Turismo enológico en Alicantela ruta del vino en el municipio de Pinoso

  1. Andreu Guerrero, Rosario 1
  2. Verdú Albert, Lorena 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Journal:
Cuadernos de turismo

ISSN: 1139-7861

Year of publication: 2012

Issue: 30

Pages: 35-61

Type: Article

More publications in: Cuadernos de turismo

Abstract

In the last years, Spain is betting strongly for the wine tourism that offers, in addition, opportunities for the economic regional development. This paper describes the bet of the Alicante province for the implementation of the Wine Route, focusing on the pioneering municipality, Pinoso. First of all, the advantages of the wine tourism to complement and reduce the seasonality of the tourism of Alicante are described. Then, the degree of implantation is analyzed, detecting necessary measures to take advantage of the opportunities that this tourism offers.

Bibliographic References

  • BAÑOS, C.J. (1998): «La oferta turística complementaria en los destinos turísticos alicantinos: implicaciones territoriales y opciones de diversificación», Investigaciones Geográficas, nº 19, pp. 85-103.
  • BLANQUER, D. (2002): Ordenación y gestión del territorio turístico. Valencia, Tirant lo Blanch.
  • BRIEDENHAM, J. y WICKENS, E. (2003): «Tourism Routs as a Tool for the Economic Development of rural Areas-Vibrant hope or impossible dream?», Tourism Management, vol. 25 (1), pp. 71-79.
  • BRUWER, J. (2003): «South African wine routes: some perspectives on the wine tourism industry’s structural dimensions and wine tourism product», Tourism Management, vol. 24 (4), pp.423-435.
  • CALABUIG, J. y MINISTRAL, M. (1999): Manual de Geografía turística de España. Madrid, Síntesis.
  • CÀNOVES, G., VILLARINO, M. y HERRERA, L. (2006): «Políticas públicas, turismo rural y sostenibilidad: difícil equilibrio», Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, nº 41, pp. 199-217.
  • CONSELLERÍA DE TURISMO, CULTURA y DEPORTE (2011): «Oferta turística municipal y comarcal de la Comunitat Valenciana 2011». Disponible en: http://www. turisme.gva.es/opencms/opencms/turisme/es/contents/observatorio_turistico/anuario/ oferta_turistica/oferta_turistica_municipal_comarcal.html
  • ELÍAS, L.V. (2006): El Turismo del vino: otra experiencia del ocio. Bilbao, Universidad de Deusto.
  • FAVERO, I.R. y ANTUNES, J.R. (2007): «Enoturismo en la región uva y vino Brasil», Estudios y perspectivas de turismo, nº 16 (2), pp. 133-149.
  • GETZ, D. y BROWN, G. (2006): «Critical success factors for wine tourism regions: a demand analysis», Tourism Management, vol. 27 (1), pp. 146-158.
  • HALL, C.M. y MITCHELL, R. (2000): «Wine tourism in the Mediterranean: a tool for restructuring and development», Thunderbird International Business Review, vol. 42 (4), pp. 445-465.
  • HALL, C.M., SHARPLES, L., BROCK, C. y MACIONIS, N. (2000): Wine tourism around the world: development, management and markets. Oxford, Elsevier.
  • HERBERT, D. (2001): «Literary Places, Tourism and the Heritage Experience», Annals of Tourism Research, vol. 28 (2), pp. 312-333.
  • IVARS, J.A. (2000): «Turismo y espacios rurales: conceptos, filosofías y realidades», Investigaciones Geográficas. nº 23, pp. 59-88.
  • INSTITUT VALENCIÀ D’ESTADÍSTICA (IVE) (2011): «Ficha Municipal. Pinoso». Disponible en: http://ive.ive.es/portal/page/portal/IVE_PEGV/CONTENTS/mun/fichas/ val/Fichas/03105.pdf
  • LÓPEZ-GUZMÁN, T.J. y SÁNCHEZ, S.M. (2008): «La creación de productos turísticos utilizando rutas enológicas», Pasos, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, vol.6, nº 2, pp. 159-171.
