Análisis comparativo de la metodología mixta y la basada en juegos reducidos en el fútbol base

  1. Norberto Pascual Verdú 1
  2. David Guillén Ariño 1
  3. José Antonio Carbonell Martínez 1
  1. 1 Universidad de Alicante, España
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2017

Issue Title: Análisis del rendimiento deportivo

Issue: 32

Pages: 199-203

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V0I32.56039 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The aim of this study was to compare a training program using mixed methodology with another based on small-sided games (JR) in young soccer players. The sample consisted of 24 players, divided into two groups: 12 soccer players (11.69±0.29 years, 39.92 ± 9.03 kg, 145.44 ± 7.03 cm) used the methodology based on small-sided games, and the other 12 players (11.74 ± 0.26 years, 37.04 ± 4.93 kg, 145.12 ± 6.18 cm) used the mixed methodology, all participants belonged to the U12 category. The programs were composed of 12 sessions of 90 minutes for 6 weeks. The players were evaluated before and after the program (pre-test and post-test) by means of four technical tests (linear conduction with change of direction, shot and pass in the race), one a tactical test facing both groups (possession 4vs4) and two physical test (course navette and horizontal jump). After the statistical analysis with the t-test, we find significant differences (p <.05) of the players who used the methodology based on small-sided games in the gestures of ball conduction (linear and with turns) and in the effectiveness and number of passes made during conservation ball.

