La gastronomía como Industria Creativa en un contexto digitalanálisis de webs y redes sociales de los restaurantes españoles con estrella Michelin
- Jesús Segarra Saavedra
- Tatiana Hidalgo-Marí
- Eliseo Rodríguez-Monteagudo
ISSN: 2174-0992
Year of publication: 2015
Issue Title: Vender (o comprar) el cine, hoy
Issue: 10
Pages: 135-154
Type: Article
More publications in: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación
Abstract
Over the last few years, the increasing success of gastronomy has been evident, not only as an economic market but also from a communicative perspective. Understanding it as a Creative Industry, gastronomy is becoming more important in the communication market and strategic, which gradually approach the restaurant industry to everyone, are being developed by democratizing the art of cooking and making it an accessible and available talent to everyone. In a full development context, strategies and communication resources used by both the media and the restaurants themselves and culinary professionals, are to become the main objective necessary to understand, for example, how the communication resources are exploited and what their effect is along with their opportunities. This article focuses on a content analysis of the main web resources used by eight Spanish restaurants awarded three stars by the Michelin Guide Spain-Portugal (2014). The main objective is trying to know the online communication strategy undertaken by these restaurants and to establish the importance given to Web resources contributing both their own brands consolidation and the development of the gastronomic Creative Industry itself. The results show some disparity in the use of both web resources and social media. Thus, the restaurant industry and the Spanish restoration has a challenge: to continue providing a stronger engagement with the two-way communication and inviting their audiences to participate, in order to attract new contacts, to ensure current customer’s loyalty and to convert new contacts into customers and influencers.
Bibliographic References
- Aguirre García, María Soledad; Aldámiz-Echevarría González de Durana, Covadonga y Aparicio de Castro, María Gloria (2011). Claves del éxito de una historia de cooperación entre competidores: el caso de siete grandes cocineros vascos. Zamudio: Innobasque. Disponible en https://addi.ehu.es/bitstream/10810/8611/2/cocinerosVascos.pdf (fecha de consulta: 31 de julio de 2014).
- Ávalos, Almudena (2014). Así es el nuevo Diverxo. En: sModa. Disponible en http://smoda.elpais.com/articulos/nuevo-diver-xo/5353 (fecha de consulta: 25 de septiembre de 2014).
- Beitia Vallés, Ricardo (2012). Los social media y el factor humano. En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº 3. Castellón: Asociación para el Desarrollo de la Comunicación adComunica, Universidad Complutense de Madrid y Universitat Jaume I, 223-225. DOI: http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2012.3.17.
- Berelson, Bernard (1952). Content Analysis in Communications Research. Nueva York: University Press.
- Berelson, Bernard (1984). What missing the newspaper means. Communications research. New York: Harper & Brothers.
- Bustamante, Enrique (coord.) (2002). Comunicación y cultura en la era digital: industrias, mercados y diversidad en España. Barcelona: Gedisa.
- Bustamante, Enrique (coord.) (2003). Hacia un nuevo sistema mundial de comunicación. Las industrias culturales en la era digital. Barcelona: Gedisa.
- Castelló Martínez, Araceli y Monserrat-Gauchi, Juan (2012). La comunicación digital de la empresa de franquicia: uso y presencia en los medios sociales. En: adComunica: revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, nº 3. Castellón: Asociación para el Desarrollo de la Comunicación adComunica, Universidad Complutense de Madrid y Universitat Jaume I. Disponible en http://www.adcomunicarevista.com/ojs/index.php/adcomunica/article/view/56/77 (fecha de consulta: 31 de julio de 2014).
- Castillo Esparcia, Antonio (2008). La comunicación empresarial en internet. En: Icono 14, 2008, vol. 6, nº 2, Madrid. Disponible en http://www.icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/348/225 (fecha de consulta: 30 de julio de 2014).
- Cea D´Ancona, Mª Ángeles (2001). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
- Celaya, Jesús (2008). La empresa en la Web 2.0. Madrid: Gestión 2000.
- Corredor Lanas, Patricia (2011). En clave digital: nuevos profesionales en publicidad. En: Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, nº 87, 97-100.
- De Salas Nestares, Mª Isabel (2002). La comunicación empresarial a través de Internet. Valencia: Ed. Universidad Cardenal Herrera CEU.
- Fernández Blanco, Elena; Alameda García, David y Martín Martín, Irene (2011). Las estrategias publicitarias de las marcas en el contexto de crisis. En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, tendencias e Innovación en Comunicación, nº 1. Castellón: Asociación para el Desarrollo de la Comunicación adComunica, Universidad Complutense de Madrid y Universitat Jaume I, 119-138.
- Feixas, Daniel; Codina, Ernest y Carandell, Roger (2014). Cómo triunfar en YouTube. Barcelona: La Galera.
- Gibson, Dirk C. (2000). The cyber-revolution in product recall public relations. En: Public Relations Quarterly, vol. 45, nº2, Rhinebeck, NY: 24-26.
- Hidalgo-Marí, Tatiana y Segarra-Saavedra, Jesús (2014). Televisión y gastronomía. Análisis histórico de la programación televisiva desde una perspectiva publicitaria. En: Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, vol.7, nº2, 317-341.