  • MARZO, M. y PEDRAJA, M. (2009): «Wine tourism development from the perspective of the potencial tourist in Spain», International Journal of Contemporary Hospitality Management, vol.21 (7), pp. 816-835.
  • MILLÁN VÁZQUEZ, G. y MELIÁN, A. (2008): «Rutas turísticas enológicas y desarrollo rural. El caso estudio de la denominación de origen Montilla-Moriles en la provincia de Córdoba», Papeles de Geografía, nº 47-48, pp. 159-170.
  • MILLÁN VÁZQUEZ, G., MELIÁN, A. y LÓPEZ-GUZMÁN, T.J. (2008): «Denominación de origen Alicante (España): un estudio preliminar para la implantación del enoturismo», TurismoVisao e Açao, vol. 10 (1), pp. 7-22.
  • MINISTERIO DE INDUSTRIA, TURISMO y COMERCIO (2009): «Pliego de condiciones técnicas que ha de regir la contratación de un servicio para la realización de un estudio para la consolidación y desarrollo del producto: Rutas del Vino de España (certificación, formación, mantenimiento del observatorio turístico y apoyo a la comercialización) y su extensión a tres nuevos destinos». Disponible en: http://www.mityc.es/ca-ES/perfildecontratante/Paginas/index.aspx?docid=3024&orgid=1 &expo=020009C0053/2009
  • MITCHELL, R. y HALL, C.M. (2006): «Wine Tourism Research: The State of Play», Tourism Review International, vol. 9(4), pp. 307-332.
  • O’NEILL, M. Y CHARTERS, S. (2000): «Service quality at the cellar door: implications from Western Australia’s developing wine tourism industry», Managing Service Quality, vol.10, pp.112-122.
  • PLAN DE ESPACIOS TURÍSTICOS DE LA COMUNIDAD VALENCIANA (PETCV) (2008). Disponible en: http://www.comunidad-valenciana.org/opencms/opencms/turisme/es/contents/planificacion/plan_espacios/presentacion/presentacion.html
  • RAVENSCROFT, N. y VAN WESTERING, J. (2001): «Wine tourism, culture and the everyday: A theoretical note», Tourism and Hospitality Research, vol. 3 (2), pp. 149162.
  • RODRÍGUEZ, J.; LÓPEZ-GUZMÁN, J.; CAÑIZARES, S. y JIMÉNEZ, M. (2010): «Turismo del vino en el Marco de Jerez. Un análisis desde la perspectiva de la oferta», Cuadernos de Turismo, nº 26, pp. 217-234.
  • SECRETARIA GENERAL DE TURISMO (2000): Propuesta para la asistencia técnica para el desarrollo del estudio de definición del producto «Rutas del Vino de España». Madrid, Servicio de Publicaciones del Ministerio de Industria, Turismo y Comercio.
  • SOLSONA, F.J. (1999): El turismo rural en la comunidad valenciana: análisis y planificación: aplicación al Alto Mijares. Castellón de la Plana, Sociedad Castellonense de Cultura.
  • SZIVAS, E. (1999): «The development of wine tourism in Hungary», International Journal of Wine Marketing, vol. 11 (2), pp. 7-17.
  • TELFER, D.J. (2001): «Strategic alliances along the Niagara wine route», en Tourism Management, vol. 22, pp. 21-30.
  • TORMO, J. (2009): «Origen y desarrollo del turismo interior en la provincia de Alicante», El Salt, nº 20.
  • VERA, J.F. (1992): «Turismo y crisis agraria en el litoral alicantino», en Jurado, F. (ed.): Los mitos del turismo. Madrid, Endymión, pp. 241-299.
  • VERA, J.F. y BAÑOS, C. (2001): «Actividad y espacios turísticos», en Romero, J., Morales, A, Salom, J. y Vera, J.F. (eds.): La periferia emergente: la Comunidad Valenciana en la Europa de las regiones. Barcelona, Ariel, pp. 373-395.
  • VERA, J.F., DÍEZ, D. e IVARS, J.A. (2009): «El turismo interior en la Comunitat Valenciana: la percepción desde las entidades municipales y asociaciones turísticas», Serie Geográfica, nº 15, pp. 27-38.
  • VINTUR (2006): «Carta europea del enoturismo». Disponible en: http://www.recevin.net/ pdf/Charte_ES.pdf
  • WESTERN AUSTRALIAN TOURISM COMMISSION (2000): Wine Tourism Strategy, Western Australia, Western Australian Tourism Commission/Wine Industry Association of Western Australia, Perth.