RSC Y Fútbolla memoria de sostenibilidad como herramienta de transparencia

  1. López Martínez, Gabriel 1
  1. 1 Investigador Cátedra RSC UCAM
Revue:
Revista española de la transparencia

ISSN: 2444-2607

Année de publication: 2019

Titre de la publication: Revista Española de la Transparencia número 8 (primer semestre 2019)

Número: 8

Pages: 45-57

Type: Article

DOI: 10.51915/RET.46 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

D'autres publications dans: Revista española de la transparencia

Résumé

The application of policies related to Corporate Social Responsibility in the field of football -federations and clubs- would address a growing social demand on transparency, sustainability and respect for human rights. In addition, and in terms of business management, this would help to reduce financial and "reputational" costs associated with corruption. In this sense, we present the report in sustainability as a tool that, understood as the element which leads the implementation of a strategic model of sustainable development management processes, serves for accountability and activity to the major stakeholders of the football.

Références bibliographiques

  • Backman, J. 1975. Social responsibility and accountability. New York: New York University Press.
  • Barrio, E.; y Enrique, A.M. 2015. “La Responsabilidad Social Corporativa en las empresas y su relación con los grupos de interés. Los casos de Unilever y Nestlé”, aDResearch ESIC (11), pp. 26-39.
  • Bowen, H.R. 1953. Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row.
  • Buil y otros. 2012. “La estrategia de marketing con causa: Factores determinantes de su éxito”, Universia Business Review 36, pp. 90-107.
  • Carroll, A.B. 1999. Corporate social responsibility evolution of a definitional construct. Business & Society, 38(3), 268-295.
  • Davis, K. 1960. “Can business afford to ignore social responsibilities?”, California Management Review, 2(3), 70-76.
  • De la Cuesta y otros. 2002. La responsabilidad social corporativa: una aplicación a España. Madrid: UNED.
  • Eells, R.; Walton, C. 1961. Conceptual foundations of Business. Homewood, III: Richard D. Irwin.
  • Friedman, M. 1962. Capitalism and freedom. Chicago: University of Chicago Press.
  • García Garnica, A.; Ibarra Uribe, L.M. 2011. “La responsabilidad social corporativa vista desde el institucionalismo”, Inventio, la génesis de la cultura universitaria de Morelos, nº 14, pp. 13-20.
  • García-Herrera, A. 2017. “Prevenir la corrupción en la gestión de federaciones y clubes de fútbol: la eficacia de las prácticas de buen gobierno y del compliance penal”, Revista Internacional de Transparencia e Integridad, nº 4, Mayo-Agosto, pp.
  • González, D. 2006. “¿Es la responsabilidad social corporativa realmente una responsabilidad o es una estrategia económica?, Nuevas Tendencias,63, pp. 21-39.
  • Hernando, M.J.; PodgaDikam, F. 2016. “De los Objetivos de Desarrollo del Milenio a los Objetivos de Desarrollo Sostenible”, Libre Pensamiento, 88, pp. 60-69.
  • Hopkins, M. 1999. Theplanetarybargain: Corporate Social Responsibility comes of age. London: MacmillianPress.
  • López Davis, S. 2017. Personal Social Responsibility: Measurement, dimensions and relations with corporate social responsibility, Tesis Doctoral
  • McGuire, J.W. 1963. Business and society. New York: McGraw-Hill.
  • Molina, J.L.; Valenzuela, H. 2007. Invitación a la antropología económica, Barcelona: Bellaterra.
  • Sarmiento del Valle, S. 2011. “La Responsabilidad Social Empresarial: gestión estratégica para la supervivencia de las empresas”, Dimens. Empres. 9, nº 2, pp. 6-15.
  • Vázquez Oteo, O.; Cordero Sanz, C. 2007. “Análisis empírico de la información emitida por las empresas del IBEX 35 en materia de responsabilidad social corporativa”, Ekonomiaz, 65, pp. 150-183.
  • Virto Carrero, C. (2015). La responsabilidad social corporativa en el ámbito deportivo: el papel del trabajador social, Universidad de la Rioja.