Interactividad en redes sociales para crear relaciones de confianza:Ayuntamientos de navarra en tránsito

  1. Oroitz Zabala-Cia 1
  2. Francisco Lorenzo-Sola 2
  3. Toni González-Pacanowski 2
  1. 1 Universitat Oberta de Catalunya
    info

    Universitat Oberta de Catalunya

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/01f5wp925

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revue:
Revista de Ciencias de la Comunicación e Información

ISSN: 2695-5016

Année de publication: 2022

Volumen: 27

Número: 1

Type: Article

DOI: 10.35742/RCCI.2022.27.E246 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccès ouvert editor

D'autres publications dans: Revista de Ciencias de la Comunicación e Información

Résumé

Public institutions were created to serve the needs of citizens and the territory and, in that sense, city councils are the institutions closest to the population. In the middle of 2021, Information and Communication Technologies (ICT) have transformed society, now all people and organizations, including public institutions, are permanently interconnected and related. Precisely, the two-way symmetric interaction is the basis of the ideal public relations model, also that of social media. This serves to transmit messages and create links between the organization and its different audiences, listening, dialoguing and sharing. Most organizations go from a one-way communication to an interactive one, with new relational and collaborative models in search of mutual benefit. The objective of this research is to determine whether the municipalities of Navarra with more than 10,000 inhabitants use social networks in a strategic way, how they interact with citizens on social platforms and the professional profile that manages them. For this, a mixed methodology has been used that has combined quantitative techniques, such as the survey and content analysis, with qualitative ones, such as the in-depth interview. The results make it possible to determine and conclude that the implementation of social media in these municipalities of Navarra is practically generalized, showing a timid trend towards strategic planning, together with a lack of trained professionals and an absence of technical resources.

Références bibliographiques

  • Aced, C. (2018). Relaciones públicas 2.0. Editorial UOC.
  • Canel Crespo, M.J. (2018). La comunicación de la Administración Pública. Para gobernar con la sociedad. Fondo de Cultura Económica.
  • Capgemini Consulting y Fundación Orange (2013). Uso de las redes sociales por las Comunidades Autónomas españolas. https://bit.ly/3utW8cZ
  • Castell, M. (2006). La sociedad red. Alianza Editorial.
  • CIS (2018). Barómetro de diciembre de 2018. https://bit.ly/3p1ukeK
  • Criado, J.I.; Pastor, V.; Villodre, J. (2017). Redes sociales digitales en los ayuntamientos españoles. Novagob Lab.
  • Criado, J.I.; Rojas-Martín, F. (2013). Aproximación general sobre la adopción y uso de las redes sociales en las administraciones públicas. En J.I.; Rojas-Martín, F. (2013). Las redes sociales digitales en la gestión y las políticas públicas. Avances y desafíos para un gobierno abierto, 16-31
  • Escalona, N. (2015). Comunicación de instituciones públicas. Editorial UOC.
  • Fumanal, V. (2018). Relaciones entre las instituciones y los medios de comunicación. En Moreno Torres, J.L. (2018). Comunicación institucional y política (pp. 131-147). Fundación Democracia y Gobierno Local.
  • Gobierno de Navarra (1-10-2020). La Estrategia Digital Navarra 2030 persigue ofrecer servicios 100% digitales a toda la población. https://www.navarra.es/es/noticias/2020/10/01/la-estrategia-digital-navarra-2030-persigue-ofrecer-servicios-100-digitales-a-toda-la-poblacion-2030
  • Gobierno de Navarra (11-10-2020). El Gobierno foral aplicará nuevas restricciones en toda Navarra con el fin de frenar la expansión del COVID-19. https://bit.ly/3uAR9qX
  • Grunig, J.E.; Hunt, T. (2000). Dirección de relaciones públicas. Gestión 2000.
  • Gutiérrez-Rubí, A. (2018). La Red como epicentro de la estrategia de comunicación. En Moreno Torres, J.L. (2018). Comunicación institucional y política (pp. 149-165). Fundación Democracia y Gobierno Local.
  • Hernández Rodríguez, E. (2018). Comunicar el gobierno abierto: claves para una transparencia efectiva con impacto en la creación de valor público. En Moreno Torres, J.L. (2018). Comunicación institucional y política, 33-57.
  • Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, M.P. (2010). Metodología de la investigación. Mc Graw Hill.
  • Míguez González, I. (2010). Los públicos en las relaciones públicas. Editorial UOC.
  • Montolío, E. (2018). La comunicación política en tarea de gobierno. La necesidad de un lenguaje claro. En Moreno Torres, J.L. (2018). Comunicación institucional y política 185-204.
  • Moreno Torres, J.L. (2018). Comunicación institucional y política. Fundación Democracia y Gobierno Local.
  • Nastat (22-1-2021). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Comunidad Foral de Navarra. Año 2019. https://bit.ly/3fX5NTY
  • Rojas-Martín (2013). Hacia las administraciones públicas 2.0: una propuesta de modelo teórico para el estudio de las redes sociales digitales. En Criado, J.I.; Rojas-Martín, F. (2013). Las redes sociales digitales en la gestión y las políticas públicas. Avances y desafíos para un gobierno abierto, 32-43
  • Vicente, J.L. (2018). Las peculiaridades de la comunicación en el ámbito local. En Moreno Torres, J.L. (2018). Comunicación institucional y política, 233-254.
  • Wilcox, D.L.; Cameron, G.T.; Xifra, J. (2012). Relaciones públicas. Estrategias y tácticas. Pearson.