15 anys de còmic-vinyetes a la Universitat d'AlacantUnicòmic com a model acadèmic de didàctica i promoció de la lectura

  1. Rovira Collado, José
  2. Rovira Collado, Joan Miquel
Revista:
Ítaca: Revista de Filología

ISSN: 2172-5500

Año de publicación: 2012

Título del ejemplar: Dossier: còmic i literatura

Número: 3

Páginas: 223-248

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/ITACA2012.3.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Ítaca: Revista de Filología

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

El 2013 s'organitzaran les XV Jornades del Còmic de la Universitat d'Alacant-Unicòmic, celebrades ininterrompudament des del 1999. D'una petita proposta de l'alumnat, hem passat a unes jornades acadèmiques estables i reconegudes, centrades en les possibilitats didàctiques del nové art. Al llarg de les quinze edicions, hi han desfilat autors de renom internacional com Chris Claremont, Francisco Solano López o Carlos Giménez, a banda de nombrosos especialistes que ens van presentar els seus treballs al voltant del món de la historieta, com Álvaro Pons o Antonio Martín. En el següent estudi, s'hi fa un minuciós recorregut per l'organització i la història de les jornades tot destacant els moments més rellevants i la importància que han tingut aquestes jornades per al reconeixement de la narració gràfica com una forma d'expressió artística que, a l'igual que la literatura, ha de ser analitzada i treballada des de les aules universitàries, ja que ens pot beneficiar en l'ensenyament de molts àmbits d'investigació. Gràcies a Unicòmic, a la Universitat d'Alacant les vinyetes han deixat de considerar-se una distracció juvenil per a considerar-se una forma d'art equiparable a la literatura.

Referencias bibliográficas

  • Autors Diversos (1999): «20th-century comics canon», The Comics Journal, 210 (febrer).
  • Ballester, Josep & Noelia Ibarra Rius (2009): «Cómic e interculturalidad: ¿prácticas de lectura periféricas o nuevos espacios de la educación literaria?», en Rössing, T. & E. Martos, Prácticas de Lectura y Escritura, Rio Grande do Sul, Universidad Passo Fundo, p.164-202.
  • Barbieri, Daniele (1993): Los lenguajes del cómic, Barcelona, Ed. Paidós.
  • Barra Silva, Ángela Paz (2011): ‘Condorito’ como modelo de promoción lectora en la escuela chilena, tesi de mestria en Educació Primària. Treball codirigit pels professors Antonio Mula (UA) i Tilma Cornejo (Universidad del Bio-Bio, Xile).
  • Bernabé, Marc (2006): Japonès en vinyetes 1. Curs bàsic de japonès a través del manga, Barcelona, Norma.
  • Colomer, Teresa & Montserrat FONS (2010): «Introducció» a Narratives Gràfiques, Monografía Articles, 52, Barcelona, Graó.
  • Eisner, Will (2000): La narración gráfica, Barcelona, Norma.
  • Gasca, LUIS & Román Gubern (2001): El discurso del comic, Madrid, Cátedra.
  • Grupcòmic (2007): De còmics: bibliografía selectiva, Barcelona, Generalitat de Catalunya.
  • Ibarra Rius, Noelia (coord.) (2011): Primeras Noticias. Revista de Literatura. Especial Cómic, 258-259, Barcelona, Centro de Comunicación y Pedagogía.
  • Josè Addabbo, Antonella (2012): Le difficoltà traduttive nel fumetto: Mafalda, tesi ‘laurea specialistica’ en llengua espanyola. Treball dirigit per la professora Pilar Soria Millan a la Università ‘La Sapienza’ di Roma.
  • López Tames, Ramón (1990): Introducción a la literatura infantil, Murcia, EDITUM.
  • McCloud, Scott (2005): Entender el cómic. Bilbao, Astiberri.
  • Mendoza Fillola, Antonio (2002): «La renovación del canon escolar, la integración de la LIJ en la formación literaria». Consultable en: < http://bib.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/ 91316152989597943532279/index.htm> [data de consulta: 10 d’octubre de 2012].
  • Pomares Puig, Pilar (2011): «A vueltas con las posibilidades didácticas del tebeo», en Ibarra Rius, Noelia, (coord.), Primeras Noticias Revista de Literatura. Especial Comic, 258-259, Barcelona, Centro de Comunicación y Pedagogia, p.13-18.
  • Ruiz Martinichi, Dolores (2011): La ucronía en la novela gráfica de Alan Moore, TFM Màster d’Estudis Literaris. Treball dirigit per José Antonio Álvarez Amorós a la Universitat d’Alacant.
  • Tejerina, Isabel (2004): «El canon literario y la literatura infantil y juvenil. Los cien libros del siglo XX». Consultable en: <http:// bib.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/6806095300602705180 0080/index.htm> [data de consulta: 10 d’octubre de 2012].
  • Vázquez Montalbán, Manuel (1985): «Dibujar la memoria, dibujar el deseo». Consultable en: <http://www.carlosgimenez.com /obra/rambla.htm> [data de consulta: 10 d’octubre de 2012].
  • Vidal Folch, Ignacio & Ramón España (1996): El canon de los cómics, Barcelona, Glenat.
  • Yus Ramos, Francisco (1995): «La significación social de las máximas de Grice: El caso del cómic alternativo inglés», Revista Canaria de Estudios Ingleses, 30-31, p. 109-128
  • Baile López, Eduard (2012a): «Se mueve como un guepardo y brilla como una estrella: Omaha, the Cat Dancer o cómo integrar el sexo explícito como recurso narrativo y de desarrollo psicológico en un cómic», Tebeosfera, 9 [= «Dossier: La mujer como objeto erótico en la historieta»]. Consultable en: <http://www.tebeosfera.com/documentos/textos/se_mueve_como_un_guepardo_y_brilla_como_una_ estrella_omaha_the_cat_dancer.html> [data de consulta: 10 d’octubre de 2012].
  • Baile López, Eduard (2012b): «Fonaments catalans en la construcció de la historieta clàssica a l’Estat espanyol», Zeitschrift für Katalanistik / Revista d’Estudis Catalans, 25 [= «Dossier: Els còmics a les terres catalanes / Barcelona com a capital del còmic hispà»], p. 3-29.
  • Baile López, Eduard (2012c): «Una mostra de la traducció de còmics al català: el cas de Maus. Relat d’un supervivent», Zeitschrift für Katalanistik / Revista d’Estudis Catalans, 25 [= «Dossier: Els còmics a les terres catalanes / Barcelona com a capital del còmic hispà»], p. 105-128.
  • Rovira Collado, José (2011): «Historietas que acogen: de la inmigración a las adopciones internacionales», en COLOMER, Teresa, La Literatura que acull: infància, immigració i lectura, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, sense pàgina [edició digital en DVD].
  • Rovira Collado, José (2012): «Mitos prehispánicos en viñetas. Una aproximación desde la didáctica de la literatura», en Homenaje a José María Arguedas, Alacant, Universitat d’Alacant, en premsa.