Recursos formativos en comunicación digitalInfoproductos sobre copywriting

  1. Escandell-Poveda, Raquel 1
  2. Papí-Gálvez, Natalia 1
  1. 1 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Aldizkaria:
Vivat Academia

ISSN: 1575-2844

Argitalpen urtea: 2023

Zenbakia: 156

Mota: Artikulua

DOI: 10.15178/VA.2023.156.E1455 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Beste argitalpen batzuk: Vivat Academia

Garapen Iraunkorreko Helburuak

Laburpena

The permanent transformation of the market and the digital media implies a lifelong learning that is combined with the Internet's opportunities for autonomous learning. This phenomenon takes on a greater dimension in professional profiles linked to online communication, such as copywriters; a profile that acquires special relevance in this environment due to the usefulness of the text for the visibility of the content. Within this framework, infoproducts emerge as digital resources with an educational vocation for the training of professionals. The aim of this article is to describe the main characteristics of a set of infoproducts on copywriting and to evaluate their suitability as a digital educational resource. The sample is comprised of the best positioned cases on the Internet. The search concluded with eight authors and nine websites whose main format was the free downloadable e-book. The e-books found were evaluated by applying an instrument consisting of 10 dimensions based on AENOR's UNE 71372 standard on the quality of digital educational materials. The results show that the e-books do not stand out in didactic description although they are adequate in content quality. The quality of this format can be improved. Future lines of research are proposed in view of the relevance of digital training resources in self-directed learning.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Aguilar-Juarez, I., Ayala De la Vega, J., Lugo Espinosa, O. y Zarco Hidalgo, A. (2014). Análisis de criterios de evaluación para la calidad de los materiales didácticos digitales. Revista iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 9 (25), 73-89 http://www.scielo.org.ar/scielo.php?pid=S1850-00132014000100005&script=sci_arttext&tlng=en
  • Alzáa, M.A. (2006). Guía rápida para escribir y crear e-books. https://bit.ly/2xmAkHZ
  • Asociación para la Investigación de Medios de Comunicación [AIMC], (2022). 24ª Edición Navegantes en la Red. Encuesta a Usuarios de Internet. http://download.aimc.es/aimc/v8hrr26/macro2021b
  • Ayala-Pérez, T. (2014). La palabra escrita en la era de la comunicación digital. Literatura y lingüística, (30), 284-301. https://doi.org/10.4067/S0716-58112014000200015
  • Bartolome, A. y Steffens, K. (2015). ¿Son los MOOC una alternativa de aprendizaje?. Comunicar, XXII (44), 91-99. https://doi.org/10.3916/C44-2015-10
  • Cabero-Almenara, J. (2006). Bases pedagógicas del e-learning. RUSC. Universities and knowledge society journal, 3(1), 0. https://www.redalyc.org/pdf/780/78030102.pdf
  • Canales, I. y Rey, A. (2012). Intervención docente para la formación de profesionales comunicadores. En Marta Lazo, C., Agustin Lacruz, C., y Ubieto Artur, M. Competencias interdisciplinares para la comunicación y la información de la sociedad digital (1a. ed. ed., Estudios de comunicación, 3). Madrid: Icono 14.
  • Castellblanque, M. (2009). Manual del redactor publicitario:¿ reglas, normas, técnicas? ¡rómpelas!. ESIC Editorial.
  • Cerda, C. y Saiz, J. L. (2018). Aprendizaje autodirigido del saber pedagógico con tecnologías digitales. Generación de un modelo teórico en estudiantes de pedagogía chilenos. Perfiles educativos, 40(162), 138-157. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2018.162.58756
  • Chiappe-Laverde, A., Hine, N., y Martinez-Silva, J. A. (2015). Literatura y práctica: una revisión crítica acerca de los MOOC. Comunicar, 22(44). https://doi.org/10.3916/C44-2015-01
  • Corredor-Lanas, P. (2011). Nuevos profesionales en Publicidad. TELOS 87: Nuevos perfiles profesionales para la comunicación digital, (87), 97-100.
  • Garcia, F., Portillo, J., Romo, J. y Benito, M. (2007). Nativos digitales y modelos de aprendizaje. IV Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño, Evaluación y Desarrollo de Contenidos Educativos Reutilizables. SPDECE. Bilbao. España. https://bit.ly/3r1Hzhl
  • García-Martín, M. (2012). La autorregulación académica como variable explicativa de los procesos de aprendizaje universitario. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 16(1), 203-221. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56724377012
  • Gnezdilova, E. V. y Selezneva, L. V. (2019). Copywriting in Online Education. In 2019 International Conference" Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies" (IT&QM&IS), 601-603. IEEE. Sochi, Russia. https://doi.org/10.1109/itqmis.2019.8928290
