Educación InfantilCuerpos y (anti)pedagogías corporales

  1. Izquierdo, Andrea
  2. Tapia, Pablo
  3. López-Francés, Inma 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Journal:
RESED: Revista de estudios socioeducativos

ISSN: 2341-3255

Year of publication: 2022

Issue Title: Nuevos retos hacia la inclusión de la atención a las diversidades

Issue: 10

Pages: 227-240

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_ESTUD_SOCIOEDUCATIVOS.2022.I10.15 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: RESED: Revista de estudios socioeducativos

Sustainable development goals

Abstract

The purpose of this study is to understand the perceptions of Early Childhood Education teachers about corporeality at this stage. For this purpose, following a qualitative-hermeneutic approach, narrative research has been carried out, whose data, due to questions derived from the COVID-19, have been collected by means of an on-line survey of 20 items. A total of 13 teachers of the second cycle of Early Childhood Education participated, 3 belonging to the first level (3 years) and 5 to the second level (4 years) and 5 to the third level (5 years). The average age of the participants was 36 years, with 10 years of teaching experience. All the participants work in the Valencian Community. The results allow us to assess the beliefs or conceptions about the term corporeality, the referent bodies in the Early Childhood Education stage, the influence of corporeality in social behavior, as well as the perceived needs of Early Childhood Education teachers regarding training in corporeality and its reflection in their praxis.

Bibliographic References

  • Agudo-Ruiz, F. (2014). Psicomotricidad: formación de los maestros de Educación infantil y educación física. En P. Miralles-Martínez, M.ª B. Alfageme-González, & R. A. Rodríguez-Pérez (Eds.), Investigación e Innovación en Educación Infantil (pp. 283-292). Murcia, España: Universidad de Murcia. Recuperado de: https://cutt.ly/TYJyWdU
  • Águila, C., & López, J. J. (2019). Cuerpo, corporeidad y educación: una mirada reflexiva desde la Educación Física. Retos, 35, 413-421. Recuperado de: https://cutt.ly/8YCAa6R
  • Blanco, M. (2011). Investigación narrativa: una forma de generación de conocimientos. Argumentos, 24(67), 135-156. Recuperado de: https://cutt.ly/vUxICg4
  • De Castro, A. M., Ferreira, C., & Rossetti, G. (2014). Escola o diálogo sobre corporeidade e educação sexual. Dialogia, 20, 211-230. http://dx.doi.org/10.5585/dialogia.N20.4876
  • Filetti, E., & Silva, R. (2009). Corpo e Linguagem: perspectivas discursivas e interdisciplinares. Revista Solta a Voz, 19(2), 175-197. https://doi.org/10.5216/rp.v19i2.5907
  • Freire, P. (2000). Pedagogía da Indignação: cartas pedagógicas e otros escritos. São Paulo: Unesp.
  • González, A., & González, C. (2010). Educación física desde la corporeidad y la motricidad. Hacia la Promoción de la Salud, 15(2), 173-187. Recuperado de: https://cutt.ly/4UXghfh
  • Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protección de Datos Personales y garantía de los derechos digitales, BOE, núm. 294, de 6 de diciembre de 2018.
  • Recuperado de: https://cutt.ly/uPSH3tp
  • Lluis, D., & Mélich, J. (2005). Escenarios de la corporeidad. Madrid: Trotta.
  • Merleau-Ponty, M. (2000). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.
  • Molina, A. M. R., & Santos, W. B. (2017). Educação sexual e currículo de ciêncies/biología: sesafios à prática docente. Revista Ibero-America de Estudos em Educação, 13(3), 1149-1163. https://doi.org/10.21723/riaee.v13.n3.2018.9530
  • Romero, E. (1994). A educação física a serviço da ideología sexista. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, 15(3), 226-234.
  • Rossetti, G., Ferreira, C., & de Castro, A. M. (2014). Escola e o diálogo sobre corporeidade e educação sexual. Dialogia, 20, 211-230. http://dx.doi.org/10.5585/dialogia.N20.4876
  • Scharagrodsky, P., & Southwell, M. (2007). El cuerpo en la escuela. Buenos Aires: Ministerio de Educación, Ciencia y Tecnología. (Explora, las ciencias en el mundo contemporáneo. Pedagogía). En Memoria Académica. Disponible en: Recuperado de: https://cutt.ly/xU2nmKx
  • Silva, M. A. A., & Nicolino, A. (2020). Sobre lágrimas, corpos e silêncios pedagógicos: transitando entre educação física escolar, sexualidades e gênero. Educación Física y Ciencia, 22(4), Artículo e147. https://doi.org/10.24215/23142561e147
  • Silva, R. C. P., & Neto, J. M. (2006). Formação de professores e educadores para abordagem da educação sexual na escola: O que mostram as pesquisas. Background of teachers and educators for approach to sexual education at schools: what research works show. Ciiência E Educação, 12(2), 185-197. Recuperado de: https://cutt.ly/KU9PyVU