Felisberto Hernández: el juego en los márgenes de la realidad

  1. Miras, Sebastián
Aldizkaria:
Cuadernos de Aleph

ISSN: 2174-8713

Argitalpen urtea: 2016

Zenbakia: 8

Orrialdeak: 72-90

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Cuadernos de Aleph

Laburpena

This paper aims to track the mechanisms by which Felisberto Hernández establishes an own environment, detached from everyday life, where his literary games take place. His eccentric's condition regarding the «Río de la Plata» literature in the 20th century, suggests the tracking of some possible playful forms, typical of a situation of exclusion. To accomplish this, i will use three concepts: that of the strange, the unreal world and the mystery, while they can explain the passage towards diffuse zones of reality, which in turn allows the narrator to take part of increasingly complex playful activities.

Erreferentzia bibliografikoak

  • AÍNSA, Fernando (2002): Del canon a la periferia: encuentros y transgresiones en la literatura uruguaya, Montevideo, Trilce.
  • BARRIOS PINTOS, Aníbal (1968): Montevideo: Los barrios (I), Montevideo, Editorial Nuestra Tierra.
  • BENJAMIN, Walter (1989): Discursos Interrumpidos I, Buenos Aires, Taurus.
  • CAILLOIS, Roger (1958), Teoría de los juegos, Barcelona, Seix Barral.
  • DÍAZ, José Pedro (1991): Felisberto Hernández. El espectáculo imaginario, I, Montevideo, Arca.
  • DÍAZ, José Pedro (2000): Felisberto Hernández, su vida y su obra, Montevideo, Planeta.
  • FELL, Claude (1997): «La metáfora en la obra de Felisberto Hernández», en SICARD, Alain (ed.), Felisberto Hernández ante la crítica actual, Caracas, Monte Ávila, pp. 103-117.
  • GADAMER, Hans-Georg (1991): La actualidad de lo bello, Barcelona, Paidós.
  • GIORDANO, Alberto (1992): La experiencia narrativa: Juan José Saer, Felisberto Hernández, Manuel Puig, Rosario, Argentina, Beatriz Viterbo Editora.
  • GONZÁLEZ, María del Carmen (2011): Felisberto Hernández. Si el agua hablara, Montevideo, Rebeca Linke.
  • GIRALDI DE DEI CAS, Norah (1975): Felisberto Hernández: Del creador al hombre, Montevideo, Edición de la Banda Oriental.
  • HERNÁNDEZ, Felisberto (2009): Obras completas vol. I. Primeras Invenciones. Por los tiempos de Clemente Colling, México, Siglo XXI Editores.
  • HERNÁNDEZ, Felisberto (2010): Obras completas vol. II. El caballo perdido. Nadie encendía las lámparas. Las Hortensias, México, Siglo XXI Editores.
  • HERNÁNDEZ, Felisberto (2008): Obras completas vol. III. Tierras de la memoria. Diario del sinvergüenza. Últimas invenciones, México, Siglo XXI Editores.
  • HUIZINGA, Johan (2007): Homo Ludens, Madrid, Alianza.
  • LARRE BORGES, Ana Inés (1983): «Felisberto Hernández. Una conciencia filosófica», Revista de la Biblioteca Nacional de Montevideo, n.º 22, pp. 5-36.
  • RAMA, Ángel (1950): «Las Hortensias de Felisberto Hernández», Marcha, n.º 524, 28 de abril de 1950, p. 15.
  • RAMA, Ángel (1964): «Burlón poeta de la materia », Marcha, n.º 1190, 17 de enero de 1964, p. 30.
  • RAMA, Ángel, (1968): Felisberto Hernández. Capítulo Oriental, N.º 29, Montevideo, CEDAL.
  • RAMA, Ángel (2004): «Felisberto Hernández. Su manera original de enfrentar al mundo», en GARCÍA, Carlos y REICHARDT, Dieter (eds.), Las vanguardias literarias en Argentina, Uruguay y Paraguay, Madrid, Iberoamericana, pp. 449-460.
  • REY BECKFORD, Ricardo (2005): «Felisberto Hernández o la máscara de lo cotidiano», Ciberletras. Revista de crítica literaria y de cultura, n.º 13.
  • ROCCA, Pablo (2004): «Cruces y límites de la vanguardia uruguaya», en GARCÍA, Carlos y REICHARDT, Dieter (eds.), Las vanguardias literarias en Argentina, Uruguay y Paraguay, Madrid, Iberoamericana, pp. 415-426.
  • RODRÍGUEZ MONEGAL, Emir (1945): «Nota sobre Felisberto Hernández», Marcha, n.º 286, 15 de junio de 1945, p. 15.
  • VERANI, Hugo (1987): «Felisberto Hernández: la inquietante extrañeza de lo cotidiano», Anales de literatura hispanoamericana, n.º 16, pp. 127-144.
  • YURKIEVICH, Saúl (1977): «Mundo moroso y sentido errático en Felisberto Hernández», en SICARD, Alain (ed.), Felisberto Hernández ante la crítica actual, Caracas, Monte Ávila, pp. 361-383.