La música popular en las elecciones generales de 2019 en España
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 1696-019X
Año de publicación: 2021
Número: 32
Páginas: 225-249
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Doxa Comunicación: revista interdisciplinar de estudios de comunicación y ciencias sociales
Resumen
This research study the design of the electoral playlists of three parties for the general elections of 2019 in Spain. The pair formed by party and candidate is essential to understand the role of popular music in electoral campaigns. The anthem is the party’s sound brand that appeals to loyal voters and frames the candidate in the campaign. Playlists with popular music allow for an emotional and thematic bifid speech that facilitates the personification of the political party. The functional use of the songs in the playlists is based by unlinking the song used from the ideology of the interpreter. Based on the musical styles, the themes of the lyrics and the dates of the songs, it is observed that electorally the PSOE addresses young people with current social messages; the PP, uses nostalgia and identity in the logic of recovering former voters, with a broader generational orientation. Ciudadanos abound at the time of the so-called Movida attracting mature and young electorates. In any case, the scarcity of political proposals is notable, the predominance of the emotional message, which, being attributable to the political parties and not with candidates, strengthens ties with the party.
Referencias bibliográficas
- Adorno, T.W. (1941) “On Popular Music,” Studies in Philosophy and Social Sciences (1941), Vol. IX, No. 1. Pages 17-48. https://doi.org/10.5840/zfs1941913
- Alaminos A. (2021) Las dinámicas de cambio en el comportamiento del electorado en España. Revista Sistema, nº 260, enero. pp. 17-34
- Alaminos-Fernández (2016) Música en campaña. El activismo de las celebridades internacionales en causas sociales y solidarias. Alicante: Obets-Limencop
- Alaminos-Fernández A. (2021) La caracterización musical transmedia de las identidades juveniles: el caso de la serie Stranger Things. Fonseca, Journal of Communication 21 (19), 87-105. https://doi.org/10.14201/fjc20202187105
- Alaminos-Fernández, A. F (2017). Obamas Tracklist: Proyectando Una Imagen Pública A Través De La Música. Comunicación Política y Redes Sociales en ChavesMontero, A. (2017) Comunicación Política y Redes Sociales, Egregius. 137-155. http://hdl.handle.net/10045/110995.
- Alaminos-Fernández, A. F y Alaminos-Fernández, P. (2020) Los conciertos solidarios y la movilización sociopolítica: límites y potencialidades en Encabo, E (2020) Música y pantallas. Cultura, sociedad, educación. Editorial Difácil.
- Alaminos-Fernández, A. F. (2019). La realidad aumentada. Música y comunicación en la sociedad de consumo. Tesis doctoral. Universidad de Alicante. http://hdl.handle.net/10045/103127
- Alaminos-Fernández, A.F. (2021) "El efecto del contexto social en la asociación entre música y emoción". OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 16(1): 17-34. https://doi.org/10.14198/OBETS2021.16.1.01
- Alonso González C. (coord.) (2010) Creación musical, cultural popular y construcción nacional en la España contemporánea. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales
- Balteş, F. R., Avram, J., Miclea, M., y Miu, A. C. (2011). Emotions induced by operatic music: Psychophysiological effects of music, plot, and acting: A scientist’s tribute to Maria Callas. Brain and cognition, 76(1), 146-157. https://doi.org/10.1016/j.bandc.2011.01.012
- Bechini Tejados, A. (1985) El diferencial semántico de la lengua catalana. Barcelona: Edicions Universitat de Barcelona
- Brownell K. C. (2014) Showbiz Politics: Hollywood in American Political Life. Chapel Hill: UNC Press Books
- Brownell K.C. (2015) Showbiz politics: through campaign songs, candidates become stars. Available at https://theconversation.com/showbiz-politics-through-campaign-songs-candidates-become-stars-40043
- Burke K. (1969) A Rhetoric of Motives. Berkeley: University of California Press
- Busby, R. (2009) Marketing the Populist Politician: The Demotic Democrat. London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230244283
- DeWall, C. N., Pond Jr, R. S., Campbell, W. K., y Twenge, J. M. (2011). Tuning in to psychological change: Linguistic markers of psychological traits and emotions over time in popular US song lyrics. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 5(3), 200.
- https://doi.org/10.1037/a0023195
- Espí Hernández A. (2017) Una propuesta de medición de emociones en las elecciones Generales 2016 en España. Más poder local, Nº. 32, pp. 42-50
- Fouce H. (2009) De la agitación a la Movida: Políticas culturales y música popular en la Transición española. Arizona Journal of Hispanic Cultural Studies, ISSN 1096-2492, Nº. 13, págs. 143-154. https://doi.org/10.1353/hcs.0.0066
- Fouce, H y del Val Ripollés F. (2017) Indignación y política en la música popular española: El imaginario de los videoclips independientes. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, ISSN 1133-3634, Nº 26, pp. 663-675. https://doi.org/10.5944/signa.vol26.2017.19921
- Fouce, H. y Pecourt J. (2008) Emociones en lugar de soluciones música popular, intelectuales y cambio político en la España de la Transición Revista Transcultural de Música, Nº. 12, 2008
- García Moriyón, F. (2019) Emociones y política. Crítica. N. 1039. Enero
- García Peinazo D. (2017) Rock andaluz: significación musical, identidades e ideología en la España del tardofranquismo y la transición (1969-1982). Madrid: Sociedad Española de Musicología (Colección Estudios-30)
- https://doi.org/10.2307/24878588
- Gibson, R., Aust, C. F., y Zillmann, D. (2000). Loneliness of adolescents and their choice and enjoyment of love-celebrating versus love-lamenting popular music. Empirical Studies of the Arts, 18(1), 43-48. https://doi.org/10.2190/B51G-8U0W-N0EQ-MJUU
- Giles, D. C., y Maltby, J. (2004). The role of media figures in adolescent development: Relations between autonomy, attachment, and interest in celebrities. Personality and individual differences, 36(4), 813-822. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00154-5
- Harakeh, Z., Scholte, R. H., Vermulst, A. A., de Vries, H., & Engels, R. C. (2004). Parental factors and adolescents’ smoking behavior: an extension of the theory of planned behavior. Preventive medicine, 39(5), 951-961. https://doi.org/10.1016/j.ypmed.2004.03.036
- Hargreaves, D. J., Miell, D., y MacDonald, R. A. (2002). What are musical identities, and why are they important. Musical identities, 2, 1-20.
