Auschwitz en Bergen-Belsenla figura del testigo y los discursos cinematográficos sobre los campos en la inmediata posguerra, 1945-1948

  1. Payá López, Pedro
Revista:
Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales

ISSN: 1575-0361 1989-063X

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Modernización "made in Usa" y su impacto en el ámbito iberoamericano

Número: 34

Páxinas: 297-325

Tipo: Artigo

DOI: 10.18042/HP.34.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Historia y política: Ideas, procesos y movimientos sociales

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This paper studies the role played by the witness in the first cinematic representations of concentration and extermination camps. It focuses on the testimonies gathered by two different figures that become, in turn, two points of view of the happenings: the vision of the one who lived through it (superstes), as is the case with Wanda Jakubowska Director, and the vision of the one who was present as a third party (testis), the cameramen who filmed the liberation of the camps. On the very threshold of this vision of horror, from fiction to the documentary, both forms of testimony came into being as perspectives that doubt the representation of the evidence shown as an inconceivable reality. Then, after the montage, the internalization by the spectator becomes inseparable from the representation and the imagery of a vision of the world that went beyond the figure that films. And that view of the world was the hell of Auschwitz and Bergen-Belsen, model camps �in the West and in the East� from which the first memories began to be constructed based on the earliest reports of the crimes of Nazism, conditioned by the legal and political interpretations of the happenings. Only fiction was able to show the specificity reserved to the Jewish people: the difference between the concentration and the extermination camps.

