El sistema de gestión integrado de destino y su papel en el actual escenario turísticoUn análisis aplicado a la red de destinos turísticos inteligentes de la Comunitat Valenciana
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 1888-6884, 2695-6357
Argitalpen urtea: 2021
Alea: 15
Zenbakia: 2
Orrialdeak: 1-23
Mota: Artikulua
Beste argitalpen batzuk: Rotur: revista de ocio y turismo
Laburpena
The article examines the functionalities and implications of Integrated Destination Management Systems in the tourism sector today, and proposes a systemic conceptualisation of the tool based on its use in relation to the Smart Destinations Network in Valencia. The results of the study show the importance of management tools of this kind in ensuring successful governance of the tourism sector, while highlighting a series of obstacles which make full implementation of such systems impractical for now. The article concludes with four general recommendations and the main lines of action of each for the promotion and development of management tools of this kind.
Erreferentzia bibliografikoak
- Aguayo Maldonado, Antonio (2015). Diseño de un sistema integrado de gestión de destinos turísticos. Tesis doctoral presentada en la Universidad de Málaga. Disponible en https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/10409
- Benckendorff, Pierre.J., Sheldon, Pauline. J., y Fesenmaier, Daniel R. (2014). Tourism Infomation Technology. CAB International.
- Bell, Daniel (1973). The coming pf post-industrial society: A venture in social forcasting. Basic Books.
- Bornhorst, Tom, Brent-Ritche, John R., y Sheehan, Lorn (2010). Determinants of tourism success for DMOs & destinations: An empirical examination of stakeholders' perspectives. Tourism Management, 31(5), 572-589.
- Celdrán Bernabeu, Marco A., Mazón López, José. N., y Giner Sánchez, David (2018). Open Data y turismo. Implicaciones para la gestión turística en ciudades y destinos turísticos inteligentes. Investigaciones Turísticas, 15, 49-78.
- Choi, Soojin, Lehto, Xinran, Y., y Oleary, Joseph T. (2007). What does the consumer want from a DMO website? A study of US and Canadian tourists' perspectives. International Journal of Tourism Research, 9(2), 59-72.
- Cohen, Erik (2005). Principales tendencias en el turismo contemporáneo. Política y Sociedad, 42(1), 11-24.
- D’Ambra, John, y Mistilis, Nina (2010). Assessing the e-capability of visitors information centers. Journal of Travel Research, 7(2), 91-102.
- Díaz Domínguez, Carmen, y Santana Talavera A. (2016). Re-motivación en destinos turísticos, redistribución y poder. Revista CIDOB d’Afers Internacionals, 113, 107-122.
- Díaz Luque, Pablo, y López Catalán, Blanca (2012). La promoción turística oficial en Internet y su relación con el desarrollo turístico de los destinos: Una aplicación a las Ciudades medias de Andalucía. Revista de estudios regionales, 93, 93-118.
- Díaz Luque, Pablo, Guevara Plaza, Antonio J., y Antón Clavé, Salvador (2006). La presencia en Internet de los municipios turísticos de sol y playa. Mediterráneo y Canarias. En: Actas del VI Congreso de Turismo y Tecnologías de la Información y las Comunicaciones TURITEC.
- EMT. (2017). The European Cities Marketing. Benchmarking report. Modul Vienna University.
- Estevão, João V., Carneiro, Maria J., y Teixeira, Leonor (2012). The Role of DMS in Reshaping Tourism Destinations: An Analysis of Portuguese Case. Information Technology & Tourism: Applications, Methodologies, Techniques, 12(3), 161-176.
- Femenia Serra, Francisco, Neuhofer, Barbara, y Ivars-Baidal Josep. A. (2019). Towards a conceptualisation of smart tourists and their role within the smart destination scenario. The Service Industries Journal, 39(2), 109-133.
- Gräbner, Dietmar, Zanker, Markus, Fliedl, Günther, y Fuchs, Matthias (2012). Classification of Customer Reviews based on Sentiment Analysis. En: 9th Conference on Information and Communication Technologies in Tourism (ENTER).
- Giner Sánchez, David (2017). Social media marketing en destinos turísticos. Implicaciones y retos de la evolución del entorno online. Editorial UOC.