Bibliographic References

  • Aceña, A. (2013). Juegos en espacio reducido: efectos de la modificación de aspectos estructurales e influencia en parámetros técnico-tácticos condicionales. FútbolPF: Revista de Preparación Física en el Fútbol, 8.
  • Aguiar, M., Botelho, G., Lago, C., Maças, V., & Sampaio, J. (2012). A review on the effects of soccer small-sided games. Journal of human kinetics, 33, 103–113.
  • Casamichana, D., & Castellano, J. (2010). Time–motion, heart rate, perceptual and motor behaviour demands in small-sides soccer games: Effects of pitch size. Journal of sports sciences, 28(14), 1615-1623.
  • Casamichana, D., San Román, J., Calleja, J., & Castellano, J. (2015). Los juegos reducidos en el entrenamiento del fútbol. Fútbol De Libro: Barcelona.
  • Castellano, J. (2008). Análisis de las posesiones de balón en fútbol: frecuencia, duración y transición. European Journal of Human Movement, 21, 179-196.
  • Dellal, A., Hill-Haas, S., Lago-Penas, C., & Chamari, K. (2011). Smallsided games in soccer: amateur vs. professional players’s physiological responses, physical, and technical activities. Journal of strength & conditioning research, 25(9), 2371–2381.
  • Devís, J., & Peiró, C. (1992). Nuevas perspectivas curriculares en educación física: la salud y los juegos modificados. Inde: Barcelona.
  • Evangelos, B., Eleftherios, M., Aris, S., Ioannins, G., Konstantinos, A., & Natalia, K. (2012). Supernumerary in small-sided games 3vs.3 y 4vs.4. Journal of Physical Education an Sport, 12(3), 398-406.
  • Fernández, R. (2014). Incidencia de diferentes metodologías de enseñanza-entrenamiento en el fútbol base sobre indicadores del abandono deportivo. Tesis doctoral. Universidad de León, León.
  • Flanagan, T., & Merrick, E. (2002). Quantifying the workload of soccer players. En W. Spinks, T. Reilly, & A. Murphy (Eds.), Science and football IV (pp.341-349). London: Routledge.
  • Gálvez, A. J. (2015). Medición y evaluación de la condición física: batería de test Eurofit. Revista digital EFDeportes, 141.
  • García, J. (2001). Programa Eurofit. Archivo informático. Madrid: MECD
  • Giménez, A. M. (2011). Modelos actuales de iniciación deportiva: unidades didácticas sobre juegos y deportes de cancha dividida. Wanceulen Editorial Deportiva: Sevilla.
  • Hill-Haas, S. V., Dawson, B. T., Coutts, A. J., & Rowsell, G. J. (2009). Physiological responses and time–motion characteristics of various small-sided soccer games in youth players. Journal of sports sciences, 27(1), 1-8.
  • Hill-Haas, S. V., Dawson, B., Impellizzeri, F. M., & Coutts, A. J. (2011). Physiology of small-sided games training in football. Sports medicine, 41(3), 199-220.
  • Impellizzeri, F. M., Marcora, S. M., Castagna, C., Reilly, T., Sassi, A., Iaia, F. M., & Rampinini, E. (2006). Physiological and performance effects of generic versus specific aerobic training in soccer players. International journal of sports medicine, 27(06), 483-492.
  • Jones, S., & Drust, B. (2007). Physiological and technical demands of 4 v 4 and 8 v 8 games in elite youth soccer players. Kinesiology, 39(2), 150-156.
  • Katis, A., & Kellis, E. (2009). Effects of small-sided games on physical conditioning and performance in young soccer players. Journal of sports science and medicine, 8, 374–380.
  • Leger, L. A., Mercier, D., Gadoury, C., & Lambert, J. (1988). The multistage 20 metre shuttle run test for aerobic fitness. Journal of sports sciences, 6(2), 93-101.
  • Little, T. (2009). Optimizing the use of soccer drills for physiological development. Strength & Conditioning Journal, 31(3), 67-74.
  • Little, T., & Williams, A. G. (2006). Suitability of soccer training drills for endurance training. Journal of strength & conditioning research, 20(2), 316–319.
  • Méndez, A., Valero, A., & Casey, A. (2010). What are we being told about how to teach games? A three-dimensional analysis of comparative research into different instructional studies in Physical Education and School Sports. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 6(18), 37-56.
  • Moreno, R., & Morcillo, J. A. (2004). La enseñanza del fútbol en las escuelas deportivas de iniciación. Propuesta práctica para el desarrollo del deporte escolar. Madrid: Gymnos.
  • Owen, A., Twist, C., & Ford, P. (2004). Small-sided games: the physiological and technical effect of altering pitch size and player numbers. Insight, 7(2), 50-53.
  • Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedades. Léxico de praxeología motriz. Editorial Paidotribo: Barcelona.
  • Pascual, N. (2012). Análisis comparativo de los sistemas de juego en el fútbol siete alevín. Tesis Doctoral. Universidad de Alicante, Alicante.
  • Pascual, N., Alzamora, E. N., Martínez, J. A., & Pérez, J. A. (2015). Análisis de los diferentes métodos de enseñanza utilizados en el fútbol base. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 28, 94-97.
  • Rampinini, E., Impellizzeri, F. M., Castagna, C., Abt, G., Chamari, K., Sassi, A., & Marcora, S. M. (2007). Factors influencing physiological responses to small-sided soccer games. Journal of sports sciences, 25(6), 659–666.
  • Robles, J., Giménez, F. J., & Abad, M. T. (2011). Metodología utilizada en la enseñanza de los contenidos deportivos durante la ESO. Revista Internacional de medicina y ciencias de la actividad física y el deporte, 11(41), 35-57.
  • Rushall, B. S., & Pyke, F. S. (1990). Training for sports and fitness. Sydnei: MacMillan. Sánchez, J., Yague, J. M., Fernández, R. C., & Petisco, C. (2014). Efectos de un entrenamiento con juegos reducidos sobre la técnica y la condición física de jóvenes futbolistas. Revista Internacional de Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 37, 221-234.
  • Sans, A., & Frattarola, C. (2009). Los fundamentos del fútbol. Programa AT-3. Etapa de rendimiento. Un nuevo concepto en el que fundamentar la formación del futbolista y el entrenamiento de máximo rendimiento. MCsports: Vigo.
  • Seirul-lo, F. (1999). Criterios modernos de entrenamiento en el fútbol. Training fútbol, 45, 817
  • Wein, H. (2004). Fútbol a la medida del niño, vol. 1. Madrid: Gymnos. Yague, J.M., Sánchez, J., & Molinero, O. (2012). Incidencia de dos metodologías de entrenamiento-aprendizaje sobre la técnica individual de futbolistas de 6 a 10 años de edad. Revista Retos: nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 22, 29-32.
  • YoungCracks®.(2014). Batería test técnicos. Recuperado de http:// www.futbolbaseenestadopuro.com