Academic training in Spanish universities for the didactic use of cinema in pre-school and primary education

  1. Lorenzo-Lledó, Alejandro 1
  2. Lledó, Asunción 1
  3. Lorenzo, Gonzalo 1
  4. Pérez-Vázquez, Elena 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
JOTSE

ISSN: 2013-6374

Año de publicación: 2021

Volumen: 11

Número: 1

Páginas: 210-226

Tipo: Artículo

DOI: 10.3926/JOTSE.1162 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Otras publicaciones en: JOTSE

Resumen

One of the characteristic features of current society is the relevance of technology and audiovisual media. This fact has generated demands in the educational field to adapt objectives and methodologies to non-textual languages. Among the predominant audiovisual media is the cinema, which has many potentialities as a didactic resource. Therefore, the aim of this study was to find out the training that students of the Teacher's Degree in Spanish universities receive for the didactic use of cinema through a nationwide research with survey design in which 4659 students, belonging to all the Autonomous Communities and 58 universities, participated. The questionnaire called Perceptions about the potentialities of cinema as a didactic resource in pre-school and primary classrooms (PECID) was designed ad hoc. This questionnaire, which consists of 45 items, has a section that deals with the training received for the educational use of cinema. The Spanish universities offering the Teacher Degree were identified and contacted for the dissemination of the questionnaire. The results obtained showed that 88.4% had not received training. Furthermore, 250 subjects were identified in which film content is taught, mostly in the second and third year and in the area of Didactics and School Organization. It was also found that the most frequent activities carried out are the viewing of films with individual answers to questions and the film forum. This pioneering study in Spain aims to provide information as a basis for further academic training in cinema as a resource of high educational value.

