Los docentes como clave en la construcción de la convivencia escolar

  1. Marcos García Vidal 1
  2. José María Sola Reche 1
  3. Salvador Peiró i Gregòri 1
  1. 1 Universidad de Alicante.
Journal:
Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

ISSN: 0214-8560

Year of publication: 2016

Issue: 50

Pages: 69-83

Type: Article

More publications in: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

Abstract

Nowadays, the problems arising from poor management of coexistence in the classroom are of great concern to the educational communities. On this basis, the aim of this paper is threefold: a) describe and interpret the most common problems associated with indiscipline and school life, b) analyze the use and perception of teachers about their ways to discipline regarding values education and c) analyze the values that, for the sake of better relations, teachers intend to promote within the classroom. The procedure used was the case study. The number of participants is 33, all of them teachers of Secondary Education. A descriptive-interpretative procedure was used. Its design was structured from two perspectives: quantitative), from the study of them means obtained of data; b) qualitative, through informal conversations. The results indicate that among the problems that make teachers work difficult, those of inattention and indiscipline are the most focused in, for they cause annoying delays and interruptions. As for the most commonly measures used to address these problems, they are: talking alone with the offender, redistributing students in the classroom, talking with their families and inform the school authorities. The values that teachers are trying to promote are generally those that facilitate the normal course of lessons. However, it is observed that, in general, teachers have little awareness of their key role as builders of school climate. It is necessary; therefore, to promote teacher reflection both about their own values as well as about the values they aim to transmit to their students. In addition to this, to facilitate teacher training about teaching values and their impact on conflict resolution would be highly desirable, too.