Referencias bibliográficas

  • Adorno, Theodor W. (2005) [1970]: Dialéctica negativa, Madrid, Akal.
  • Agamben, Giorgio (2005): Lo que queda de Auschwitz. El archivo y el testigo. Homo Sacer III, Valencia, Pre-Textos.
  • Arendt, Hannah (2005) [1930-1954]: Ensayos de comprensión, 1930-1954, Madrid, Caparrós Editores.
  • Arendt, Hannah (2006) [1948]: Los orígenes del totalitarismo, Madrid, Alianza.
  • Avisar, Ilan (1988): Screening the Holocaust. Cinema's Images of the Unimaginable, Indiana University Press.
  • Beevor, Antony(2006): Un escritor en guerra. Vasili Grossman en el ejército rojo, 1941-1945, Barcelona, Crítica.
  • Benveniste, Émile (1983): Vocabulario de las instituciones indoeuropeas, Madrid, Taurus.
  • Becker, Lutz (2005): «Film documents of Theresienstadt», en Haggith, Tobyy Newman, Joanna (eds.), Holocaust and the movie image. Representations in film and television since 1933, London, Wallflower Press, pp. 93-101.
  • Cieslar, Jiri(2005): «Living with the long journey: Alfréd Radok's Daleká cesta», en Haggith, Tobyy Newman, Joanna (eds.), Holocaust and the movie image. Representations in film and television since 1933, London, Wallflower Press, pp. 217-224.
  • Daney, Serge (1992): «Le travelling de Kapò», Trafic, no. 4.
  • Delage, Christian (2001): «L'image comme preuve: l'expérience du procès de Nú-remberg», Vingtième Siècle. Revue d'histoire, no. 72, pp. 63-78.
  • Delage, Christian y Guigueno, Vincent (2004): L'historien et le film, Paris, Gallimard.
  • Didi-Huberman, Georges (2003): Images malgré tout, París, Editions de Minuit.
  • Didi-Huberman, Georges (2006): «Ouvris les camps, fermer les yeux», Annales, Histoire, Sciences Sociales, no. 5, pp. 1011-1049.
  • Dinoi, Marco (2008): Lo sguardo e l'evento. Il media, la memoria, il cinema, Florencia, Le Lettere.
  • Długoborski, Wacław (1997): «Auschwitz e l'Olocausto nella memoria delle società dell'Europa Centrale prima e dopo il 1989», en Paggi, Leonardo, La memoria del nazismo nell'Europa di oggi, Firenze, La Nuova Italia, pp. 383-403.
  • Doneson, Judith E. (2002): The Holocaust in American Film, Syracuse University Press.
  • Douglas, Lawrence R. (2000): «Le film comme témoin», en Lindeperg, Sylvie, Clio de 5 à 7. Les actualités filmées de la libération: archives du futur, París, CNRS Éditions, pp. 238-255.
  • Farocki, Harun (2009): «Comment montrer les victimes?», Trafic, no. 70, pp. 16-24.
  • Friedländer, Saul (comp.) (2007): En torno a los límites de la representación. El nazismo y la solución final, Bernal, Universidad Nacional de Quilmes.
  • Frye, Northrop (2007): La imaginación educada, Barcelona, Sirtes.
  • Fuller, Samuel (2010): «El campo de concentración de Falkenau», Cahiers du Cinéma España, no. 35, pp. 74-76, junio.
  • Girona, Ramón (2007): «Estados Unidos en guerra Why We Fight de Frank Capra. La historia al servicio de la causa aliada», Archivos de la filmoteca, no. 55, pp. 40-57.
  • Gladstone, Kay (2005): «Separate intentions: the Allied screening of concentration camp documentaries in defeated Germany in 1945-46: Death Mills and Memory of the Camps», en Haggith, Tobyy Newman, Joanna (eds.), Holocaust and the movie image. Representations in film and television since 1933, London, Wallflower Press, pp. 50-64.
  • Gladstone, Kay (2014): «Memory of the Camps: The Rescue of an Abandoned Film» en Pollock, Griselda y Silverman, Max (eds.), Concentrationari cinema: Aesthetics as Political Resistence in Alain Resnais's Night and fog (1955), Paperback, pp. 71-83.
  • Godard, Jean-Luc (2007): Historia(s) del cine, Buenos Aires, Caja negra.
  • Gradowski, Zalmen (2008): En el corazón del infierno. Documento escrito por un Sonderkommando de Auschwitz-1944, Barcelona, Anthropos.
  • Gross, Jan T. (2001): Neighbors. The Destruction of the Jewish Community in Jedwabne. Poland, Pirnceton University Press.
  • Haggith, Toby(2005): «Filming the liberation of Bergen-Belsen», en Haggith, Tobyy Newman, Joanna (eds.), Holocaust and the movie image. Representations in film and television since 1933, London, Wallflower Press, pp. 33-45.
  • Harris, Mark (2014): Five Came Back: A Story of Hollywood and the Second World War, Penguin Press, Canongate.
  • Hilberg, Raul (2005) [1961]: La destrucción de los judíos europeos, Madrid, Akal.
  • Insdorf, Annette (1983): Indelible shadows. Film and the Holocaust, Cambridge University Press, Nueva York.