Referencias bibliográficas

  • Amar, V. (2009). El cine en la encrucijada de la educación y el conocimiento. Enl@ce, 6(2), 131-140.
  • Ambròs, A., & Breu, R. (2011). El cine en la escuela: Propuestas didácticas de películas para primaria y secundaria. Barcelona: Grao.
  • Arnau, J. (1996). Model general d’investigación psicológica. Barcelona: UOC.
  • Arráez, R., Jensen, E., & Pascual, C. (2013). Periodistas culturales y teatro en el EEES. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 19, 65-73. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2013.v19.42012
  • Bisquerra, R. (2014). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Cabero, J., & Córdoba, M. (2009). Cine y diversidad social. Instrumento práctico para la formación en valores. Madrid: Editorial MAD.
  • Cabero, J., & Guerra, S. (2011). La alfabetización y formación en medios de comunicación en la formación inicial del profesorado. Educación XX1, 14(1), 89-115. https://doi.org/10.5944/educxx1.14.1.264
  • Cabero, J. (2017). La formación en la era digital: ambientes enriquecidos por la tecnología. Gestión de la Innovación en la Educación Superior, 2(1), 34-53.
  • Criollo, M., Romero, M., & Fontaines Ruiz, T. (2017). Autoeficacía para el aprendizaje de la investigación en estudiantes universitarios. Revista de Psicología educativa, 23(1), 63-72. https://doi.org/10.1016/j.pse.2016.09.002
  • De la Herrán, A., & Álvarez, N. (2010). Para qué enseñar: significado y sentido de la formación universitaria. En Paredes, de la H. (Coord.), Cómo enseñar en el aula universitaria (59-74). Madrid: Pirámide.
  • Ferrés, J. (2006). La educación en comunicación audiovisual en la era digital. Quaderns del CAC, 25(1), 5-8.
  • Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Madrid: SIGLO XXI.
  • Fuentes, A., López, J., & Pozo, S. (2019). Análisis de la Competencia Digital Docente: Factor Clave en el Desempeño de Pedagogías Activas con Realidad Aumentada. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en la Educación, 17(2), 29-42. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.2.002
  • Gewerc, A., & Montero, L. (2015). Conocimiento profesional y competencia digital en la formación del profesorado. El caso del Grado de Maestro en Educación Primaria. RELATEC, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(1), 31-45.
  • Gozálvez, V., Masanet, M.J., Hernando, A., & Bernal-Bravo, C. (2019). Relación entre formación universitaria y competencia mediática del profesorado. Revista Complutense de Educación, 30(4), 1113-1126. https://doi.org/10.5209/rced.60188
  • Gutiérrez, A. (2003). Alfabetización digital. Algo más que ratones y teclas. Barcelona: Gedisa.
  • Hernández-Nieto, R.A (2002). Contributions to statistical Analysis. Merida, Venezuela: Universidad de los Andes.
  • Organic Law 8/2013 for the Improvement of Educational Quality (2013). BOE no. 295, of 30 December 2013.
  • Organic Law 2/2006 on Education (2006). BOE no. 106, of 4 May 2006.
  • Lara, F, Ruiz, M., & Tarín, M. (Coords.) (2019). Cine y educación. Madrid: Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España.
  • López, L., & Aguaded, M. (2015). La docencia sobre alfabetización mediática en las facultades de Educación y Comunicación. Comunicar, 22(44), 187-195. https://doi.org/10.3916/C44-2015-20
  • Lorenzo-Lledó, A. (2020). Design and Validation of a Questionnaire to Measure Future Spanish Teachers’ Perceptions of Cinema in Pre-School and Primary Education: Towards Active and Technological Learning. Future Internet, 12(9), 149. https://doi.org/10.3390/fi12090149
  • Lorenzo-Lledó, A., Lorenzo, G., Lledó, A., & Pérez-Vázquez, E. (2020). Inclusive methodologies from the teaching perspective for improving performance in university students with disabilities. Journal of Technology and Science Education, 10(1), 127-141. https://doi.org/10.3926/jotse.887
  • Lorenzo-Lledó, A., Lledó, A., & Lorenzo, G. (2020). Cinema as a Transmitter of Content: Perceptions of Future Spanish Teachers for Motivating Learning. Sustainability, 12(14), 5505. https://doi.org/10.3390/su12145505
  • Lorenzo-Lledó, A., Lledó, A., Pérez-Vázquez, E., & Lorenzo, G. (2020). Cinematographic Habits of Future Spanish Teachers from a Socio-Educational Perspective. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(15), 5361. https://doi.org/10.3390/ijerph17155361
  • Lorenzo-Lledó, A., & Roig-Vila, R. (2017). El cine como recurso didáctico: Percepciones de los estudiantes del Grado de Maestro. En Investigación en docencia universitaria: diseñando el futuro a partir de la innovación educativa (305-313). Octaedro.
  • Martín, F. (2014). La desaparición de los cinefórum como reflejo del ocaso del movimiento cineclubista en la Andalucía de la Transición. Área Abierta, 14(1), 1-14.
  • Masanet, M., & Ferrés, J. (2013). La enseñanza universitaria española en materia de educación mediática. Communication Papers, 2(2), 83-90. https://doi.org/10.33115/udg_bib/cp.v2i02.22109
  • Muñoz, E., & Cubo, S. (2019). Competencia digital, formación y actitud del profesorado de educación especial hacia las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). Revista de Curriculum y Formación del profesorado, 23(1), 210-241. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9151
  • Order ECI/3854/2007, of 27 December, which establishes the requirements for the verification of official university degrees that enable the exercise of the profession of Pre-school Education Teacher. BOE no.312, 29 December 2007.
  • Order ECI/3857/2007, of 27 December 2007, which establishes the requirements for the verification of official university degrees that enable the practice of the profession of Primary Education Teacher. BOE no.312, 29 December 2007.
  • Ortega, D. (2015). La enseñanza de las Ciencias Sociales, las TIC y el tratamiento de la información y competencia digital (TICD) en el Grado de Maestro/a de Educación Primaria de las universidades de Castilla y León. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 14, 121-134.
  • Ramírez, A., Renés, P., & García-Ruiz, R. (2014). Presencia de la competencia mediática en los objetivos curriculares de la etapa de educación primaria. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26(1), 137-159. https://dx.doi.org/10.14201/teoredu2014261137159
  • Ramírez, A., Renés, P., & Aguaded, I. (2016). La competencia mediática en los criterios de evaluación del currículo de Educación Primaria. Aula Abierta, 44(2), 55-62. https://doi.org/10.1016/j.aula.2015.08.002
  • Ramírez, A., Renés P., & González, N. (2018). La competencia mediática a través de los contenidos curriculares en la etapa de educación primaria en España. En La educación mediática en España: artículos creados (399-416). Madrid: Universitas Editorial.