Familia, estilos parentales y menores en acogimiento

  1. Navarro Soria, Ignasi 1
  2. Costa López, Borja 1
  3. Real Fernández, Marta 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revue:
Aposta: Revista de ciencias sociales

ISSN: 1696-7348

Année de publication: 2022

Número: 95

Pages: 84-96

Type: Article

D'autres publications dans: Aposta: Revista de ciencias sociales

Résumé

The aim of our work focuses on describing the type of families that make up the Foster Care resource in the province of Alicante, their parenting profiles and success in achieving objectives in relation to the characteristics of the children. A total of 206 people were evaluated (75 children and 131 foster carers), to whom the following were applied: 1) an ad hoc sociodemographic questionnaire of 12 questions; 2) the Alabama Parenting Questionnaire of 42 items (Servera, 2007); 3) an ad hoc questionnaire of characteristics of the foster child assigned to the family of 16 items; and 4) an ad hoc questionnaire filled out by the monitoring technicians that measures Success/failure in relation to the achievement of foster care objectives in relation to the child of 27 items. 61.3% of the foster families are nuclear and 52% do not have biological children, the average duration of foster care being over two years. The reconstituted family stands out for its parental involvement (43.33) and positive parenting (25.67), while the nuclear family scores high on severe discipline (6.59) and the single-parent family scores higher on inconsistent discipline (12.50). On the other hand, a child who achieves adequate social relations (.329), who shows responsibility (.397) and who maintains a positive family relationship (.334) is correlated with success in meeting foster care goals.

Références bibliographiques

  • Ato, M., López, J.J. y Benavente, A. (2013). “Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología”. Anales de psicología, 29(3), 1038-1059.
  • Del Valle, J. F., Bravo, A. y López, M. (2009). “El acogimiento familiar en España: implantación y retos actuales”. Papeles del psicólogo, 30(1), 33-41.
  • Del Valle, J, F., López, M., Montserrat, C. y Bravo, A. (2008). El acogimiento familiar en España: una evaluación de resultados. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
  • Essau, C.A., Satoko Sasagawa, M.A. y Frick, P.J. (2006). “Psychometric Propeties of the Alabama Parenting Questionnaire”. Journal of Child and Family Studies, 15(5), 597-616.
  • Fox, A., Berrick, J., y Frasch, K. (2008). “Safety, family, permanency and child wellbeing: what we can learn from children”. Child Welfare, 87 (1), 63-90.
  • Ley Orgánica núm. 182, de 1 de agosto, para la ratificación del Convenio relativo a la protección del niño y a la cooperación en materia de adopción internacional publicado en el Boletín Oficial del Estado (BOE) el 1 de agosto de 1995.
  • Martínez-Gómez, A., y Arregui-Minchero, B. (2014). “Menores sin familia en España y acogimiento familiar”. En la calle, 29, 11-16.
  • Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad (2018). Boletín de datos estadísticos de medidas de protección a la infancia. Madrid: Ministerio de sanidad, Servicios Sociales e Igualdad Centro de publicaciones.
  • Navarro-Soria, I., García-Martínez, A. y Real-Fernández, M. (2019). “Valoración de idoneidad en familia educadora: encajando las piezas de un puzzle”. Pedagogia i Treball Social: revista de ciències socials aplicades, 8(1), 51-74.
  • Parellada, M. y Monserrat, A., (2017). Informe CYD 2017. Barcelona: Fundación Conocimiento y Desarrollo.
  • Rosser, A. M. (2011). “Evolución de los acogimientos familiares. Propuesta de actuaciones para la prevención de sus dificultades”. Anales de psicología, 27(3), 729-738.
  • Sheffield, A., Silk, J., Steinberg, L., Myers, S. y Robinson, L. (2007). “The role of the family context in the development of emotion regulation”. Social Development, 16(2), 361-388.
  • Steinberg, L., Blatt-Eisengart, I. y Cauffman, E. (2006). “Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful homes: a replication in a sample of serious juvenile offenders”. Journal of Research on adolescence, 16(1), 47-58.
  • Servera, M. (2007). Versión en español del Alabama Parenting Questionnaire (APQ). Versión para padres. Documento no publicado.
  • Sinclair, I., y Wilson, K. (2003). “Matches and mismatches: The contribution of carers and children to the success of foster placements”. British Journal of Social Work, 33(7), 871-884.
  • Winsler, A., Madigan, A. L. y Aquilino, S. A. (2005). “Correspondence between maternal and paternal parenting styles in early childhood”. Early Childhood Research Quarterly, 20(1), 1-12