Construcción y validación de un cuestionario sobre los hábitos de consumo de videojuegos en preadolescentes

  1. López Becerra, Fernando
Journal:
Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

ISSN: 1135-9250

Year of publication: 2012

Issue: 40

Type: Article

DOI: 10.21556/EDUTEC.2012.40.361 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Edutec: Revista electrónica de tecnología educativa

Abstract

Identifying video game habits is one of the dimensions to be taken into account for understanding the psychosocial context and youth education. The reviewed literature in Spanish is commonly used ad hoc measuring instruments, of questionable rigor. We present a questionnaire to identify the video game habits among preteens. The instrument was administered to 316 students of the third cycle of Primary Education. The results show high reliability (Cronbach's alpha .915), and the existence of 4 factors. In conclusion, it is a useful tool for assessing the consumption habits of video games by pre-teens.

Bibliographic References

  • ALFAGEME, B., & SÁNCHEZ, P. (2003). Un instrumento para evaluar el uso y actitudes hacia los videojuegos. Píxel-Bit, 20, 17-32.
  • ALONQUEO, P., & REHBEIN, L. (2008). Usuarios habituales de videojuegos: una aproximación inicial. Última Década, 29, 11-27.
  • ANDERSON, C. A., & DILL, K. E. (2000). Video Games and Aggressive Thoughts, Feelings, and Behavior in Laboratory and in Life. Journal of Personality and Social Psychology, April (78), 4, 772-790.
  • ANDERSON, C. A., GENTILE, D. A., & BUCKLEY, K. E. (2007). Violent video game effects on children and adolescents: Theory, research, and public policy. New York: Oxford University Press.
  • Asociación española de editores y distribuidores de software de entretenimiento (ADESE). (2009a). Resultados anuales 2009. (http://www.adese.es/pdf/Presentacion_balance_2009.pdf) (25-03-2012).
  • Asociación española de editores y distribuidores de software de entretenimiento (ADESE). (2009b). Usos y hábitos de los videojugadores españoles. (http://www.adese.es/pdf/FaseUAadese122009.pdf) (25-03-2012).
  • CALVO, A. (1997). Ocio en los noventa: los videojuegos. Estudio sobre la invidencia de los videojuegos en los jóvenes de Mallorca. Tesis Doctoral. Universitat de les Illes Balears.
  • DÍEZ, E. J. (2004). La diferencia sexual en el análisis de los videojuegos. CIDE, Instituto de la Mujer.
  • ESTALLÓ, J. A. (1995). Los videojuegos. Juicios y prejuicios. Barcelona: Planeta.
  • GENTILE, D. A., & STONE, W. (2005). Violent video game effects on children and adolescents: A review of the literature. Minerva Pediatrica, 57, 337-358.
  • GREEN, S., & BAVELIER, D. (2003). Action video game modifies visual selective attention. Nature, 423, 534-537.
  • KHOO, A., & GENTILE, D. A. (2007). Problem-based learning in the world of games. En O. S. Tan & D. Hung (Eds.), Problem-based learning and e-learning breakthroughs (pp. 97-129). Singapore: Thomson Publishing.
  • LLORCA, M. A. (2009). Hábitos y uso de los videojuegos en la comunicación visual: Influencia en la inteligencia espacial y el rendimiento escolar. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • LÓPEZ, M. J. & LEÓN, R. (2003). Los adolescentes y los videojuegos. Apuntes de Psicología, 21, 1.
  • LUCAS, K. & SHERRY, J. L. (2004). Sex differences in video game play: A communicationbased explanation. Communication Research, 31, 499-523.
  • MURPHY, R., PENUEL, W., MEANS, B., KORBAK, C., & WHALEY, A. (2001). E-DESK: A review of recent evidence on the effectiveness of discrete educational software. Menlo Park, CA: SRI International. (http://ctl.sri.com/publications/downloads/Task3_FinalReport3.pdf) (25-03- 2012).
  • OKAGAKI, L. & FRENSCH, P. (1994). Effects of video game playing on measures of spatial perfomance: gender effects in late adolescence. Journal of Applied Development Psychology. Jan-Mar 15 (1) 33-58.
  • SÁNCHEZ, J. (1997). Valores, Estilos de vida y educación de los niños en relación al videojuego. Bases para un programa de acción. Tesis Doctoral. Universidad de Valencia.
  • SÁNCHEZ, P. A., ALFAGEME, M. B., & SERRANO, F. J. (2010). Aspectos sociales de los videojuegos. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa RELATEC, 9 (1), 43-52.
  • STONE, W. & GENTILE, D. A. (2008). The five dimensions of video game effects. Paper presented at the Annual Convention of the American Psychological Association, Boston.
  • TEJEIRO, R., & BERSABÉ, R. (2002). Measuring problem video game playing in adolescents. Addiction, 97, 1601-1606.
  • TEJEIRO, R., PELEGRINA, M., & GÓMEZ, J. L. (2009). Efectos psicosociales de los videojuegos. Comunicación, 7, Vol.1, 235-250.