- Heath, C., Bell, C., y Sternberg, E. (2001). Emotional selection in memes: the case of urban legends. Journal of personality and social psychology, 81(6), 1028. https://doi.org/10.1037/0022-3514.81.6.1028
- Jaráiz, E. Lagares, N. y Pereira, M. (2020). Emociones y decisión de voto. Los componentes de voto en las elecciones generales de 2016 en España. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 170: 115-136. http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.170.115
- Juslin, P. N. (2005). From mimesis to catharsis: expression, perception, and induction of emotion in music. En Miell, D., MacDonald, R. y Hargreaves D. Musical communication, Oxford University Press, New York, pp. 85-115. https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780198529361.003.0005
- Labrador Méndez, G. y Monasterio Baldor A. (2006) Canciones para después de una dictadura. El Rapto de Europa: crítica de la cultura, Nº. 9, 2006, pp. 35-48
- Love, J. “Political Pop and Commercials that Flopped: Early Lessons from the 2016 Presidential Race,” Trax on the Trail, January 14, 2016, http://traxonthetrail.com/article/political-pop-and-commercials-flopped-early-lessons-2016-presidential-race.
- Love, J. “Branding a Cool Celebrity President: Advertising with Popular Music in the 2012 Election,” Music & Politics 9, no. 2 (2015), https://doi.org/10.3998/mp.9460447.0009.203
- Maxwell, K. A. (2002). Friends: The role of peer influence across adolescent risk behaviors. Journal of Youth and adolescence, 31(4), 267-277. https://doi.org/10.1023/A:1015493316865
- Mora, K. y Viñuela E. (eds.) (2013) Rock around Spain: Historia, industria, escenas y medios de comunicación. Lleida: Universitat de Lleida.
- Mori, K., y Iwanaga, M. (2014). Pleasure generated by sadness: Effect of sad lyrics on the emotions induced by happy music. Psychology of Music, 42(5), 643-652. https://doi.org/10.1177/0305735613483667
- North, A. C., Hargreaves, D. J., & Krause, A. E. (2009). Music and consumer behaviour. Oxford handbook of music psychology, 481-490.
- Panke, Luciana (2019) Los hinchas en la política. Más poder local, Nº. 38, pp. 14-15
- Pereira, C. S., Teixeira, J., Figueiredo, P., Xavier, J., Castro, S. L., & Brattico, E. (2011). Music and emotions in the brain: familiarity matters. PloS one, 6(11), e27241.
- https://doi.org/10.1371/journal.pone.0027241
- Petraitis, J., Flay, B. R., & Miller, T. Q. (1995). Reviewing theories of adolescent substance use: organizing pieces in the puzzle. Psychological bulletin, 117(1), 67.
- https://doi.org/10.1037/0033-2909.117.1.67
- Quevedo Redondo R. (2017) Personalización, emoción y cercanía: Una estrategia para la captación del voto femenino en año electoral. Comunicación y sociedad Vol. 30, Nº. 3, 2017, 155-167.
- Rentfrow, P. J., y Gosling, S. D. (2003). The do re mi’s of everyday life: the structure and personality correlates of music preferences. Journal of personality and social psychology, 84(6), 1236. https://doi.org/10.1037/0022-3514.84.6.1236
- Rolston (2001) This is not a Rebel Song’: The Irish Conflict and Popular Music. Race & Class. Volume: 42 issue: 3, page(s): 49-67. https://doi.org/10.1177/0306396801423003
- Rothbaum, F., y Tsang, B. Y. P. (1998). Lovesongs in the United States and China: On the nature of romantic love. Journal of Cross-Cultural Psychology, 29(2), 306-319.
- https://doi.org/10.1177/0022022198292003
- Schoening B.S. y Kasper, E.T. (2012) Don’t Stop Thinking About The Music: The Politics of Songs and Musicians In Presidential Campaigns. Lanham: Lexington Books
- Sousou, S. D. (1997). Effects of melody and lyrics on mood and memory. Perceptual and motor skills, 85(1), 31-40.
- https://doi.org/10.2466/pms.1997.85.1.31
- Stratton, V. N., y Zalanowski, A. H. (1994). Affective impact of music vs. lyrics. Empirical studies of the arts, 12(2), 173-184. https://doi.org/10.2190/35T0-U4DT-N09Q-LQHW
- Taylor (2016) Música y capitalismo. Una historia del presente. Chicago: The University of Chicago Press.
- Val, F. del y Fouce, H. (2016) De la apatía a la indignación. Narrativas del rock independiente español en época de crisis, Methaodos. Revista de ciencias sociales, 4 (1): 58-72. http://dx.doi.org/10.17502/m.rcs.v4i1.105
- https://doi.org/10.17502/m.rcs.v4i1.105
- West, D. M. and Orman, J. (2003) Celebrity Politics. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Wheeler, M. (2013): Celebrity politics. Image and identity in Contemporary Political Communications. Cambridge, Polity Press, 240.