Los modelos familiares en la comedia televisiva española(1990-2010)

  1. Hidalgo-Marí, Tatiana
  2. Tous Rovirosa, Anna 1
  3. Morales Morante , Luís Fernando
  1. 1 Universitat Autònoma de Barcelona
    info

    Universitat Autònoma de Barcelona

    Barcelona, España

    ROR https://ror.org/052g8jq94

Revista:
Revista Latina de Comunicación Social

ISSN: 1138-5820

Ano de publicación: 2019

Número: 74

Páxinas: 1-11

Tipo: Artigo

DOI: 10.4185/RLCS-2019-1318 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Revista Latina de Comunicación Social

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This article analyses the representation and relevance of family models in Spanish television comedy. Methods. The study is based on the qualitative analysis of 46 TV family comedies produced and broadcast by mainstream channels from the opening of the Spanish television market (1990) to the analogue blackout (2010). Conclusions and discussion. The results offer a chronological description of the evolution of family representations in Spanish TV comedy and confirm that the construction of the family within TV comedy alternates hyperrealism with conservatism.

Referencias bibliográficas

  • Chacón, P. y Sánchez-Ruiz, J. (2011): “La familia en las series de televisión infantiles. Una perspectiva semiótica cultural”. Revista Arte y movimiento, 5, pp. 19-25.
  • Chicharro Merayo, M. (2011): “History of the Telenovela in Spain: Learning, Essaying and Appropriating a Genre”. Communication & Society 24(1), pp. 189-216.
  • Crotty, M. (1995): “Murphy would probably also win the election: The effect of television asrelated to the portrayal of the family in situation comedies”. Journal of Popular Culture 29(3), pp. 1-15.
  • Galán, E. y Herrero, B. (2011): El guion de ficción en televisión. Madrid: Editorial
  • Diego, P. y Pardo, A. (2008): “Estándares de producción de “dramedias” familares en España”. En: Medina, M. Series de televisión. El caso de Médico de familia, Cuéntame cómo pasó y Los Serrano. Madrid: Yumelia.
  • Fogel, J. (2012): A Modern Family: the performance of “family” and familiarismo in contemporary television series. PhD thesis. University of Michigan.
  • Furstenber, F. (2003): “El cambio familiar estadounidense en el último tercio del Siglo XX”. En: AAVV: Nuevas formas de familia. Perspectivas nacionales e internacionales. Montevideo: Unicef-Udelar.
  • García De Castro, M. (2007): “La hegemonía creativa de la industria de la televisión”. Revista Icono14. 5(1).
  • García De Castro, M. (2008): “Propiedades de la hegemonía de la ficción televisiva doméstica en España entre 1995-2000”. Zer Revista de Estudios de Comunicación, 14, pp. 151-167.
  • Glennon, L. y Butsch, R. (1982): “The family as portrayed on television 1946-1978”. In: Lazar, J. B., Bouthilet, L. & Pearl, D. Television and behavior: ten years of scientific progress andimplications for the eighties. (pp. 264-271) Washington DC: Department of Health and Human Services.
  • Gómez-Rodríguez, G. (2017): “Comedia a la española. La evolución del género en televisión (19902014)”. Comunicación y Medios, 26(35), pp. 36-51.
  • Greenberg, B., Buerkel-Rothfuss, N., Neuendorf, K. y Atkin, C. (1980): “Three seasons oftelevision family role interactions”. In: Greenberg, B. (Ed.): Life on television: Contentanalyses of U.S. TV drama. (pp. 161-172) Norwood, NJ: Ablex.
  • Greenberg, B. S. y Neuendorf, K. A. (1980): “Black family interactions on televisión”. En: Greenberg, B. S. (Ed.): Life on television. (pp. 173-181) Norwood, NJ: Ablex.
  • Hidalgo-Mari, T. (2018): “The Spanish television family comedy from the opening of the market to the analogue switch off: Formats, audiences and production (1990-2010)”. Communication & Society 31(2), pp. 39-48.
  • Lacalle, C. y Gómez, B. (2016): “La representación de la mujer en el contexto familiar de la ficción televisiva española”. Communication & Society 29(3), pp. 1-15.
  • Lacalle, C. y Hidalgo-Marí, T. (2016): “La evolución de la familia en la ficción televisiva española. Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 470-483
  • Moore, M. L. (1992): “The family as portrayed on prime-time television, 1947–1990: Structure and characteristics”. Sex Roles 26(1-2), pp. 41-61.
  • Olson, B. y Douglas, W. (1997): “The family on television: Evaluation of gender goles in situation comedy”. Sex Roles 36(5-6), pp. 409-427.
  • Ortega, M. y Simelió, N. (2012): “La representación de las mujeres trabajadoras en las series de máxima audiencia emitidas en España”. Revista Comunicación, 10(1), pp. 1006-1016.