La expansión de la educación infantil en Españaentre la igualdad de oportunidades y la segregación
-
1
Universitat d'Alacant
info
ISSN: 1681-5653, 1022-6508
Año de publicación: 2016
Título del ejemplar: Educación infantil (II) / Educação infantil (II) Coordinadoras / Coordenadoras: Isabel María Gallardo Fernández, Isabel Ríos García, Pilar Fernández Martínez y Gelta Terezinha Ramos Xavie
Volumen: 72
Número: 1
Páginas: 19-44
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista Iberoamericana de Educación
Resumen
Most research demonstrates that early school learning has major effects on children’s opportunities in life, especially for those within disadvantaged social contexts. This paper describes the current situation of early childhood education in Spain and reveals how children from vulnerable families have a low schooling rate between the ages of 0 to 3 years old. The most interesting findings about this first cycle of pre-school education are related to the lack of free of charge public school provision and, the flip side of the coin, a strong presence of the private-sector, making unreachable the access to this educational stage for the population who need it the most. After a general overview of the Spanish case, the paper analyses the early years educational provision in the city of Alicante and establishes a double segregation process that increases inequality of the access to the first cycle of pre-school education: on one side, there is only 10% of pupils enrolled in public schools and 90% in private ones; on the other side, there is an exclusive concentration of immigrants and Roma children in the only public pre-primary school free of charge located in one of the most disadvantaged neighbourhoods of Alicante. This situation highlights the urgent need for expanding public pre-school provision and thus fighting against school segregation in order to guarantee the right to equal opportunities in education.
Referencias bibliográficas
- Ammermueller, A. & Pischke, J. S. (2009). Peer Effects in European Primary Schools: Evidence from the Progress in International Reading Literacy Study. Journal of Labor Economics, 27 (3) 315-348.
- Ayuntamiento de Alicante (2006). Estudio barrios vulnerables zona norte de Alicante. Alicante: Servicio de Coordinación de Áreas.
- Ayuntamiento de Alicante (2008). Plan Integral de Recuperación. Barrios Zona Norte de Alicante. Alicante: Concejalía de la Presidencia y Coordinación de Áreas. Disponible en: http://www.alicante.es/es/documentos/plan-integral-recuperacion-barrios-zona-norte
- Ball, S. J.; Vincent, C.; Kemp, S. & Pietikainen, S. (2004). Middle Class Fractions, Childcare and the ‘Relational’ and ‘Normative’ Aspects of Class Practices. The Sociological Review, 52 (4) 478-502.
- Bassok, D. (2010). Do Black and Hispanic children benefit more from preschool? Understanding differences in preschool effects across racial groups. Child development, 81(6), 1828-1845.
- Bayona Aznar, B. (2013). Los ejes de la LOMCE. Fórum Aragón: Revista Digital De FEAE-Aragón Sobre Organización y Gestión Educativa, 7 (13), 15.
- Boletín Oficial del Estado (1970). Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Número 187, 12525-12546. Disponible en: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1970-852
- Boletín Oficial del Estado (1990). Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. Número 238, 24172-24188. Disponible en: http://boe.es/ boe/dias/1990/10/04/
- Boletín Oficial del Estado (2008). Resolución, de 18 de septiembre, de la Secretaría de Estado de Educación y Formación. Plan de financiación de la oferta de plazas en el Primer ciclo de Educación infantil y la distribución resultante. Número 244, 40602 a 40603. Disponible en: http://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2008-16258
- Cebolla-Boado, H.; Radl, J. & Salazar, L. (2014). Aprendizaje y ciclo vital. La desigualdad de oportunidades desde la educación preescolar hasta la edad adulta. Barcelona: Obra Social “la Caixa”Colección Estudios Sociales (39).
- Centro de Investigaciones Sociológicas (2006). Encuesta sociológica a hogares de la población gitana (estudio 2264). Disponible en:http://www.cis.es/cis/opencm/ES/1_encuestas/ estudios/ver.jsp?estudio=7820
- Diez-Hochleitner, R (1991). La educación infantil. Una promesa de futuro. Documento básico. Madrid: Fundación Santillana.
- Consejo Escolar del Estado (2005). Informe del Consejo Escolar del Estado sobre el estado y la situación del sistema educativo: curso 2002-2003. Madrid: Ministerio de Educación.