- Iturregui Mardaras, Leire; Pérez Dasilva, Jesús Ángel y Marauri Castillo, Íñigo (2014). Imagen, servicio, conversación… ¿qué buscan y ofrecen las empresas que tuitean? Análisis de las compañías españolas más activas en Twitter. En: ZER Revista de Estudios de Comunicación, vol. 19, nº 36. Disponible en http://www.ehu.es/zer/hemeroteca/pdfs/zer36-07-iturregui.pdf (fecha de consulta: 31 de julio de 2014).
- Lizarralde Burbano, Gustavo Alfonso (2013). Recorrido por la Guía Michelin, España Cocina Vanguardia. Director: David Harrington. Instituto Hotelería, Arte Culinario y Turismo, Universidad San Francisco de Quito, Quito (Ecuador). Disponible en http://repositorio.usfq.edu.ec/bitstream/23000/1798/1/106414.pdf (fecha de consulta: 2 de agosto de 2014).
- López Ramón, Jesús Ángel y Monserrat-Gauchí, Juan (2009). Estrategias de Comunicación Corporativa en las Franquicias de Restauración. Análisis cromático de la Identidad Visual Corporativa. En: Revista Latina de Comunicación Social, 64, La Laguna (Tenerife). Disponible en http://www.revistalatinacs.org/09/art/25_824_29_UA/RLCS_art824.pdf (fecha de consulta: 30 de julio de 2014).
- Marcelino, Georgina y De La Morena, Marian (2014). Redes sociales basadas en imágenes como herramienta de comunicación museística. Museos y centros de arte Moderno y Contemporáneo de España en Pinterest e Instagram. En AdComunica. Revista de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº 8. Castellón: Asociación para el Desarrollo de la Comunicación adComunica, Universidad Complutense de Madrid y Universitat Jaume I. Disponible en http://www.adcomunicarevista.com/ojs/index.php/adcomunica/article/view/202/213 (fecha de consulta: 20 de junio de 2015).
- Marken, Andy G. (1995). E-mail enhances contact, not content. En: Public Relations Quarterly, vol. 40, nº 2, Rhinebeck, NY, 47-49.
- Martínez Rolán, Xavier (2012). La irrupción del Social Media en la comunicación de crisis. En: Estudios sobre el mensaje periodístico, noviembre, Vol. 2, nº 18. Madrid. Disponible en http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/40940 (fecha de consulta: 29 de julio de 2014).
- Pérez Dasilva, Jesús; Genaut Arratibel, Aingeru; Meso Aierdi, Koldo; Mendiguren Galdospín, Terese; Marauri Castillo, Íñigo; Iturregui Mardaras, Leire; Rodríguez González, María del Mar y Rivero Santamarina, Diana (2013). Las empresas en Facebook y Twitter. Situación actual y estrategias comunicativas. En: Revista Latina de comunicación social, nº 68, 6. Disponible en http://www.revistalatinacs.org/068/paper/996_Bilbao/RLCS_paper996.pdf. DOI: 10.4185/RLCS-2013-996 (fecha de consulta: 29 de julio de 2014).
- Ramos Iglesias, Liliana; Segura Domínguez, Alaín; González Catalá, Yaimí y Alonso Suárez, Arianne (2012). Evaluación y análisis de eficacia y eficiencia en restaurantes. Caso: restaurante especializado en comida internacional. En: Revista Ingeniería Industrial, nº 1. Disponible en http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4095250 (fecha de consulta: 29 de julio de 2014).
- Rivas, R. (2014). Los 15 años triestelares de Arzak. El cocinero donostierra celebra en San Sebastián cinco lustros desde que recibió la máxima puntuación de la ´Guía Miguelín’. En: El País. Disponible en http://elpais.com/elpais/2014/10/06/estilo/1412618402_484477.html (fecha de consulta: 8 de octubre de 2014).
- Rodríguez-Monteagudo, Eliseo; Hidalgo-Marí, Tatiana y Segarra-Saavedra, Jesús (2014). La gastronomía como producto de entretenimiento: restaurantes y programas televisivos culinarios de éxito en España desde una perspectiva creativa. En: Pangea, revista de la red Académica Iberoamericana de Comunicación, vol. 5 (1).
- Segarra-Saavedra, Jesús e Hidalgo-Marí, Tatiana (2014). El rescate de la televisión pública estatal. Patrocinio cultural y branded content como fuentes de financiación de contenido televisivo en TVE. En: Francés Domènec, Miquel; Gavaldà Roca, Josep; Llorca Abad, Germán y Peris Blanes, Àlvar (coordinación). La televisión de la crisis ante el abismo digital. Valencia: Gedisa.
- Solberg, Monte (2013). In social media content is King. En: Canadian parliamentary review, Vol. 36, nº 2. Toronto. Disponible en http://www.revparl.ca/36/2/36n2_13e_Solberg.pdf (fecha de consulta: 29 de julio de 2014).
- Torres Pancorbo, Pedro Ángel (2011). Los 10 cocineros más influyentes. Madrid: Visión Libros.
- Vilches, Lorenzo (2001). La migración digital. Barcelona: Gedisa.
- Xifra, Jordi (2007). Técnicas de relaciones públicas. Barcelona: UOC.