Urban Tattoos for new Landscape narrativesExplorando el papel del arte urbano en el contexto de la ciudad contemporánea

  1. Clara García-Mayor 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
[i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio

ISSN: 2341-0515

Año de publicación: 2017

Volumen: 5

Número: 1

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/I2.2017.5.04 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: [i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The study of contemporary city has evolved during the last decades introducing subjective factors: user’s preferences, behavior and experience, into the traditional morphological description to achieve a complete understanding of an urban public scene. This article analyses the transformation of contemporary public space narratives through mural art. The mural is tattooed onto the façade surface and surrounds the public space scene. Without altering the dimensions of the open public space, this urban art provides a new perception of place. Graphics and images generate new spatial narratives that become part of the urban landscape. Public urban space supports exchange and spontaneous communication of a cross-cutting nature among people in all communities — including intergenerational and multicultural exchanges—. In this spatial context, the urban mural art —"Urban Tattoo" — acts as a symbol of free expression and is available for all to see, providing an additional dimension of communication. This study makes a distinction between art created by individual initiative and art that is institutionally promoted. The art of the individual street artist is daring, spontaneous, genuine, and commonly underlays a specific meta-language only completely understood by insiders; but, at the same time, there is a graphic symbolism that connects easily with the public. By contrast, art that is sponsored by an institution is created with the objective of regenerating bland areas in the urban fabric. The same artistic techniques are used but the artist is constrained by a creative brief which is drafted by the sponsoring organization. Some unexpected consequences have resulted from these novel initiatives that promote the regeneration of urban areas using art to convert urban spaces into an open-air museum.

