Despedazar la melancolíaOfelia en la obra de Angélica Liddell

  1. Remedios Perni LLorente
Revista:
Arte y políticas de identidad

ISSN: 1889-979X

Any de publicació: 2012

Número: 6

Pàgines: 215-230

Tipus: Article

Altres publicacions en: Arte y políticas de identidad

Resum

Hamlet’s melancholy temperament has been long associated with the creative and visionary genius in Western culture. Ophelia, however, has been diagnosed with various pathologies, most of them linked to her fragile nature and the failure of their relationship. Considering the Shakespearean myth, Angélica Liddell investigates the idea of melancholy, and challenges the dualism of the lucid melancholy man and the cliché of love melancholy traditionally attributed to women in order to deconstruct them. Using the word as well as a staging style as beautiful as violent, Liddell visibilizes the perversity of power relations, while claiming the political nature of the personal and the private. This can be observed through the analysis of the plays La falsa suicida, Dolorosa and La casa de la fuerza, as well as through her photographic self-portraits quoting Ophelia

Referències bibliogràfiques

  • Amorós, L. (2005). Abismos de la mirada: La experiencia límite en el autorretrato última. Murcia: Cendeac.
  • Bolaños, M. (2010). Pasajes de la melancolía. Arte y bilis negra a comienzos del siglo XX. Gijón: Ediciones Trea.
  • Brofen, E. (2006). Over Her Dead Body. Manchester: Manchester University Press.
  • Burton, R. (2006 [1621]). Anatomía de la melancolía. Madrid: Alianza Editorial.
  • Cornago, O. (2011). Epílogo.En A. Liddell, La casa de la fuerza, Te haré invencible con mi derrota, Anfaegtelse. Segovia: La uña rota.
  • Cortés Smith, C. (2011, 20 de octubre). Angélica Liddell en libro. El País. Recuperado de http://lacomunidad.elpais.com/libros-azules/2011/10/20/angel-ca-liddell-libro
  • Comay, R. (2005). The Sickness of Tradition: Between Melancholia and Fetichism. In A. Benjamin, (Ed.), Benjamin and History (pp. 88-101). London: Continuum.
  • Fernández, J. R. (2000). La falsa suicida, de Angélica Liddell, en Cuarta Pared. Primer Acto 282, 24-25.
  • Földényi, L. F. (2008). Melancolía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • Freud, S. (2010 [1929]). El malestar en la cultura. Madrid: Alianza.
  • Lévinas, E. (2001). Entre nosotros. Ensayos para pensar en otro, Valencia: Pre-Textos.
  • Liddell, A. (1993). Dolorosa. Universidad de Castilla La Mancha: ARTEA. Recuperado de http://artesescenicas.uclm.es/index.php?sec=texto&id=174
  • Liddell, A. (2000). La falsa suicida. Universidad de Castilla La Mancha: ARTEA. Recuperado de http://artesescenicas.uclm.es/index.php?sec=texto&id=175
  • Liddell, A. (2011a). La casa de la fuerza, Te haré invencible con mi derrota, Anfaegtelse. Segovia: La uña rota.
  • Liddell, A. (2011b, 30 de noviembre). Adversidad. Autorretratos. Angélica Liddell. Recuperado de http://solamentefotoss.blogspot.com.es/
  • Liddell, A. (2007). Y los peces salieron a combatir contra los hombres, Y como no se pudrió Blancanieves..., El año de Ricardo. Bilbao: Artezblai.
  • Schiesari, J. (1992). The Gendering of Melancholia: Feminism, Psychoanalysis and the Symbolics of Loss in Renaissance Literature. Ithaca: Cornell University Press.
  • Valèry, P. (1919). Crisis of the Mind. London: The Athenaeum. Recuperado de <http://www.historyguide.org/europe/valery.html
  • Villan, J. (2000, 23 de enero). Crueldad y limpieza. El Mundo.
  • Young, A. (1984). Hamlet and the Visual Arts 1709-1900, London: Associated University Presses