La transformación del recuerdo como método para una simultaneidad compositivala fragmentación en el proceso creativo de Álvaro Siza Vieira

  1. Ruiz Cáceres, José Ángel
Revista:
Revista europea de investigación en arquitectura: REIA

ISSN: 2340-9851

Ano de publicación: 2017

Número: 7-8

Páxinas: 257-276

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Revista europea de investigación en arquitectura: REIA

Resumo

Percepts and feelings that we experienced only survive in so far as they have left its own track in our memory. These memorial traces alive with us by a space simultaneity, where they influence each other and suffering transformations by another traces are arriving. To understand how is structured an important part of the compositional development of the Portuguese architect Álvaro Siza Vieira is necessary to rescue the architectural references through which his new crystallisations become from the past impressions : his memorial library is based on a combination between vernacular Portuguese tradition and the reference models of International architecture. In Siza ’s creative process underlies the Cubist movement ’s method of fragmentation, which develops a simultaneous staging of his separated and transformed reminiscence, for a new position on present places : his memory recovers the past architectural models which are transformed to obtain a particular program, to adjust a specified enclave, in order to offer a new approach for the temporal and spatial continuity of the surrounding landscape.

Referencias bibliográficas

  • AALTO, Alvar (1921) Pintores y masones. Citado en RUUSUVUORI, Aarno (1978) Alvar Aalto 1898-1976, Helsinki: Ed. Museum fur Moderne Kunst.
  • ARNHEIM, Rudolf. (1979) 1999 Arte y percepción visual. Psicología del ojo creador, Madrid: Alianza Editorial.
  • CAPITEL, Antón, (1999) Alvar Aalto. Proyecto y método, Madrid: Ediciones Akal.
  • CALDUCH, Juan. (2010) texto extraído de su conferencia en la Escuela de Arquitectura de Alicante. UA.
  • CURTIS, William R. (1988) Una conversación (con Álvaro Siza), recogido en [2007], El Croquis 68-69+95. Álvaro Siza 1958-2000, Madrid: El Croquis editorial.
  • CURTIS, William J.R., [1994], Una arquitectura de bordes, recogido en [2007], El Croquis 68-69+95. Álvaro Siza 1958-2000, El Croquis editorial, Madrid.
  • DE LA MATA, Sara, PORRAS, Fernando. (1998) Entrevista a Álvaro Siza Vieira, Madrid: recogido en Arquitectura, nº 271-272.
  • DOMINGO SANTOS, Juan, (2008) El Sentido de las Cosas (Una Conversación con Álvaro Siza), recogido en ALVARO SIZA. 2001/2008, Madrid: El Croquis Editorial.
  • FRAMPTON, Kenneth, ALVES COSTA, Alexander, GREGOTTI, Vittorio y otros. (1988) Álvaro Siza: profesión poética, Barcelona: Ed. Gustavo Gili.
  • HANNAH, Arendt (2001) El concepto de amor en San Agustín, Madrid: Ediciones Encuentro.
  • MARTÍNEZ MEDINA, Andrés. (2001) Alvar Aalto (1898-1976): El camino de vuelta, el paisaje interior, Sevilla: recogido en Historia y Teoría de la Arquitectura, nº 2-3, Escuela Técnica Superior de Arquitectura de la Universidad de Sevilla.
  • MIKKOLA, Kirmo. (1993) Alvar Aalto, pensador, aparece en DAVIDSON, Aki. (1993) En contacto con Alvar Aalto, Helsinki: Museo Alvar Aalto.
  • PALLASMAA, Juhani. (2005) 2006 Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos, Barcelona: Ed. Gustavo Gili.
  • PALLASMAA, Juhani. (2010) Una arquitectura de la humildad, Barcelona: Fundación Caja de Arquitectos.
  • QUANTRILL, Malcolm. (1995) Finnish Architecture and the Modernist tradition, Londres: E&FN Spon.
  • SIZA, Álvaro, “Interview”, Plan Construction (PAN), 11ª sesión, mayo de 1980. Citado por TESTA, Peter (1984) The Architecture of Alvaro Siza, Massachusetts: Thresholds Working Paper 4, MIT Department of Architecture.
  • ZAERA, Alejandro. (1994) Salvando las turbulencias: entrevista con Álvaro Siza, Madrid: recogida en (2007), El Croquis 68-69+95. Álvaro Siza 1958-2000, El Croquis editorial.