La situación de las mujeres en el periodo medievalposibilidades y recursos en la red para la investigación de los silenciamientos históricos

  1. Hurtado, Inmaculada
Revista:
Clío: History and History Teaching.

ISSN: 1139-6237

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: “Enseñanza de la historia y formación de identidades colectivas".

Número: 41

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Clío: History and History Teaching.

Resumo

This work seeks to address the gender biases in the transmission of historical knowledge taking advantage of the opportunities the Internet has to offer. With this pourpose is offered a guide of possibilities and resources on the webs on women in the historical medieval period. This digital documentation is not only useful for the researcher and the teacher, but that it is also a point of support for a collaborative work by students. The choice is motivated, on the one hand, by the historiographical silences that there have been on this topic and on the other hand, by the Internet's potential to compensate for this deficit and articulate a more dynamic and innovative teaching.

Referencias bibliográficas

  • Fuster, F. (2009). La historia de las mujeres en la historiografía española: propuestas metodológicas desde la historia medieval. Edad Media. Rev. Hist, 10, 247-273.
  • Minakata, A. (2009). Gestión del conocimiento en educación y transformación de la escuela. Notas para un campo en construcción. Sinéctica. Revista electrónica de educación, 32, enero-junio.
  • Ladero, M. F. (2001). 50 webs en castellano sobre temas medievales (con un breve apéndice para otros idiomas). En Las Ciencias Sociales en Internet (pp. 95-104). Mérida: Junta de Extremadura.
  • López-Navajas, A. (2012). Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada. Revista de Educación, 363.
  • Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9, 5.