Estrategias para prevenir y/0 minimizar el rechazo escolar desde la escuela y la familia

  1. Gomis Selva, Nieves
  2. Gonzálvez Maciá, Carolina
  3. Vicent Juan, María
  4. Gómez Núñez, Mª Isabel
  5. Lagos San Martín, Nelly
Revista:
International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

ISSN: 0214-9877

Ano de publicación: 2014

Título do exemplar: LA PSICOLOGÍA DE HOY

Volume: 4

Número: 1

Páxinas: 487-500

Tipo: Artigo

DOI: 10.17060/IJODAEP.2014.N1.V4.635 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología

Resumo

Just the existence of school refusal associated with stress and anxiety disorders in child age should make us  think about the responsibility we have as adults (families, teachers, educators, etc.) to promote healthy, safe and balanced contexts help to: a) prevent these disorders by promoting a comprehensive and harmonious development of children and/or, b) minimize the impact of adverse experiences or contexts may have on the child. This study seeks to highlight the potential benefits of training strategies, joint participation and school-family collaboration based on the Multiple Intelligences’s theory to prevent and/or minimize the stress and anxiety experienced by many children with symptoms of school refusal. The conclusions are based on studies that show the existence of different profiles of intelligence from an early age (Ballester, 2004; Gomis, 2007; Valero, 2007) and are based and complemented from the data study provided by 144 families about the strengths and weaknesses of their children as much in school and at home activities, as well as activities or personality traits that manifest children outside school hours and that could affect performance and behavior in the school environment. The results provide valuable information about the expectations of parents and perceptions of child characteristics that may cause school refusal. Similarly, the study of the application of theory in educational contexts (Del Pozo, 2005, 2009, 2013) shows proposals for action from the school setting mechanisms, procedures and operational standards to work from the center in collaboration with the families to prevent and/or minimize school refusal.

Referencias bibliográficas

  • Ballester, P. (2004). Evaluar y atender la diversidad de los alumnos desde las inteligencias múltiples. Murcia: Servicio de publicaciones universidad de Murcia
  • Bados, A. (2005). Trastornos de ansiedad por separación. Rechazo escolar y fobia escolar. Barcelona: Universidad de Barcelona.
  • Blagg, N. (1987). School phobia and its treatment. Londres: Croom Helm.
  • Bragado, M.C. (1994). Terapia de conducta en la infancia: trastornos de ansiedad. Madrid: Fundación Universidad-Empresa.
  • Del Pozo, M. (2005).Una experiencia a compartir. Las inteligencias múltiples en el colegio Montserrat. Barcelona: Fundación M. Pilar Mas.
  • Del Pozo, M. (2009). Aprendizaje inteligente. Educación secundaria. Barcelona.: Fundación M. Pilar Mas.
  • Del Pozo, M. (2013). Inteligencias múltiples en acción. Barcelona. Colegio Monserrat.
  • Echeburúa, E. (1993). Trastornos de ansiedad en la infancia. Madrid: Pirámide.
  • Fuller School (1995). Blackburn Project: a short descriptions of Fuller MI program. Gloucester, MA:Autor.
  • Gardner, H. (1999). La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Gardner, H. (2001). La inteligencia reformulada: las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Barcelona. Paidos.
  • Gardner, H., Feldman, D. y Krechevsky, M. (2000). El proyecto Spectrum. Tomo III. Manual de evaluación para educación infantil. Madrid: MEC/Morata.
  • Gomis, N. (2007). La evaluación de las inteligencias múltiples en el contexto educativo a través de expertos, maestros y padres. Universidad de Alicante.
  • King, N.J., Ollendick, T.H. y Tonge, B.J. (1995). School refusal: Assessment and treatment. Boston: M.A: Allyn & Bacon.
  • Marks, I.M. (1991). Miedos, fobias y rituales 2: clínica y tratamientos. Barcelona: Martínez Roca.
  • Méndez, F.X. y Maciá, D. (1990). Tratamiento conductual de un caso de fobia escolar. En F.X. Méndez y D. Maciá (Eds.), Modificación de conducta con niños y adolescents: libro de casos (pp.74-107). Madrid: Pirámide.
  • Ollendick, T.H. y Mayer, J.A. (1984). Shool phobia. En S.M. Turner (Ed), Behavioral theories and treatment of anxiety (pp. 367-411). Nueva York: Plenum.
  • Prieto, M.D y Ferrándiz, C. (2001). Inteligencias múltiples y currículum escolar. Archidona: Aljibe.
  • Sandín, B. (1997). Ansiedad, miedos y fobias en niños y adolescentes. Madrid: Dykinson.
  • Valero, J. (2007). Las inteligencias múltiples. Evaluación y análisis comparativo entre educación infantil y educación primaria. Alicante: Universidad de Alicante.
  • Valero, J., Gomis, N., Castejón, J.L. y Pérez, A.M. (2008). Estudio comparativo sobre la inteligencia entre maestros y padres de alumnos de infantil. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1, 63-72.