«Florentina»

  1. Ignacio Ballester Pardo 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Zeitschrift:
Anales de Literatura Española
  1. Auladell Pérez, Miguel Ángel (coord.)
  2. Rovira Soler, José Carlos (coord.)

ISSN: 0212-5889 2695-4257

Datum der Publikation: 2016

Titel der Ausgabe: Textos esenciales de Rubén Darío. En el centenario de su muerte

Nummer: 28

Seiten: 39-52

Art: Artikel

DOI: 10.14198/ALEUA.2016.28.02 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Andere Publikationen in: Anales de Literatura Española

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

The Rubén Darío´s poem «Florentina» sings eroticism, but also the helplessness that the poet expresses autobiographically, after relations (more sexual than romantic) in his Parisian period. By sound images, he suggests the nuances that can cause a mouth in contact with another, and the consequences that this entails. To describe a kiss, Darío recovers the classical tradition and surprises us with a final verse that breaks the preciousness of most of his work. From these eight trios we analyze the poetics of who grows a flor en tina, emphasizing the characteristics that define it as one of the most harmonious voices, but also more accurate. Although not included in Prosas profanas and not star in the hundreds of Darío studies, this text serves to understand the poetic and vital transit of the Nicaraguan universal poet.

Bibliographische Referenzen

  • Acereda, Alberto, «Rubén Darío o el proceso creativo de Prosas Profanas», Anales de Literatura Hispanoamericana, n.º 28 (1999), pp. 415-429; <https://revistas.ucm.es/index.php/ALHI/article/viewFile/ALHI9999120415A/22675> [consulta: 1 de marzo 2016].
  • Baquero, Gastón, «El poeta y la mujer», Darío, Cernuda, y otros temas poéticos, Madrid, Editora Nacional, 1969, pp. 89-99.
  • Darío, Rubén, «Poemas dispersos (1886-1916)», Obras completas I. Poesía (Edición de Julio Ortega con la colaboración de Nicanor Vélez), Barcelona, Galaxia Gutenberg, 2007, pp. 1081-1082.
  • Darío, Rubén, Obra poética (Edición de José Carlos Rovira con la colaboración de Sergio Galindo), Madrid, Biblioteca Castro, 2011.
  • Darío, Rubén, Del símbolo a la realidad. Obra selecta, Madrid, Real Academia Española y Asociación de Academias de la Lengua Española, 2016.
  • Darío, Rubén, Poesía completa (Edición de Álvaro Salvador en colaboración con Concepción González-Badía Fraga y Erika Martínez), Madrid, Verbum, 2016.
  • El niño gusano, «La pobre niña», Zona de Obras, n.º 20 (1999); <https://www.youtube.com/watch?v=Gf6AsBfdR60> [consulta: 10 de marzo 2016].
  • Gibson, Ian, Yo, Rubén Darío, Barcelona, Ediciones B, 2016.
  • Login Jrade, Cathy, «El paraíso encontrado: el amor sexual en la tradición esotérica», Rubén Darío y la búsqueda romántica de la unidad, México, FCE, [1983] 1986, pp. 119-137.
  • López-Calvo, Ignacio, «De lo apolíneo a lo dionisiaco: La “inquerida bohemia” de Rubén Darío», Cuadernos del Centro Interdisciplinario de Literatura Hispanoamericana (CILHA), vol. 10 n.º 1, ene./jun. (2009), Mendoza, pp. 84-99; <http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1852-96152009000100007&script=sci_arttext> [consulta: 1 de marzo 2016].
  • López Velarde, Ramón, Poesía, Edición de Saúl Yurkievich, Málaga, Anaya, 1992.
  • Matamoro, Blas, Rubén Darío, Madrid, Espasa Calpe, 2002.
  • Millares, Selena, «Rubén Darío: poesía y pensamiento», Cuadernos Hispanoamericanos, n.º 683, mayo (2007), pp. 155-158; <http://data.cervantesvirtual.com/manifestation/261924> [consulta: 10 de marzo 2016].
  • Noguerol Jiménez, Francisca, «De paristitis y rastacuerismo: Rubén Darío en Francia», en Alfonso García Morales (ed.), Rubén Darío. Estudios en el Centenario de Los raros y Prosas profanas, n.º 35, Universidad de Sevilla, Europa Artes Gráficas, 1998, pp. 165-188.
  • Oviedo y Pérez de Tudela, Rocío, «Baudelaire y Darío: la isla en el Simbolismo», en Carmen Alemany, Remedios Mataix, José Carlos Rovira, con la colaboración de Pedro Mendiola Oñate (eds.), La isla posible, Alicante, 2001, pp. 421-430; <http://www.cervantesvirtual.com/obra/baudelaire-y-daro-la-isla-en-el-simbolismo-0/> [consulta: 25 de abril 2016].
  • Pacheco, José Emilio, Tarde o temprano [Poemas 1958-2009], Barcelona, Tusquets, 2010.
  • Ruiz Barrionuevo, Carmen, «Enigma, deseo y escritura en Rubén Darío», Modernismo y modernidad en el ámbito hispánico, Sevilla, Universidad Internacional de Andalucía, 1998, pp. 97-102; <http://www.biblioteca.org.ar/libros/154524.pdf> [consulta: 25 de abril 2016].
  • Sainz de Robles, Federico Carlos, «El postizo afrancesamiento de Rubén Darío», La Torre. Revista General de la Universidad de Puerto Rico, año XV, núms. 55 y 56, enero-junio (1967), pp. 203-214.
  • Sánchez-Castañer, Francisco, «Huellas épicas en la poesía de Rubén Darío», Estudios sobre Rubén Darío, Madrid, Universidad Complutense, 1976, pp. 49-74.
  • Torres, Edelberto, La dramática vida de Rubén Darío, San José (Costa Rica), Editorial Universitaria Centroamericana, 1980.
  • Zavala, Iris M., «El viejo París», Rubén Darío: el modernismo y otros ensayos, Madrid, Alianza Editorial, 1989, pp. 195-198.