Referencias bibliográficas

  • ABARCA, J. El Postgraffiti, su escenario y sus raíces: Graffiti, punk, skate y contrapublicidad. Facultad de Bellas Artes. Universidad Complutense de Madrid, Madrid, 2010. ISBN: 978-84-693-8291-2.
  • ABARCA, J. “Qué es en realidad el arte urbano” [en línea] Urbanario. Blog http://urbanario.es. Madrid, 2009. ISSN 2255-1239. Consultado en abril 2017.
  • ABARCA, J. “Del arte urbano a los murales, ¿qué hemos perdido?” [en línea] Urbanario. Blog http://urbanario.es. Madrid, 2016. ISSN 2255-1239. Consultado en abril 2017.
  • AGRYZKOV, T. et al. “Analysing successful public spaces in an urban street network using data from the social networks Foursquare and Twitter”. Applied Network Science. 2016, 1:12. ISSN: 2364-8228. DOI 10.1007/s41109-016-0014-z
  • AJUNTAMENT DE CALVIÀ. Espacios BetArt 2016. [en línea] Mallorca. http://calvia.com/web/. Consultada en mayo 2017.
  • AUGÉ, M. Los “no lugares”. Introducción a una antropología de la Sobremodernidad. Barcelona: Gedisa editorial, 1992. ISBN: 84-7432-459-9
  • BALLAZ, X. “El graffiti como herramienta social. Una mirada psicosocial a las potencialidades críticas del arte urbano”. En: MARQUEZ ALONSO, I., FERNANDEZ LIRIA, A., PEREZ SALES, P. (eds.) Violencia y Salud Mental. Salud mental y violencias institucional, estructural, social y colectiva. Madrid: Asociación Española de Neuropsiquiatría, 2009. p. 131-144. ISBN: 978-84-9528-746-5
  • BALLAZ, X. y CRESPO, E. (colectivo DIFUSOR). Intervencions artístiques en els paisatges de la perifèria. En: NOGUÉ, J., et al. Franges. Els paisatges de la perifèria. Olot: Observatori del Paisatge de Catalunya, 2012. p. 278-296. ISBN: 978-84-615-3681-8.
  • BÁSCONES, P. “El arte como agente de revitalización urbana mediante la participación ciudadana” En FERNÁNDEZ QUESADA, B. y LORENTE LORENTE, J.P. (eds.), Arte en el espacio público: barrios artísticos y revitalización urbana. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza, 2009. pp. 145-162. ISBN: 978-84-7733-137-7
  • BERGER, P.L. y LUCKMANN, T. La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu editores, 1995. 233 p. ISBN: 978-95-051-8009-7.
  • BLANES PÉREZ, E. et al. “CUT-UP CITY. El ready-made como experimento urbano”. [I2] Innovación e Investigación en Arquitectura y Territorio. 2015, 3(1): 15 p. DOI:10.14198/i2.2015.3.05
  • BLANCHÉ, U. Banksy. Urban art in a material world. Tectum Verlag, 2016. 253 p. ISBN: 978-3-8288-3541-2
  • CACCIARI, M. La ciudad. Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2010. ISBN: 978-84-252-2331-0
  • CELDRÁN, H. “Thierry Noir, el primer artista que pintó sobre el Muro de Berlín” [en línea] 20minutos, 2014. http://www.20minutos.es. Consultado en junio 2017.
  • CHILDS, M.C. Urban Composition: developing community through design. New York: Princeton Architectural Press, 2012. 144 p. ISBN: 978-1-61689-052-0
  • DELGADO, M. Sociedades movedizas. Barcelona: Anagrama. 2007 ISBN: 978-84-339-6251-5
  • FARIÑA TOJO, J. “No puedes zapearlo, no puedes ignorarlo”. [en línea] https://elblogdefarina.blogspot.com.es. Madrid, 2012. Consultado en marzo 2017.
  • FERNÁNDEZ QUESADA, B. Nuevos lugares de intención: Intervenciones artísticas en el espacio urbano como una de las salidas a los circuitos convencionales: Estado Unidos 1965-1995. Barcelona: Publicacions de la Universitat de Barcelona- Centre de Recerca Polis, 2004. pp. 158. ISBN: 84-475-2766-2
  • GABARRE, A. “Sancti-Petri, Un pueblo que no quiere morir”. [en línea] Diseño de la ciudad. 2014, 91 p 12-13. https://disenodelaciudad.es/ONI792MAC012/DC91.pdf
  • GARCIA-MAYOR, C. y SERRANO-ESTRADA, L. “Arquitectura y escena urbana: influencia de las regulaciones estéticas en la percepción del espacio público”. En el VI Jornadas Arte y Ciudad. III Encuentros Internacionales. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2014. pp. 145-150. ISBN: 978-84-606-9564-6
  • GAVIN, F. Creatividad en la calle: nuevo arte underground. Barcelona: Blume, 2008. 128 p. ISBN: 978-84-9801-263-7
  • GISBERT ALEMANY, E. “An Architecture by means of Anthropology. Beyond learning the tools of social science”. [I2] Innovación e Investigación en Arquitectura y Territorio. 2016, 4(1): 8 p. DOI:10.14198/i2.2016.4.05
  • GOLDBERGER, P. Why Architecture Matters. New Haven, CT:Yale University Press, 2009. 288 p. ISBN: 978-0-300-15577-8
  • JARQUE, F. “El arte marca su territorio” [en línea] El País. Madrid: 2008.https://elpais.com/diario/2008/06/14/babelia
  • LÓPEZ BAEZA, J., SERRANO-ESTRADA. L., NOLASCO-CIRUGEDA, A. “Percepción y uso social de una transformación urbana a través del social media. Las setas gigantes de la calle San Francisco”. [I2] Innovación e Investigación en Arquitectura y Territorio. 2016, 4(2): 19 p. DOI:10.14198/i2.2016.5.03
  • MARTÍ, P., SERRANO-ESTRADA, L. y NOLASCO-CIRUGEDA, A. (2017) “Using locative social media and urban cartographies to identify and locate successful urban plazas”. Cities. Elsevier. 2017, 64, pp.66-78. ISSN 0264-2751
  • MARTIN, C.W. “Tattoos as Narratives: Skin and Self”. The Public Journal of Semiotics. 2013, IV (2).
  • MARTÍNEZ MEDINA, A. (2016) “Dynamic cities- Ciudades Dinámicas: Una propuesta simbólica para un mundo caótico”. [I2] Innovación e Investigación en Arquitectura y Territorio. 2016, 4(2): 10 p. DOI: 10.14198/i2.2016.5.11
  • PÉREZ PAYÁ, M.D. “Aproximación metodológica al paisaje y sus cicatrices. El caso de la cantera y de las torres de la huerta de Alicante”. Repositorio Institucional RUA [en línea] Universidad de Alicante, 2016. http://hdl.handle.net/10045/64408
  • PINK, S. Advances in Visual Methodology. Sage. London. 2012, 288 p. ISBN: 978-08-570-2849-5
  • PINK, S. Mobilising Visual Ethnography: Making Routes, Making Place and Making Images. Forum: Qualitative Social Research, FQS 2008, Vol. 9 (3), Art. 39. ISSN 1438-5627. DOI: http://dx.doi.org/10.17169/fqs-9.3.1166.
  • SOLÀ-MORALES, I. “Terrain vague” publicado en Territorios, Barcelona: Editorial Gustavo Gili, 2002. pp. 181-193. ISBN: 978-84-252-1864-4.
  • SORANDO, D. y ARDURA, A. First we take Manhattan. La destrucción creativa de las ciudades. Madrid: Editorial Los Libros de la Catarata, 2016. 176 p. ISBN: 978-84-900-97159-8.
  • TRACHANA, A. “La ciudad sensible. Paradigmas emergentes de espacios informales y usos alternativos del espacio urbano”, Urban. 2013, NS05, pp.97-111.
  • TUAN, Y-F. Topophilia. A Study of Environmental Perception, Attitudes and Values. New York: Columbia University Press, 1990, 260 p. ISBN: 978-0-231-07395-0
  • VIDAL MORANTA, T. y POL URRÚTIA, E. La apropiación del espacio: una propuesta teórica para comprender la vinculación entre las personas y los lugares. Anuario de Psicología [en línea], Universitat de Barcelona. 2005, 36, 3. pp. 281-297. ISSN:0066-5126