Ensenyament i identitat en els reculls de literatura popular valenciana

  1. Vidal Lloret, Vicent
Revista:
Estudis de Literatura Oral Popular = Studies in Oral Folk Literature

ISSN: 2014-7996

Año de publicación: 2018

Número: 7

Páginas: 153-169

Tipo: Artículo

DOI: 10.17345/ELOP2018153-169 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Estudis de Literatura Oral Popular = Studies in Oral Folk Literature

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

La introducció de la llengua catalana a les escoles valencianes va implicar que mestres i professors haguessen de buscar materials per a impartir docència en aquesta llengua. Com va ocórrer en altres indrets, els ensenyants valencians van recórrer a la literatura popular per ensenyar llengua o continguts en català; també, però, aprofitaren el folklore valencià com una manera de canviar el model educatiu i formar individus conscients de la pròpia identitat. Així, a partir dels anys vuitanta es va produir un esclat de reculls folklòrics adreçats al públic infantil-juvenil. Aquests reculls sovint contenen pròlegs o introduccions que justifiquen la necessitat d’introduir el folklore a les aules, atès que es percep com una eina essencial per a recuperar la identitat col·lectiva. El contingut d’aquells pròlegs apunta constantment a la relació entre folklore i identitat i encara perviu en les publicacions més recents. En aquest article s’analitza aquesta mena de reculls i el context que els va fer possibles, amb el benentès que permeten explicar una part essencial de la història de la literatura popular valenciana recent.