- El-Habib Draoui, B.; Jiménez-Delgado, M.; Ruiz-Callado, R. & Jareño-Ruiz, D. (2016). Composición escolar y expectativas del alumnado por origen y etnia: una aproximación a la segregación escolar extraoficial. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9 (1), 59-77.
- Esping-Andersen, G. (2008). Childhood investments and skill formation. International Tax and Public Finance, 15 (1), 19-44.
- European Commission (1997). Key Data on Education in the European Union. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
- Eurostat (2016). Early childhood education and primary education. Disponible en: http:// ec.europa.eu/eurostat/data/database.
- Fernández Enguita, M. (2008). Escuela pública y privada en España: La segregación rampante. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 1 (2) 42-69.
- Grana, I. & Martín Zúñiga, F. (2010). Historia y perspectiva actual de la Educación Infantil. En C. Sanchidrián & J. Ruiz Berrio (coords.), Políticas educativas de educación infantil en la España Actual (1989-2009) (pp. 373-394). Barcelona: Graó.
- Gutiérrez-Domènech, M. & Adserà, A. (2012). Student performance in elementary schools. Revista de economía aplicada, 20 (59), 135-164.
- Heckman, J.J.; Humphries, J.E.; Veramendi, G & Urzua, S. (2014). Education, health and wages. National Bureau of Economic Research, No. 19971.
- Heckman, J.J. & Kautz, T. (2013). Fostering and measuring skills: Interventions that improve character and cognition. National Bureau of Economic Research, No. 19656.
- Instituto Nacional de Estadística (2014). Padrón Continuo. Disponible en http://www.ine.es.
- Jacott, L. & Maldonado Rico, A. (2006). The ‘Centros Concertados’ in Spain, Parental Demand and Implications for Equity. European Journal of Education 41 (1), 97-111.
- Jenkins, S. P.; Micklewright, J. & Schnepf, S. V. (2006). Social Segregation in Secondary Schools: How Does England Compare With Other Countries? ISER Working Paper, 2006-2. Colchester: University of Essex.
- Jiménez-Delgado, M. (2012). La generación puente: la educación de las jóvenes mujeres de origen marroquí.Un estudio sociológico. Tesis doctoral, Universidad de Alicante, Alicante. Disponible en: http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/23653.
- Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación. Disponible en: https:// www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2002-25037
- Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf
- Ley Orgánica 8/1985, de 3 de julio, reguladora del Derecho a la Educación. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1985-12978
- Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre de 1990, de Ordenación General del Sistema Educativo. Disponible en: https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-1990-24172
- Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Disponible en: https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2013-12886
- Marchesi, A. (2001). Presente y futuro de la reforma educativa en España. Revista Iberoamericana de Educación, 27 (2001): 57-76.
- Martínez-García, J. S. (2013). Estructura social y desigualdad en España. Madrid: La Catarata.
- Ministerio de Educación y Ciencia (1989). Libro Blanco para la Reforma del Sistema Educativo. Madrid: Centro de Publicaciones del MEC.
- Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2016). Estadísticas de la educación. Educación no universitaria. Disponible en: http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/ estadisticas/educacion/no-universitaria.html.
- Myers, R.G. (1995). La Educación Preescolar en América Latina. Un estado de la Práctica. Santiago de Chile: Preal.
- Pérez-Díaz, V.; Rodríguez, J. C. & Sánchez, L. (2001). La familia española ante la educación de sus hijos. Barcelona: Obra Social “la Caixa”.
- Prieto, M. & Villamor, P. (2012). Libertad de elección, competencia y calidad: las políticas educativas de la Comunidad de Madrid, Profesorado. Revista de currículum y formación de profesorado, 16 (3) 149-166.
- Rogero-García, J. & Andrés-Candelas, M. (2016). Representaciones sociales de los padres y madres sobre la educación pública y privada en España. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9 (1), 46-58.
- OECD (2014). Education at a Glance 2014 OECD. OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/eag-2014-en
- UNESCO (1996). Informe mundial sobre la educación. Madrid: Santillana/UNESCO.
- Valiente Fernández, C. (1997). Las políticas de cuidado de los niños a nivel nacional en España (1975-1996). Papers. Revista de Sociología, 53 (1997), 101-136.
- Zabalza, M. A. (1996). Calidad en la educación infantil. Madrid: Narcea Ediciones.