Donde habita el olvido

  1. Rivera León, Lorena 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
Foro de profesores de E/LE

ISSN: 1886-337X

Year of publication: 2016

Issue: 12

Pages: 209-218

Type: Article

More publications in: Foro de profesores de E/LE

Abstract

Abstract: We are convinced that literature has a strong didactic potential and can be used in instructional materials in the Spanish as a Foreign Language classroom. That’s why we propose a didactic sequence built on the comic Wrinkles (2007) by Paco Roca. The materials are planned for a B2 level and they aim at the past tense verb practice throughout the production of texts belonging to different discursive genres (cinematic dialogue and short story). Students are expected to become familiar with strategic ways of resolving tasks inside and outside the classroom and to use, provided with guidelines, metacognitive procedures (planning, execution, evaluation and repair). We introduce a sociocultural component as well because we pay attention to the way of life of older people in the Spanish context. Keywords: comic, cinematic dialogue, short story, past tenses, SCOBA

Bibliographic References

  • Acquaroni, R. (2006). «Hija del azar, fruto del cálculo: la poesía en el aula de E/LE». Carabela, vol. 51, pp. 49-78.
  • Acquaroni, R. (2007). Las palabras que no se lleva el viento: literatura y enseñanza de español como LE/L2. Madrid: Santillana Educación.
  • Arnold, J. (ed.) (1999). Affect in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ausubel, D. (1976). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas.
  • Consejo de Europa (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte y Anaya.
  • Hymes, D. H. (1972). «On Communicative Competence». En Pride & Holmes. Sociolinguistics. Harmondsworth: Penguin.
  • Hymes, D. H. (1995). «Acerca de la competencia comunicativa». En Llobera y otros. Competencia comunicativa: Documentos básicos en la enseñanza de lenguas extranjeras. Madrid: Edelsa, pp. 27-46.
  • Instituto Cervantes. (2006). Plan curricular del Instituto Cervantes. Niveles de referencia para el español. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • Martín Peris, E. (2000). «Textos literarios y manuales de enseñanza de español como lengua extranjera». Lenguaje y textos, vol. 16, pp. 101-131.
  • Miquel, L. y Sans, N. (2004). «El componente cultural: un ingrediente más en las clases de lengua». Red-ELE. (1ª ed. en la revista Cable, 1992). Disponible en: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_00/2004_redELE_0_22Miquel.pdf?documentId=0901e72b80e0c8d9
  • Roca, P. (2012 [2007]). Arrugas. Bilbao: Astiberri.
  • Sanz Pastor, M. (2007). «El lugar de la literatura en la enseñanza del español: Perspectivas y propuestas». Centro Virtual Cervantes. Anuario 2006/2007: 349-354. Disponible en: http://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_06-07/pdf/ele_01.pdf
  • Vargas Llosa, M. (1969). Conversación en la catedral. Barcelona: Seix Barral.
  • Filmografía
  • Arrugas. (2011). Dir. Ignacio Ferreras. Perro Verde Films.