227001/html/ DOI: https://doi.org/10.17081/psico.23.44.3469
  • GOROSTIAGA, Arantxa; BALLUERKA, Nekane; ARITZETA, Aitor; HARANBURU, Mikel y ALONSO-ARBIOL, Itziar. 2011. “Measuring perceived emotional intelligence in adolescent population: validation of the Short Trait Meta-Mood Scale (TMMS-23)”. En International Journal of Clinical and Health Psychology. Vol 11, No 3: 523-537. Disponible en: www.aepc.es/ijchp/articulos_pdf/ijchp-392.pdf
  • GUERRERO-BARONA, Eloísa Julia; SÁNCHEZ-HERRERA, Sánchez; MORENO-MANSO, Juan Manuel; SOSA-BALTASAR, Diana y DURÁN-VINAGRE, Miguel Ángel. 2019. “El autoconcepto y su relación con la inteligencia emocional y la ansiedad”. En Psicología Conductual. Vol 27, No 3: 455-476. Disponible en: https://www.behavioralpsycho.com/producto/elautoconcepto-y-su-relacion-con-la-inteligencia-emocional-y-laansiedad/
  • JIMÉNEZ, María Isabel y E. LÓPEZ-ZAFRA, Esther. 2008. “El autoconcepto emocional como factor de riesgo emocional en estudiantes universitarios. Diferencias de género y edad”. En Boletín de Psicología. No. 93: 21-39. Disponible en: https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N93-2.pdf
  • KESSLER, Ronald; BERGLUND, Patricia; DEMLER, Olga; JIN, Robert; MERIKANGAS, Kathleen y WALTERS, Ellen. 2005. “Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication (NCSR)”. En Archives of General Psychiatry. Vol 62, No 6: 593-602. Disponible en; https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15939837/ DOI: https://doi.org/10.1001/archpsyc.62.6.593.
  • KUMAR, Vineeth; MEHTA, Manju y MAHESHWARI, Nidhi. 2013. “Effect of emotional intelligence on the achievement motivation, psychological adjustment and scholastic performance of secondary school students”. En Journal of the Indian Academy of Applied Psychology. Vol 39, No 1: 60-67. Disponible en: www.jiaap.org.in/Listing_Detail/Logo/3f058e39-8e22-48e0-a561-82196bd01994.pdf.
  • LIU, Ming y REN, Shizhong. 2018. “Moderating Effect of Emotional Intelligence on the Relationship between Rumination and Anxiety”. En Current Psychology. Vol 37: 272-279. Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007/s12144-016-9510-7. DOI: https://doi.org/10.1007/s12144-016-9510-7
  • LIZERETTI, Nathalie y EXTREMERA, Natalio. 2011. “Emotional intelligence and clinical symptoms in outpatients with Generalized Anxiety Disorder (GAD)”. En Psychiatric Quarterly. Vol 82, No 3: 253-260. Disponible en: https://link.springer.com/article/10.1007/s11126-011-9167-1. DOI: 10.1007/s11126-011-9167-1
  • MARKARIAN, Yeraz; LARSON, Michael; ALDEA, Mirela; BALDWIN, Scott; GOOD, Daniel; BERKELJON, Arjan; MURPHY, Tanya; STORCH, Eric y MCKAY, Dean. 2010. “Multiple pathways to functional impairment in obsessivecompulsive disorder”. En Clinical Psychology Review. Vol 30, No 1: 78-88. Disponible en: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19853982/. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cpr.2009.09.005
  • MARTÍNEZ-MONTEAGUDO, Mari Carmen; INGLÉS, Cándido José; CANO-VINDEL, Antonio y GARCÍA-FERNÁNDEZ, José Manuel. 2012. “Estado actual de la investigación sobre la teoría tridimensional de la ansiedad de Lang”. Ansiedad y Estrés. Vol 18, No 2-3: 201-219. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2012-28827-010
  • MARTINS, Alexandra; RAMALHO, Nelson y MORIN, Estelle. 2010. “A comprehensive meta-analysis of the relationship between emotional intelligence and health”. En Personality and Individual Differences. Vol 49, No 6: 554–564. Disponible en: https://psycnet.apa.org/record/2010-13220-001. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.05.029
  • MESTRE, Jose; TURANZA, Jorge; GARCÍA-GÓMEZ, María; GUERRA, Joan; CORDON, Jose; DE LA TORRE, Gabriel y LÓPEZ-RAMOS, Víctor. 2019. “Do Trait Emotional Intelligence and Dispositional Mindfulness Have a Complementary Effect on the Children’s and Adolescents’ Emotional States?”. Frontiers in psychology. Vol. 10: 1-11. Disponible en: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.02817/full. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.02817
  • MIKOLAJCZAK, Moïra; PETRIDES, Konstantinos Vassilis y HURRY, Jane. 2009. “Adolescents choosing self-harm as an emotion regulation strategy: The protective role of trait emotional intelligence”. En British Journal of Clinical Psychology. Vol 48, No 2: 181-193. Disponible en: https://bpspsychub.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1348/014466508X386027. DOI: https://doi.org/10.1348/014466508X386027