Bibliographic References

  • Álvarez, C. Á. (2008) “La etnografía como modelo de investigación en educación” en Gazeta de antropología (24): 10.
  • Blaya, C.; DebarbIeux, E.; Del Rey, R. y Ortega, R. (2006) “Clima y violencia escolar. Un estudio comparativo entre España y Francia” en Revista de educación, 339: 293-315.
  • Burnisde, C. L. (2008) Coping with conflict in the work place. <http://web.archive.org/ web/20020202160034re_/www.tccta.org/Messengerbackissues/Dec95Messengerarticles/Conflict.html>.
  • Calvo Hernández, P.; García Correa, A. y Marrero Rodríguez, G. (2005) La disciplina en el contexto escolar. Universidad de Las Palmas.
  • Cerezo, F. (2001) “Variables de la personalidad asociadas en la dinámica bullying (agresores versus víctimas) en niños y niñas de 10 a 15 años” en Anales de psicología, 17: 37-43.
  • Comellas i Carbó, M. J. (2014) “El clima cotidiano en el aula. Contexto relacional de socialización” en European Journal of investigation in health, psychology and education, 3 (3): 289-300.
  • Conroy, M. A.; Sutherland, K. S.; Vo, A. K.; Carr, S. y Ogston, P. L. (2014) “Early childhood teachers’ use of effective instructional practices and the collateral effects on young children’s behavior” en Journal of Positive Behavior Interventions, 16 (2), 81-92.
  • Debarbieux, E. (1999) La violence en milieu scolaire: le désordre des choses. París: ESF, 2000.
  • Debarbieux y Prairat (2011) Les violencies scolaires apports de Debarbieux et Prairat. <http://www.dissertationsgratuites.com/dissertations/Les-Violences-Scolaires-Apports-De-Debarbieux/178794.html>.
  • Defensor del Pueblo. (2007) Violencia escolar: el maltrato entre iguales en la Educación Secundaria Obligatoria 1999-2006. <http://www.defensordelpueblo.es/es/Documentacion/Publicaciones/monografico/Documentacion/Informe_violencia_escolar_ESO.pdf>.
  • Del Rey, R. y Marchesi, A. (2005) La opinión de los profesores sobre la violencia en los centros. Madrid: IEA FIE-FUHEM.
  • Díaz-Aguado, M. J.; Martínez-Arias, R. y Martín, J. (2010) Estudio Estatal sobre la convivencia escolar en la Educación Secundaria Obligatoria. Madrid: Ministerio de Educación Observatorio Estatal de la Convivencia Escolar.
  • Esteve, J. M. (1983) “El concepto de educación y su red nomológica” en castIllejo, j. l. y otros. Teoría de la Educación I (El problema de la educación). Murcia, Ediciones Límites: 9-25.
  • EvIan, T.; Pas, E.; O’Brennan, L. y Bradshaw, C. (2011) “A Multilevel Perspective on the Climate of Bullying: Discrepancies Among Students, School Staff, and Parents” en J Sch Violence, 10 (2): 115-132.
  • Fermoso, P. (1989) “El modelo fenomenológico de investigación en pedagogía social” en Educar, 14-15: 121-136.
  • Grupo Aprendizaje Emocional (2007) Programa de educación emocional y prevención de la violencia. Primer ciclo de ESO. Valencia, Conselleria de Cultura Educación i Esport.
  • jimerson, S. R. y Furlong, M. J. (eds.) (2006) The handbook of school violence and school safety. From research to practice. Mahwah, New Jersey, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Jurado de los Santos, P. (2013) “Comportamientos disruptivos en el aula y fracaso escolar: análisis de las percepciones de los docentes de ESO” en Investigación en el ámbito escolar: un acercamiento multidimensional a las variables psicológicas y educativas. Grupo Editorial Universitario (GEU Editorial): 559-568.
  • Kapusuzoglu, S. (2010) “An investigation of conflict resolution in educational organisations” en African Journal of Business Management, 4 (1): 96-102.
  • Martínez, J. (2011) La violencia toma las aulas. <http://www.lasprovincias. es/v/20110515/comunitat/violencia-toma-aulas-20110515.html>.
  • Martínez Rodríguez, J. (2011) “Métodos de investigación cualitativa” en Silogismo, 8 (1).
  • Marín Ibañez, R. (1993) Los valores, un desafío permanente. Madrid, Cincel/Ediciones Pedagógicas.
  • Merino, V. (2006) La violencia escolar. Análisis y propuestas de intervención socioeducativa. Santiago de Chile, Arrayán Editores S.A.
  • Miles, A. M. y Huberman, M. B. (1994) Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Londres, Sage.
  • MooIj, T. (2011) “Secondary school teachers’ personal and school characteristics, experience of violence and perceived violence motives” en Teachers and Teaching: Theory and Practice, 17: 227-253.
  • OCDE (2009) Informe Talis. La creación de entornos eficaces de enseñanza y aprendizaje. Síntesis de los primeros resultados. <http://www.oecd.org/education/school/43057468. pdf>.
  • OCDE (2013) Informe Talis. Estudio Internacional de la Enseñanza y el Aprendizaje. <http://www.mecd.gob.es/dctm/inee/internacional/talis2013/talis2013informeespanolweb.pdf?documentId=0901e72b819e1729>.
  • Ortega, R. (2010) “Treinta años de investigación y prevención del bullying y la violencia escolar” en ortega, r. (ed.) Agresividad Injustificada, Bullying y Violencia Escolar. Madrid, Alianza Editorial: 15-30.
  • Pérez Serrano, G. (2008) “La educación como respuesta a los retos que plantea la escuela” en Revista Bordón, 60 (4): 15-29.
  • Pérez Serrano, G. y Pérez de Guzmán Puya, M. V. (2011) Aprender a convivir: El conflicto como oportunidad de crecimiento. Madrid, Narcea.
  • Robb, W. M. (1994) Values education: can it alleviate social problems? Aberdeen, Scotland (UK), CAVE.
  • Síndic de Greuges (2007) La escuela, espacio de convivencia y conflictos: la violencia en los videojuegos: informe especial a las Cortes Valenciana. Alicante, Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana.
  • Torrego, J. C. y Moreno, J. M. (2003) Convivencia y disciplina en la escuela. Madrid: Alianza.
  • Vaello Orts, J. (2003) Resolución de conflictos en el aula. Editorial Santillana.
  • Pérez Serrano, G. (2004) Pedagogía social, educación social. Madrid, Narcea.
  • Pérez serrano, G. (2005) “Educación Social” en Revista de Educación, 336: 7-18.