La calidad e innovación educativa en la formación continua docenteun estudio cualitativo en dos centros educativos

  1. Iglesias Martínez, Marcos Jesús 1
  2. Lozano Cabezas, Inés 1
  3. Roldán Soler, Irene 1
  1. 1 Universidad de Alicante (UA), España
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2018

Issue Title: Calidad de la formación docente: propuestas evaluativas innovadoras

Volume: 77

Issue: 1

Pages: 13-34

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE7713090 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

Educational innovation is a fundamental aspect to improve the quality of teaching and learning in schools. This study focuses its attention both on the interests and motivations and on the difficulties and concerns that the teaching staff presents in their ongoing training on educational innovation. A total of 30 teachers of Early Childhood and Primary Education of public and private schools participate in this research. The data collection is carried out through a semi-structured interview that reflects and values ​​teaching and curricular innovation in the continuing education of teachers. A qualitative methodology is adopted through narratives, supported for the treatment of data in the AQUAD program. The results show the need for teachers to receive ongoing training according to their interests and needs, focused in most cases on educational methodological innovations. The knowledge and the evaluation of the conceptions and beliefs of the participating teachers on the educational innovation and their continuous formation is of interest to advance towards an improvement in the professional development teacher.

Bibliographic References

  • Citas Atkins, L. y Wallace, S. (2012). Qualitative Research in Education. Sage: London.
  • Bentley, T. (2010). Innovation and Diffusion as Theory of Change. En A. Hargreaves, A. Lieberman, M. Fullan y D. Hopkins (Editors). Second International Handbook of Educational Change. Part 1 (pp. 29-46). New York: Springer.
  • Carbonell, J. (2002). El profesorado y la innovación educativa. La Innovación Educativa. Madrid: Akal.
  • Carbonell, J. (2015). Pedagogías del siglo XXI. Alternativas para la innovación educativa (3ª Edición). Barcelona: Octaedro Editorial.
  • Charteris, J. Smardon, D. & Nelson, E. (2017). Innovative learning and new materialism: A conjunctural analysis of pedagogic spaces. Educational Philosophy and Theory, 49(8), 808-821.
  • Clandinin, D. J. y Murphy, M. S. (2009). Comments on Coulter and Smith: Relational Ontological Commitments in Narrative Research. EducationalResearcher, 38(8), 598-692.
  • Cochran-Smith, M. y Lytle, S. (2009). Inquiry as stance: practitioner research for the next generation. N.Y.:Teachers College Press.
  • Dimmock, C. (2016). Conceptualising the research-practice-professional development nexus: Mobilising schools as “research-engaged” professional learning communities. Professional Development in Education, 42(1), 36-53.
  • Dopico, E. (2013) Secuencias Educativas: el docente digitalizado y la percepción de la enseñanza. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 3(6), 126-150.
  • Dwyer, R. Y Emerald, E. (2017). Narrative Research in Practice: Navigating the Terrain. En Dwyer, R., Davis, I., Emerald, E. (eds) Narrative Research in Practice (pp. 1-25). Singapore: Springer.
  • Feo, R. (2011). Una mirada estratégica a la formación docente de calidad. Revista Iberoamericana de Educación, 56(3), 1-13. https://rieoei.org/RIE/article/view/1517
  • Fidalgo, A. (2011). La innovación docente y los estudiantes. La cuestión universitaria, 7, 84-97.
  • Fullan, M. (2002). El significado del cambio educativo: Un cuarto de siglo de aprendizaje. Profesorado, Revista de Curriculum y Formación del profesorado, 6(1), 1-14.
  • Fullan, M. (2016). The NEW meaning of education change. Fith Edition. New York and London: Teachers College Press
  • Gardner, H. (1993). Las inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Barcelona: Paidós.
  • Gather, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar. Barcelona: Graó.
  • Gisbert, M. (2002). El nuevo rol del profesor en entornos tecnológicos. Acción Pedagógica, 11(1), 48-59.
  • Goodson, I. Antikainen, A., Sikes, P. y Andrews‬, M. (edit) (2016). The Routledge International Handbook on Narrative and Life History. New York: Routledge.
  • Hernández de la Torre, E. y Medina, H., (2014). Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: un estudio de caso. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 499-512.
  • Huber, J. Caine, V., Huber, M. y Steeves, P. (2013). Narrative Inquiry as Pedagogy in Education: The Extraordinary Potential of Living, Telling, Retelling, and Reliving Stories of Experience.Review of Research in Education, 37, 212-242.
  • Huber, G. L. y Gürtler, L. (2012). AQUAD 7. Manual del programa para analizar datos cualitativos (1. ed. 2003, Tübingen: Ingeborg Huber Verlag). Tübingen: Günter Huber. Recuperado de www.aquad.de
