Sobre el funcionamiento semiótico de los procedimientos discursivos de cohesión textualla "persona" en la materia "Eduación para la ciudadanía y los derechos humanos"

  1. Vela Bermejo, Juan
Journal:
ELUA: Estudios de Lingüística. Universidad de Alicante

ISSN: 0212-7636 2171-6692

Year of publication: 2011

Issue: 25

Pages: 317-352

Type: Article

DOI: 10.14198/ELUA2011.25.11 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openRUA editor

More publications in: ELUA: Estudios de Lingüística. Universidad de Alicante

Abstract

This paper fulfils our desire to offer a treatment of textual cohesive devices form a semiotic perspective; this work has been made through a set of discursive analysis restricted to academic texts, in particular, from manuals pertaining to the subject Educación para la Ciudadanía y los Derechos humanos. Our purpose is to identify and analyze the mechanisms of textual cohesion and its interaction in discourse; as a result, we have focused the analysis on grammar/vocabulary resources and connection procedures. Furthermore, we proceed from the Systemic Functional Linguistics in order to address the discursive analysis as a continuum where the contextual information, the meaning organization, the pragmatic structure and the final text come into play. On the one hand, this work reflects on the use of cohesion procedures on discourse and its semiotic function; on the other hand, we also treat how these mechanisms build the information structure in a determinate type of text. Also, through the treatment of cohesive devices, we will be able to observe how context is built, what data are provided on it and what the values are or ideological precepts that are intended to convey. As a conclusion, all these aspects are treated from a general social issue embedded in the contents of the subject Educación para la Ciudadanía.

Bibliographic References

  • Aguilar, T., Caballero, A., Dausà, N., Mestre, J. y Vilaseca, S. (2007): Educación para la ciudadanía y los derechos humanos (ESO). Barcelona, Grupo Edebé.
  • Anaut, L. (2002): Valores escolares y educación para la ciudadanía. Barcelona, Graó.
  • BOE (Boletín Oficial del Estado) 106 de 4 de mayo de 2006.
  • Bolívar, A. (2007): Educación para la ciudadanía. Algo más que una asignatura. Barcelona, Graó.
  • CREA: Corpus de referencia del español actual. Madrid, Real Academia Española.
  • Dijk, T. A. van (1978): La ciencia del texto. Barcelona, Paidós, 1983.
  • Eggins, S. (2002): Introducción a la lingüística sistémica. Logroño, Universidad de la Rioja. Traducción, prólogo y glosario de F. Alcántara.
  • Eggins, S. & J. R. Martin (2003): “El contexto como género: una perspectiva lingüística funcional”, Revista Signos, v.36, 54, Valparaíso.
  • Ghio, E. & M. D. Fernández (2008): Lingüística Sistémico Funcional. Aplicaciones a la Lengua española. Santa Fe (Universidad Nacional del Litoral), Waldhuter Editores.
  • González, F. (2007): Educación para la Ciudadanía y los Derechos Humanos. Proyecto más que uno. Madrid, Edelvives.
  • Halliday, M. & R. Hasan (1989): Language, context, and text: aspects of language in a social-semiotic perspective. Oxford, Oxford University Press.
  • Halliday, M. (1978): Language as a Social semiotic: the social interpretation of language and meaning. London, Edward Arnold.
  • Halliday, M. (1985): An Introduction to Functional Grammar. London, Edward Arnold.
  • Halliday, M. (1997): Cohesion in English. London, Longman.
  • Hassan, R. & G. Perrert (1994): “Learning to function with the other tongue”. En T. Odlin (ed.), Perspectives on pedagogic grammars. New York, Cambridge University Press.
  • Lyons, J. (1997): Semántica lingüística: una introducción. Barcelona, Paidós.
  • Marimón, C. (2008): Análisis de textos en español. Teoría y práctica. Alicante, Publicaciones de la Universidad de Alicante.
  • Martín Zorraquino, M. A. y J. Portolés Lázaro (1999): “Los marcadores del discurso”. En I. BOSQUE y V. DEMONTE (comps.): Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid, Espasa Calpe, págs. 4051-4213.
  • Mederos Martín, H. (1988): Procedimientos de cohesión en el español actual. Santa Cruz de Tenerife, Excmo. Cabildo Insular de Tenerife.