La percepció de la identitat sexual, de gènere i de raça en l’alumnat universitari a través de la lectura literària

  1. Francés Diez, Maria Àngels
  2. Baile López, Eduard
  3. Camara Sempere, Hèctor
  4. Escandell Maestre, Dari
  5. Esteve Guillen, Anna Isabel
  6. Mira Navarro, Irene
  7. Sellés Lloret, Laura
Livre:
Memorias del Programa de Redes de investigación en docencia universitaria: Convocatoria 2021-22
  1. Satorre Cuerda, Rosana (coord.)
  2. Menargues Marcilla, María Asunción (coord.)
  3. Diez Ros, Rocío (coord.)
  4. Pellín Buades, Neus (coord.)

Éditorial: Instituto de Ciencias de la Educación ; Universidad de Alicante / Universitat d'Alacant

ISBN: 978-84-09-45382-5

Année de publication: 2022

Pages: 1799-1801

Type: Chapitre d'ouvrage

Résumé

Aquest projecte partia de la necessitat de combatre, a l’aula universitària,prejudicis relacionats amb la construcció de la identitat sexual, de gènere i deraça, a través de la lectura crítica i documentada de les obres literàries. És adir, a la llum de textos assagístics i teòrics que conviden a la reflexió sobre laconstrucció identitària en relació amb els diversos pàrametres que hi tenena veure, es van llegir obres literàries a l’aula de les assignatures implicades,per comprovar el punt de partença de l’alumnat (possibles prejudicis associatsa identitats no heteronormatives, per exemple) i, després de l’activitat delectura crítica, el punt d’arribada (amb la modificació del punt de vista inicial, siescau). La proposta era rellevant perquè detectàvem la necessitat d’incloure elpensament crític en l’aula, per arribar a qüestions fonamentals de la formacióde l’alumnat, com l’actitud davant de la diversitat sexual, de gènere o de raça.Tot això, des del marc crític que els estudis culturals, on s’engloba la críticafeminista i la mirada postcolonial, que són idònies per a afrontar determinatstextos literaris.Així doncs, el projecte es proposava estimular el pensament crític de l’alumnatde diverses assignatures impartides pel Departament de Filologia Catalanaperquè, des d’una perspectiva teòrica, puguera interpretar textos literaris i detectar prejudicis relacionats amb la construcció de la identitat sexual, degènere o de raça, per prendre’n consciència i, si escau, canviar l’actitud.Aquesta idea s’havia de plarmar a través del procediment següent: en primerlloc, seleccionar textos teòrics sobre la construcció de la identitat sexual, degènere i de raça, procedents dels estudis culturals; en segon lloc, seleccionarobres literàries on es puguen analitzar aquests temes; en tercer lloc, dissenyaruna pràctica docent per dur a terme una anàlisi crítica dels continguts delstextos literaris a la llum dels textos teòrics seleccionats, que incloga unaavaluació inicial (un qüestionari obert), una tasca guiada de lectura i anàlisiliterària, un debat amb els resultats i una avaluació final; en quart lloc, avaluarel resultat de la pràctica i esbrinar si l’alumnat ha modificat la seua percepciósobre la construcció identitària en els textos estudiats i, per projecció, en laseua realitat immediata.La metodologia a través de la qual s’ha desenvolupat el projecte ha estatqualitativa, en el sentit que s’ha basat en el disseny, l’aplicació i l’avaluaciód’una pràctica docent o seqüència didàctica destinada a estudiar la capacitatd’anàlisi i, conseqüentement, de modificació de prejudicis, de l’alumnatuniversitari. La valoració inicial i final de l’alumnat, doncs, ha estat la informaciósobre la qual hem pogut arribar a conclusions vàlides.Els resultats del projecte han estat excel·lents i hem pogut confirmar quel’execució de les pràctiques docents dissenyades han demostrat que s’haproduït un canvi de la postura crítica de l’alumnat entre el qüestionarid’avaluació inicial i el final, de manera que llegir textos literaris, des de laperspectiva de textos teòrics procedents dels estudis culturals, ajuda els lectorsa prendre consciència sobre la construcció de la identitat sexual, de gènere i deraça.L’impacte del projecte ha estat alt, ja que els membres han participat en lesJornades de Xarxes Innovaestic 2022: el professorat, eix fonamental de latransformació de la docència universitària (juliol 2022), i també en InternationalCongress: Education and Knowledge (maig 2022). A més, han preparatdiversos articles d’investigació sobre el tema, alguns encara en premsa (enl’editorial Tirant lo Blanch, d’alt impacte científic), i d’altres ja publicats, enl’editorial Octaedro.