  • Ingleby, E. (2015). The impact of changing policies about technology on the professional development needs of early years educators in england. Professional Development in Education, 41(1), 144-157.
  • Kennedy, A. (2014). Understanding continuing professional development: the need for theory to impact on policy and practice. Professional Development in Education, 40(5), 688-697.
  • Klieger, A., & Yakobovitch, A. (2012). Contribution of professional development to standards implementation. Teacher Development, 16(1), 77-88.
  • Krichesky, G. J. y Murillo, F. J. (2018). La colaboración docente como factor de aprendizaje y promotor de mejora. Un estudio de casos. Educación XX1, 21(1), 135-156. DOI 10.5944/edu-cXX1.15080
  • Liu, S. (2013). Teacher professional development for technology integration in a primary school learning community. Technology, Pedagogy and Education, 22(1), 37-54.
  • Longworth, N. (2001). Learning communities for a learning century. En J.C. Aspin; M. Hatton yY. Sawano (Ed). International handbook of lifelong learning, (pp. 591-615). London: Kluwer.
  • Marcelo, C. (2002). Los profesores como trabajadores del conocimiento. Certidumbres y desafíos para una formación a lo largo de la vida. Educar. 30, 27-56.
  • Marcelo, C. (2011). La evaluación del Desarrollo Profesional Docente. En Vélaz de Medrano, C. y Vaillant, D. (Coords.) (2011). Aprendizaje y desarrollo profesional docente (pp. 119-127). Madrid: Fundación Santillana/OEI
  • Marcelo, C. y Vaillant, D. (2013). Desarrollo profesional docente. ¿cómo se aprende a enseñar? 3ª Edición. Madrid: Narcea.
  • Marqués G. P. (2000). Los docentes: Funciones, roles, competencias necesarias, formación. Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB. Recuperado de: http://ufap.dgdp.uaa.mx/descargas/docentes_funciones.pdf
  • Martínez, J., (2008). Pero ¿qué es la innovación educativa? Cuadernos de Pedagogía, 375, 78-82.
  • Medina, A., Herrán, A. y Domínguez, C. (2017). Nuevas perspectivas en la formación de profesores. Madrid: UNED.
  • Miralles, P., Maquilón, J. J. Hernández, F. y García, A. (2012).Dificultades de las prácticas docentes de innovación educativa y sugerencias para su desarrollo. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 15(1), 19-26.
  • Monge, C. y Montalvo, D. (2014). Gestión de proyectos de innovación educativa basados en el aprendizaje cooperativo: análisis para su implementación. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 9(1), 112-119.
  • Morla, T. (2015). Learning communities, a dream that over 35 years ago that transforms realities. Social and Education History, 4(2), 137-162.
  • Ortega, I. y Álvarez, C. (2015). Cuatro años de grupos interactivos: estudio de caso de un centro educativo pionero. Educatio Siglo XXI, 33(2), 105-122.
  • Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Ed. Graó.
  • Reale, E., Avramov, D., Canhial, K., Donovan, C., Flecha, R., Holm, P., Charles Larkin, C. Lepori, B., Mosoni-Fried, J., Oliver, E., Primeri, E., Puigvert, L. Scharnhorst, A. Schubert, A. Soler, M., Soòs, S., Sordé, T., Travis, C. y Van Horik R. (2017). A review of literature on evaluating the scientific, social and political impact of social sciences and humanities research. Research Evaluation, 1–11. doi:10.1093/reseval/rvx025.
  • Rosales, C. (2013). Análisis de experiencias de innovación educativa. Enseñanza & Teaching: Revista interuniversitaria de didáctica, 31(2), 45-68.
  • Rodríguez, F. P., Pozuelos, F. J. y García, F. J. (2012). Cuando el cambio llega a la escuela. Estudio de casos sobre los procesos de innovación educativa. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), 8, 117-141.
  • Richmond, G. y Tatto, M. T. (2016). Innovation in Education Research. Journal of Teacher Education, 67(5), 360-362.
  • Sancerni, M. D. y Lis, A. (2013). A propósito de la innovación educativa. Edetania, diciembre, 209-217.
  • Thurlings, M., Evers, A. T. y Vermeulen, M. (2015). Toward a Model of Explaining Teachers’ Innovative Behavior: A Literature Review. Review of Educational Research, 85(3), 430 – 471.
  • Vaillant, D. (2016). Trabajo colaborativo y nuevos escenarios para el desarrollo profesional docente. Docencia, 60, 5-13.
  • Vélaz de Medrano, C. y Vaillant, D. (Coords.) (2011). Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: Fundación Santillana/OEI
  • Wong, S., Murray, E., Rivalland, C., Monk, H., McFarland, L., y Daniel, G. (2014). Relationships Matter: Some benefits, challenges and tensions associated with forming a collaborative educational researcher group. Australian Educational Researcher, 41(3), 243-259. DOI: 10.1007/s13384-013-0127-7
  • Woolley, M. E., Rose, R. A., Mercado, M., & Orthner, D. K. (2013). Teachers teaching differently: A qualitative study of implementation fidelity to professional development. Journal of Education and Training Studies, 1(1), 55-68.