Docencia e investigación¿un falso dilema?
- García Berro, Enrique
- Amblàs, Gemma
- Sallarés, Jordi
- Bugeda, Gabriel
- Roca Marín, Santiago
ISSN: 0210-2773
Año de publicación: 2013
Volumen: 41
Número: 2
Páginas: 13-22
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Aula abierta
Resumen
The Universidad Politécnica de Cataluña (UPC) has a consolidated model to evaluate the teaching activities of its academic staff, designed to meet the requirements of the European Higher Education Area. This evaluation model has been approved by the Catalan University Quality Assurance Agency (AQU Catalunya), and it is based on the most stringent requirements. So far, the evaluation framework has been applied six times. This has allowed us to gather a significant wealth of interesting information, not only at an aggregate level, but also with an important level of detail concerning the different knowledge areas and categories of faculty members. On the other hand, we also have information about the research activity of faculty members, which has been measured by using the number of accredited research periods. In this paper we present a study aimed to ascertain whether or not there is a positive correlation between the quality of the teaching and research activities. We find that this is the case, although the correlation is weaker than expected.
Referencias bibliográficas
- García-Berro, E., Colom, X., Martínez, E., Sallarés, J., y Roca, S. (2011). La encuesta al alumnado en la evaluación docente del profesorado. Aula Abierta, 39(3), 3-14.
- García-Berro, E., Dapia, F., Amblàs, G., Bugeda, G., y Roca, S. (2009). Estrategias e indicadores para la evaluación de la docencia en el marco del EEES. Revista de Investigación en Educación, 6, 142-152.
- García-Berro, E., de la Vega, R., Amblàs, G., Martínez, E., Campeny, L., Bugeda, G., y Roca, S. (2012). Un caso práctico de meta-evaluación docente: el manual de evaluación de la Universidad Politécnica de Cataluña. Aula Abierta, 40(2), 11-24.
- García-Berro, E., Roca, S., Amblàs, G., Murcia, F., Sallarés, J., y Bugeda, G. (2010). La evaluación de la actividad docente del profesorado en el marco del EEES. Aula Abierta, 38(2), 29-40.
- García-Berro, E., Roca, S., y Navallas, F. J. (2008). Retos de la integración de la Universidad Española en el Espacio Europeo de Conocimiento: algunas reflexiones y propuestas. En J. Gairín y S. Antúnez (Eds.), Organizaciones Educativas al servicio de la sociedad (pp. 587- 598). Madrid : Wolters Kluwer Educación.
- Hirsch, J. E. (2005). An index to quantify an individual’s scientific research output. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, 102, 16569–16572. doi: 10.1073/pnas.0507655102