- Guevara Plaza, Antonio J., Caro Herrero, José L., Rossi, Carlos, Aguayo Maldonado, Antonio, y Leiva Olivencia, José L. (2010). Sistema integrado de gestión de destinos. En: Turitec 2010. VIII Congreso Turismo y Tecnologías De La Información y Las Comunicaciones.
- Ivars Baidal, Josep A., Celdrán Bernabeu, Marco A., Mazón López, José N., y Perles Ivars, Ángel F. (2017). Smart destinations and the evolution of ICTs: a new scenario for destination management? Current Issues in Tourism, 22(13), 1581-1600.
- Ivars Baidal, Josep. A., Solsona Monzonís, Francisco J., y Giner Sánchez, David (2016): “Gestión turística y tecnologías de la información y la comunicación (TIC): El nuevo enfoque de los destinos inteligentes.” Documents d’Anàlisi Geogràfica, 62(2), 327-346.
- Ivars Baidal, Josep. A., y Vera Rebollo, José. F. (2019). Planificación turística en España. De los paradigmas tradicionales a los nuevos enfoques: planificación turística inteligente. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 82, 1-31.
- Laesser, Christian, y Beritelli, Pietro (2013). St. Gallen Consensus on Destination Management. Journal of Destination Marketing & Management, 2, 46-49.
- Leiva Olivencia, José L. (2014). Realidad Aumentada bajo Tecnología Móvil basada en el Contexto Aplicada a Destinos Turísticos. Tesis doctoral presentada en la Universidad de Málaga. Disponible en https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/7617
- Mastorakis, George, Trihas, Nikolaos, Perakakis, Emmanouil, y Kopanakis, Ioannis (2015). E-CRM in tourism exploiting emerging informationand communication technologies. An International Journal of Tourism and Hospitality Research, 26(1), 32-44.
- Miralbell Izard, Oriol (2012). Webs de xarxes socials i intercanvi de coneixement. Ànalis de l’adopció i ús dels membres de les comunitats virtuals professionals del turismo. Tesis doctoral presentada en la Universidad Oberta de Catalunya Disponible en http://hdl.handle.net/10609/22061
- OMT. (2019). Directrices de la OMT para el fortalecimiento de las organizaciones de gestión de destinos (OGD). Preparando las OGD de cara a nuevos retos. Organización Mundial del Turismo.
- Ortega Martínez, Enrique, Rodríguez Herráez, Beatriz, y Kitchen, Philip. J. (2014). The effects of information at tourism destinations: A model proposal. The Marketing Review, 14(2), 111-129.
- Pearce, Douglas (2016). Interdependent destination management functions. Tourism Recreation Research, 41(1), 37-48.
- Pike, Steven (2008). Destination marketing. An integrated marketing communication approach. Butterworth-Heinemann.
- Presenza, Angelo, Sheehan, Lorn, y Ritchie, John B. (2005). Towards a model of the roles and activities of destination management organizations. Journal of Hospitality, Tourism and Leisure Science, 3(1), 1-16.
- Pulido Fernández, María. C., y Pulido Fernández, Juan. I. (2014). ¿Existe gobernanza en la actual gestión de los destinos turísticos? Estudio de casos. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 12(4), 685-705.
- Scarpino Johns, Michelle. R. y Gretzel, Ulrike (2015). Conceptualizing organizational resilience. En: Ritchie, Brent. y Campiranon, Kom. (eds) Tourism Crisis and Disaster Management in the Asia-Pacific. CAB International.
- Sigala, Marianna (2011). Developing Destination Management Systems (DMS): roles, functionality and future trends. Inovação em Turismo e Hotelaria, 1, 103-121.
- Song, Haiyan, Liu, Jingyan, y Chen, Gezhi (2013). Tourism value chain governace: Review and Prospects. Journal of Travel Research, 52(1), 15-28.
- Vera Rebollo, José F., López Palomeque, Francisco M., Marchena, M. J., y Anton, S. (2011). Análisis territorial del turismo y planificación de destinos turísticos. Tirant lo Blanch.
- Wang, Youcheng, y Pizam, Abraham (2011). Destination Marketing and Management. Theories and Applications. CAB International.
- Zach, Florian, Xiang, Zheng, y Fesenmaier, Daniel R. (2007). An assessment of innovation in web marketing: investigating American convention and visitors bureauz. ENTER, 16(1), 365-376.