La maduresa de l'autoconsciència. De Winsor McCay a Grant Morrison: variacions del metacòmic

  1. Ortiz Hernández, Francisco Javier
Revista:
Ítaca: Revista de Filología

ISSN: 2172-5500

Año de publicación: 2012

Título del ejemplar: Dossier: còmic i literatura

Número: 3

Páginas: 185-222

Tipo: Artículo

DOI: 10.14198/ITACA2012.3.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

Otras publicaciones en: Ítaca: Revista de Filología

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

Un dels elements comuns a la literatura i al còmic des de l'origen d'ambdós àmbits és la possibilitat de l'autoreferencialitat o, si apliquem el concepte a la narrativa, de la metaficció. Aquest element està present en la tradició del còmic des de l'obra de pioners com Winsor McCay o George Herriman fins a autors contemporanis com Grant Morrison, i s'ha manifestat de manera molt variada, bé en còmics sobre el món de la historieta (algunes novel·les gràfiques de Seth i de Dylan Horrocks en són força representatives) o com a arriscats exercicis metalingüístics amb finalitat teòrica, de la qual cosa és exemple el cas d'algunes obres de Scott McCloud.

Referencias bibliográficas

  • Brown, Chester (2008 [1992]): El Playboy, Rasquera, Ponent Mon.
  • Brown, Chester (2011): Pagando por ello, Barcelona, La Cúpula.
  • Eisner, Will (2007 [1985]): El cómic y el arte secuencial, Barcelona, Norma.
  • Fernández, Norman & Pepe Gálvez (2008): Egoístas, egocéntricos y exhibicionistas. La autobiografía en el cómic: una aproximación, Gijón, Semana Negra.
  • García, Santiago (2010): La novela gráfica, Bilbao, Astiberri.
  • Giraud Moebius, Jean (2009-2011 [2000-2010]): Inside Moebius, 3 vols., Barcelona, Norma.
  • Gravett, Paul (ed.) (2012): 1001 cómics que hay que leer antes de morir, Barcelona, Grijalbo.
  • Herriman, George (2006-2009 [1913]): Krazy & Ignatz, 9 vols., Barcelona, Planeta de Agostini.
  • Horrocks, Dylan (2010 [1998]): Hicksville, Bilbao, Astiberri.
  • Madden, Matt (2007 [2005]): 99 ejercicios de estilo, Madrid, Sins Entido.
  • Mankoff, Robert (ed.) (2004): The Complete Cartoons of The New Yorker, Nova York, Black Dog / Leventhal Publishers.
  • Matt, Joe (2008 [2002]): Pobre cabrón, Barcelona, La Cúpula.
  • Mccay, Winsor (2000 [1905-1914]): Little Nemo (1905-1914), Colònia, Evergreen [Taschen].
  • Mccloud, Scott (2005a [1993]): Entender el cómic. El arte invisible, Bilbao, Astiberri.
  • Mccloud, Scott (2005b [2000]): La revolución de los cómics, Barcelona, Norma.
  • Merino, Ana (2003): Fantagraphics. Creadores del canon, Gijón, Semana Negra.
  • Morrison, Grant, Chas TRUOG et alii (2011 [1988-1990]): Animal Man, Barcelona, Planeta de Agostini.
  • Morrison, Grant (2012 [2011]): Supergods. Héroes, mitos e historias del cómic, Madrid, Turner.
  • Ortiz, Francisco J. (2009): «La vida es así», El Periódico de Villena, 200 (30 d’octubre de 2009), p. 25.
  • Ortiz, Francisco J. (2012): «Normalización (y 2)», El Periódico de Villena, 307 (17 de febrer de 2012), p. 23.
  • Piqueras Cabrerizo, Belén (2009): «Formalismo y metaficción. William Gass y la generación de escritores autorreflexivos norteamericanos», Odisea, 10, p. 155-165.
  • Pulido, Rayco (2011): Sin título (2008-2011), Alacant, De Ponent.
  • Seth (2009 [1996]): La vida es buena si no te rindes, Madrid, Sinsentido.
  • Seth (2011 [2006]): Wimbledon Green. El mayor coleccionista de cómics del mundo, Madrid, Sins Entido.
  • Sobejano-Morán, Antonio (2003): Metaficción española en la postmodernidad, Kassel, Reichenberger.
  • Trabado, José Manuel (2012): Antes de la novela gráfica. Clásicos del cómic en la prensa norteamericana, Madrid, Cátedra.
  • Truffaut, François (1995 [1966]): El cine según Hitchcock, Madrid, Alianza.
  • Unamuno, Miguel de (1991 [1914]): Niebla, Madrid, Espasa-Calpe.
  • Varillas Fernández, Rubén (2005): «Un acercamiento al metacómic. Reflexión, autoparodia y experimentación en las historias gráficas», Revista Anthropos. Huellas del conocimiento, 208 (Dossier «Metaliteratura y metaficción. Balance crítico y perspectivas comparadas»), p. 152-166.