  • MONTAÑÉS, Juan y LATORRE, José Miguel. 2004. “Ansiedad, inteligencia emocional y salud en la adolescencia”. Ansiedad y Estrés. Vol. 10, No 1: 111-125. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1154264
  • PALMER, Benjamin; GIGNAC, Gilles; BATES, Timothy y STOUGH, Con. 2003. “Examining the structure of the Trait Meta-Mood Scale”. En Australian Journal of Psychology. Vol 55, No 3: 154-158. Disponible en: https://aps.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1080/000495304000298612. DOI: https://doi.org/10.1080/0004953042000298612
  • QUEIROS, María Manuela Lima de Figueiredo; FERNÁNDEZBERROCAL,Pablo; EXTREMERA, Natalio; CANCELACARRAL, José María y QUEIROS, Paula Susana 2005. “Validity and reliability of the Portuguese version of the Trait Meta-Mood
  • Scale”. En Psicologia Educacao e Cultura. Vol 9, No 1: 199-216. Disponible en: https://mypages.unh.edu/sites/default/files/jdmayer/files/valid_e_fiabilidade_da_vers_portuguesa_modificada_da_tmms.pdf
  • REPETTO, Elvira; PENA, Mario y LOZANO, Santiago. 2006. “Adaptación y validación española del Emotional Intelligence Inventory (EII): estudio piloto”. En Ansiedad y Estrés. Vol 12, No 2-3: 181-189. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2244248
  • RESURRECCIÓN, Davinia; SALGUERO, José Martín y RUIZARANDA, Desireé. 2014. “Emotional intelligence and psychological maladjustment in adolescence: a systematic review”. En Journal of Adolescence. Vol 37, No 4: 461–472. Disponible en: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0140197114000487. DOI: https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2014.03.012
  • RODRÍGUEZ- DE ÁVILA, Ubaldo; AMAYA-AGUDELO, Ana Mercedes y ARGOTA-PINEDA, Ana Paola. 2011. “Inteligencia emocional y ansiedad en estudiantes universitarios”. En Psicogente. Vol 14, No 26: 310-320. Disponible en: http://portal.unisimonbolivar.edu.co:82/rdigital/psicogente/index.php/psicogente
  • TOMÁS-SÁBADO, Joaquín; LIMONERO, Joaquín y ARADILLAHERRERO,Amor. 2008. “Inteligencia emocional, ansiedad general y ansiedad ante la muerte en estudiantes de Psicología”.En Interpsiquis. Vol 1: 1-4. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/262675637
  • SALGUERO, José Martín e IRUARRIZAGA-DÍEZ, Itziar. 2006. “Relaciones entre inteligencia emocional percibida y emocionalidad negativa: ansiedad, ira y tristeza/depresión”. En Ansiedad y Estrés. Vol 12, No 2-3: 207-221. Disponible en:
  • https://www.researchgate.net/publication/242565932
  • SALOVEY, Peter; STROUD, Laura; WOOLERY, Alison y EPEL, Elissa. 2002. “Perceived emotional intelligence, stress reactivity, and symptom reports: Further explorations using the Trait Meta- Mood Scale”. En Psychology and Health. Vol 17, No 5: 611-627. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08870440290025812. DOI: https://doi.org/10.1080/08870440290025812
  • SÁNCHEZ-ÁLVAREZ, Nicolás; EXTREMERA, Natalio y FERNÁNDEZ-BERROCAL, Pablo. 2015. “The relation between
  • emotional intelligence and subjective well-being: a meta-analytic investigation”. En Journal of Positive Psychology. Vol 11, No 3: 276–285. Disponible en: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/17439760.2015.1058968?journalCode=rpos20. DOI: https://doi.org/10.1080/17439760.2015.1058968
  • ZEIDNER, Moshe; MATTHEWS, Gerald y ROBERTS, Richard. 2012. What we know About Emotional Intelligence: How it Affects Learning, Work Relationships and our Mental Health. Editorial The MIT Press, Cambridge (Australia).
  • VELOSO-BESIO, Constanza Beatriz; CUADRA-PERALTA, Alejandro Adrián; ANTEZANA-SAGUEZ, Ivonne; AVENDAÑOROBLEDO, Rosa y FUENTES-SOTO, Leslie. 2013. “Relación entre Inteligencia Emocional, Satisfacción Vital, Felicidad Subjetiva y Resiliencia en funcionarios de Educación Especial”. En Estudios Pedagógicos. Vol 39, No 2: 355-366. Disponible en: https://revistas.uach.cl/index.php/estped/article/view/2692. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052013000200022.
  • VICENTE, Benjamín; SALDIVIA, Sandra; DE LA BARRA, Flora; KOHN, Robert; PIHAN, Ronaldo; VALDIVIA, Mario; RIOSECO, Pedro y MELIPILLAN, Roberto. 2012. “Prevalence of child and adolescent mental disorders in Chile”. Journal of Child Psychology and Psychiatry. Vol. 56, No 10: 1026-1035. Disponible en: https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1469-7610.2012.02566.x. DOI: 10.1111/j.1469-7610.2012.02566.x