La mejora de los centros educativos en el marco organizativo de las «Escuelas eficaces»

  1. Rosa María Carda Ros
Revista:
Tossal: Revista Interdepartamental de Investigación Educativa

ISSN: 1132-8134

Ano de publicación: 1993

Volume: 2-3

Número: 0

Páxinas: 7-18

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Tossal: Revista Interdepartamental de Investigación Educativa

Resumo

This work tries to analize polemic questions arised recently on the so called «Effective Schools». This is especially interesting with reference to schools as appropiate context to improve the quality of teaching. It deals with the line of research on «Effective Schools», their necessity importance and opportunity given by the Schools Reform that is being carried out in our country nowadays.

Referencias bibliográficas

  • BROOKOVER, W.B. et al. (1978): «School Social Systems and Student achievement: Schools can make a difference». Nueva York, Praeguer.
  • COLEMAN, J.S. (1966): «Equality of Educational oportunity». Washinngton. US. Governement Printing office.
  • CREEMER, B.P. M. y JAARSCHEERENS, J. (eDS.) (1989): «Developments in School effectiveness Research». International Journal of Educational Reserarch, Vol. XIII, 7.
  • DEAL, E.T. (1985): «The Simbolism of effective Schools». The Elementary School Journal. 85 (5), 609.
  • DEPARTAMENT OF EDUCATION AND SCIENCE (1977): «Ten Good Schools: A Secundary School Enquiry». HMSO.
  • EDMONS, R.R. (1982): «Effective Schools. Effort Taking. Root in the State». Education Week, 22, sept. 22.
  • ESCUDERO, J.M. (1986): «Innovación e investigación educativa». Rvt. de Innovación e Investigación Educativa (1), 5.
  • FULLÁN, M.O. (1989): «El desarrollo y gestión de cambio». Rvt. de Innovación Educativa (5), 9-23.
  • GÓMEZ DACAL, G. (1992): «Centros educativos eficientes». Barcelona. P.P.U.
  • GOOD, T.L. y BROPHY, J.E. (1988): «Schools Effects». En M.C. Wittrock (Ed.): «Handbook of Research on Teaching». New York, McMILLAN.
  • MEC (1982): «Inspección General de Educación Básica del MEC: Informes Anuales sobre "Resultados de la EGB", en España, años 1975, 1976, 1979, 1980, 1981 y 1982». Madrid, Servicio de Publicaciones.
  • ORDEN HOZ, A. (1991): «En busca de la escuela eficaz: la función de la transferencia y uso del conocimiento en la innovación educativa». Actas del IX Congreso Nacional de Pedagogía. Madrid, sep., 11-17.
  • OCDE (1985): «Examen de la politique d'éducation de l'Espagne ED». París.
  • PURKEY, S. y SMITH, M.S. (1983): «Effective Schools: A Review». Elementary School Journal, 83 (4), 418-453.
  • STEDEMAN, L.C. (1985): «A new Llok at the Effective Schools Literature». Urban Education, 20, 305-309.
  • UNESCO (1992): «Información mundial sobre Educación 1991». Madrid, Santillama/UNESCO.