  • Jaspers, Karl (1998) [1946]: El problema de la culpa. Sobre la responsabilidad política de Alemania, Barcelona, Paidós.
  • Judt, Tony(2006): Postguerra. Una Historia de Europa desde 1945, Barcelona, Taurus.
  • Kertész, Imre (1999): Un instante de silencio en el paredón. El holocausto como cultura, Barcelona, Herder.
  • Lagrou, Pieter (1997): «L'amnesia del genocidio nelle memorie nazionali europee (Francia, Belgio e Olanda)», en Paggi, Leonardo, La memoria del nazismo nell'Europa di oggi, Firenze, La Nuova Italia, pp. 329-355.
  • Levi, Primo (1998): Entrevistas y conversaciones, Barcelona, Península.
  • Levy-hass, Hanna (2006): Diario de Bergen-Belsen, 1944-1945, Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.
  • Liebman, Stuart (1998): «Les premières constellations du discours sur l'Holocauste dans le cinéma polonaise», en Baecque de, Antoine y Delage, Christian, De l'histoire au cinéma, Paris, Complexe, pp. 193-216.
  • Lindeperg, Sylvie (2000): Clio de 5 à 7. Les actualités filmées de la libération: archives du futur, París, CNRS Éditions.
  • Lindeperg, Sylvie (2009): «Vies en sursis, images revenantes. Sur Respite de Harun Farocki», Trafic, no. 70, pp. 25-32.
  • Lozano Aguilar, Arturo (2007): «De Ohrdruf a Auschwitz. Un imaginario para el mal», Archivos de la Filmoteca, no. 55, pp. 58-79.
  • Mate, reyes (2003): Memoria de Auschwitz, Madrid, Trotta.
  • Mazierska, Ewa (2005): «Double Memory: The Holocaust in Polish Film», en Haggith, Tobyy Newman, Joanna (eds.), Holocaust and the movie image. Representations in film and television since 1933, London, Wallflower Press, pp. 225-235.
  • Mazierska, Ewa (2006): «Wanda Jakubowska: the communist Fighter», en Mazierska, Ewa y Ostrowska, Elzbieta, Women in Polish cinema, London, Berghahn Books, pp. 149-165.
  • Mélich, Joan-Carles (1998): Totalitarismo y fecundidad. La filosofía frente a Auschwitz, Barcelona, Anthropos.
  • Nancy, Jean-Luc (2008): La evidencia del filme. El cine de Abbas Kiarostami, Madrid, Errata Naturae.
  • Narboni, Jean y Simsolo, Noël (1986): Il était une fois⋯ Samuel Fuller. Histoires d'Amérique racontées par Samuel Fuller à Jean Narboni et Noél Simsolo, Paris, Les Éditions des Cahiers du cinéma.
  • Novick, Peter (2007): Judíos, ¿vergüenza o victimismo? Madrid, Marcial Pons.
  • Rancière, Jacques (2001): «S'il y a de l'irreprésentable», Le Genre Humain, no. 36, pp. 81-102.
  • Rancière, Jacques (2005): La fábula cinematográfica. Reflexiones sobre la ficción en el cine, Barcelona, Paidós.
  • Sánchez-Biosca, Vicente (2004): «Equivocas sombras. La obstinada actualidad de Auschwitz», Anthropos, no. 204, pp. 110-124.
  • Sánchez-Biosca, Vicente (2006): Cine de historia, cine de memoria, Madrid, Cátedra, 2006.
  • Sánchez-Biosca, Vicente (2009): «Sombras de guerra: las imágenes cinematográficas de la Shoah», Historia Social, no. 63, pp. 111-132.
  • Semprún, Jorge (1997): La escritura o la vida, Barcelona, Tusquets.
  • Szmaglewska, Seweryna (2006): Una mujer en Birkenau, Barcelona, Alba.
  • Steiner, George (2006) [1971]: En el castillo de Barba Azul. Aproximación a un nuevo concepto de cultura, Barcelona, Gedisa.
  • Todorov, Tzvetan (1991): Face à l'extreme, Paris, Seuil.
  • Traverso, Enzo (2007): El pasado, instrucciones de uso. Historia, memoria, política, Madrid, Marcial Pons.
  • Traverso, Enzo (2001): La historia desgarrada. Ensayo sobre Auschwitz y los intelectuales, Barcelona, Herder.
  • Véray, Laurent (2003): «L'Histoire peut-elle se faire avec des archives filmiques?», 1895. Mille huit cent quatre-vingt-quinze, no. 41, pp. 71-83.
  • Venezia, Shlomo (2010): Sonderkommando. El testimonio de un judío obligado a trabajar en las cámaras de gas, Barcelona, RBA.
  • Wiesel, Elie (1996): Todos los torrentes van a la mar, Madrid, Anaya & Muchnik.
  • Wieviorka, Annette (1992): Déportation et Génocide. Entre la mémoire et l'oubli, París, PLON.
  • Wieviorka, Annette (2009) [1998]: L'ère du témoin, Paris, Hachette Littératures.
  • Young, James E. (1988): Writing and rewriting the Holocaust. Narrative and the consequences of interpretation, Indiana University Press.
  • Young, James E. (1993): The Texture of Memory: Holocaust Memorials and Meaning, Yale Universiry Press.
  • Zeliger, Barbie (1997): «La photo de presse et la libération des camps en 1945: images et formes de la mémoire», Vingtième Siècle, Revue d'histoire, no. 54, pp. 61-78.