Corrientes, campos y escenas: una propuesta sociomusicológica de clasificación de la música occidental

  1. Xavier Mas i Sempere 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Methaodos. revista de ciencias sociales

ISSN: 2340-8413

Year of publication: 2018

Volume: 6

Issue: 2

Pages: 263-278

Type: Article

DOI: 10.17502/M.RCS.V6I2.245 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Methaodos. revista de ciencias sociales

Sustainable development goals

Abstract

The History of Music has always been represented, in the Western Academic tradition, as a series of great works signed by geniuses. From this corpus, the necessary cuts were planned and the terminology which will end up configuring the history of the musical styles was provided. Currently this chronology represents an obstacle to add to and contextualize the contemporary creations and it isolates music as an artistic form disconnected from other cultural manifestations. Our theoretical contribution is the result of an interdisciplinary work which conjugates the heritage of Musicology, Sociology and Historiography. The synchronic reflection of these disciplines allows us to articulate a new chronology for Western Music. This proposal establishes as its main cores the historic matrix of the term stream of Philip Ennis, and the concepts of field of Pierre Bourdieu and musical scene of Will Straw. We can, thus, take Music back to its social context and understand its historical process as an uninterrupted flow –a simultaneous combination of four trends and two fields or scenes– and in constant dialogue with the rest of social manifestations.

Bibliographic References

  • Ariño Villarroya, A. y Llopis Goig, Ramón (2017): Culturas en tránsito: Las prácticas culturales en España en el comienzo del siglo XXI. Madrid: Fundación SGAE.
  • Aristóteles (1998): Poética. Barcelona: Icaria Editorial.
  • Born, G. (2010): “The Social and the Aesthetic: For a Post-Bourdieuian Theory of Cultural Production”, Cultural Sociology, 4 (2): 171–208. https://doi.org/10.1177%2F1749975510368471
  • Bourdieu, P. (1990): “Algunas propiedades de los campos” en Bourdieu P. ed.: Sociología y Cultura: 135–141. México: Conaculta.
  • Del Val, F. (2015): “Propuesta teórica para una sociología de las músicas populares”, methaodos.revista de ciencias sociales, 3 (1): 33–48. http://dx.doi.org/10.17502/m.rcs.v3i1.65
  • Ennis, P. H. (1992): The seventh stream: The emergence of rocknroll in American popular music. Hanover: Wesleyan University Press.
  • Flores, S. (2010): “Sociedad, cultura y educación musical”, en Giráldez A. ed.: Música. Complementos de formación disciplinar: 9–34. Barcelona: Graó Editorial.
  • Fubini, E. (2005): La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Madrid: Alianza Editorial.
  • Fubini, E. (2008): Estética de la música. Madrid: Antonio Machado Libros.
  • Gould, S. J. y Vrba, E. S. (1982): “Exaptation A Missing Term in the Science of Form”, Paleobiology, 8 (1): 4-15. https://doi.org/10.1017/S0094837300004310
  • Grout, D. J. y Palisca, C. V. (2001): Historia de la música occidental 1. Madrid: Alianza Editorial.
  • Hallam, S. (2006): Music Psychology in Education. London: Bedford Way Papers.
  • Hargreaves, D. J. y North, A. C. (1999): “The Functions of Music in Everyday Life: Redefining the Social in Music Psychology”, Psychology of Music, 27: 71–83. https://doi.org/10.1177%2F0305735699271007
  • Hauser, A. (1978): Historia social de la literatura y el arte. Barcelona: Editorial Labor.
  • Herder, Johann Gottfried (1982). Ensayo sobre el origen del lenguaje. Madrid: Alfaguara.
  • Ibáñez, J. (1986): “Termodinámica del regalo”, Revista de Occidente, 67: 79-94.
  • Ibáñez, J. (1997): A contracorriente. Madrid: Editorial Fundamentos.
  • Martí i Pérez, J. (2015): “No sense la meva música: la música com a fet social”, Perifèria: Revista de Recerca i Formació en Antropologia, 20 (2): 4–25.
  • Mas i Sempere, X. (2017): “Música despersonalizada y música participativa: una propuesta terminológica desde la sociomusicología”, Empiria: Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 38: 109–125. https://doi.org/10.5944/empiria.38.2018.19709
  • Menninghaus, Winfried (2013). “Música y retórica en la teoría de Darwin”, Literatura, teoría, historia, crítica, 15 (1): 249-280.
  • Merriam, A. (2001): “Usos y funciones”, en Cruces F. et al. eds.: Las culturas musicales: lecturas en etnomusicología: 275–296. Madrid: Editorial Trotta.
  • Platón (1970): La República. Madrid: Instituto de Estudios Políticos.
  • Simmel, G. (2003): Estudios psicológicos y etnológicos sobre música. Buenos Aires: Editorial Gorla.
  • Straw, W. (1991): “Systems of articulation, logics of change: Communities and scenes in popular music”, Cultural Studies, 5 (3): 368–388. https://doi.org/10.1080/09502389100490311
  • Vicente, G. (2012): “Música y movimiento: variaciones sobre un mismo tema”, Eufonía, 54: 74–81.