  • Jiménez-Marín, G., Ruíz Acín, L. y Román-San-Miguel, A. (2022). El papel del copywriting en la publicidad en el ámbito digital. Caso Westwing como modelo de negocio. Textual & Visual Media, 1(15), 66-87. https://doi.org/10.56418/txt.15.2022.004
  • Lorberg, I. M. y La Paz, B. (2014). Las MOOCs una Amenaza potencial al actual Sistema de Educación Superior. Revista PGI, 1, 1-4. https://bit.ly/3LG8OaO
  • Marcelo, C., Yot, C., Mayor, C., Sanchez, M., Muricllo, P., Rodiguez, J. y Pardo, A. (2014). Las actividades de aprendizaje en la enseñanza universitaria: ¿hacia un aprendizaje autónomo de los alumnos?. Revista de Educación, 363, 334-359. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2012-363-191
  • Marquès, P. (2011). Los recursos didácticos: concepto, taxonomías, funciones, evaluación y uso contextualizado. Pere Marquès y Tecnología Educativa. http://peremarques.net/temas2/t2.html
  • Nazaykin, А. N. (2020). The concept of copywriting yesterday and today. Vestnik Moskovskogo Universiteta. Seriya 10. Zhurnalistika (3), 140-155. https://doi.org/10.30547/vestnik.journ.3.2020.140155
  • Nuñez, P., Garcia, A. y Abuin, N. (2013). Profesionales digitales en publicidad y comunicación. Una aproximación a las necesidades del mercado laboral. Cuadernos de Información y Comunicación, 18, 177. https://doi.org/10.5209/rev_CIYC.2013.v18.41723
  • Nuñez, V. (2016, marzo 21). Los mejores infoproductos o productos digitales para vender. Vilma Nuñez. https://bit.ly/2Gov6uK
  • Observatorio Nacional de Tecnología y Sociedad [ONTSI]. (2021). Usos y actitudes de consumo de contenidos digitales en España. Madrid: Ministerio de Asuntos Económicos y Transformación Digital. https://doi.org/10.30923/094-21-023-9_2021
  • Orduña-Malea, E., y Aguillo, I. F. (2014). Cibermetría: midiendo el espacio red. Barcelona: Editorial UOC, Colección EPI-Scholar, n. 1.
  • Osuna-Acedo, S., Marta-Lazo, C. y Frau-Meigs, D. (2018). De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO. Comunicar, 55, 105-114. https://doi.org/10.3916/C55-2018-10
  • Padilla, E. J., Portilla, G. I., y Torres, M. (2020). Aprendizaje autónomo y plataformas digitales: el uso de tutoriales de YouTube de jóvenes en Ecuador. Estudios pedagógicos, 46(2), 285-297. https://doi.org/10.30923/094-21-023-9_2021
  • Paz-Enrique, L. E., Hernández-Alfonso, E. A. y Tamayo-Rueda, D. (2017). Oferta de Información, acercamiento a su fundamentación teórica y epistemológica. Ciencias de la Información, 48(3),3-10. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181457243001
  • Perez, M.A, Fandos, M. y Aguaded, J.I. (2009). ¿Tiene sentido la educación en medios en un mundo globalizado?. Cuestiones Pedagógicas, 19, 301-317. https://bit.ly/3SdUPeM
  • Ramírez-Montoya, M. S. y Burgos-Aguilar, J. V. (2012). Movimiento educativo abierto: acceso, colaboración y movilización de recursos educativos abiertos. Mexico, CIITE-ITESM. https://repositorio.tec.mx/bitstream/handle/11285/577938/ebook.pdf
  • Ruiz-González, R. E., Muñoz-Arteaga, J. y Alvarez-Rodríguez, F. J. (2007). Evaluación de Objetos de Aprendizaje a través del Aseguramiento de Competencias Educativas. Virtual Educa Brasil 2007, pp. 1–17. https://bit.ly/3r4XHPe
  • Sánchez-Sánchez, C., & Fernández Cavia, J. (2018). Percepción de profesionales y académicos sobre los conocimientos y competencias necesarios en el publicitario actual. Revista latina de comunicación social. 2018,(73), 228-63. https://doi.org/10.4185/rlcs-2018-1254
  • Sarasa-Cabezuelo, A., Fernandez-Pampillon, A., Rueda-Rueda, A. y Riani, Ch. (2016). Una herramienta web para la evaluación de la calidad de los materiales educativos digitales. XVIII Simposio Internacional de Informática Educativa SIIE 2016, Salamanca, España.
  • Scipion, F. (2017). Tu primer infoproducto: cómo crear un infoproducto sin morir en el intento. Lyfestyle al Cuadrado.
  • Statcounter GlobalStats. (2018). Search Engine Market Share in Spain - April 2018. https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/spain
  • Valente, C. (2014). Modalidades de edición en géneros digitales. II Jornadas de Investigación en Edición, Cultura y Comunicación: el campo editorial y las industrias culturales. Buenos Aires, Argentina. https://bit.ly/2IVtcro
  • Velasco-Angulo, C. y Cardeñoso-Ramírez, O. (2020). Evaluación de la competencia de aprendizaje autorregulado en función del nivel educativo y el género de alumnado de carreras administrativas. Perfiles Educativos, 42(169). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.169.58687
  • Vidal, C. L., Segura, A. A. y Prieto, M. E. (2008). Calidad en objetos de aprendizaje. Memorias V Simposio Pluridisciplinar sobre Diseño y Evaluación de Contenidos Educativos Reutilizables, SPEDECE08. Salamanca, España. https://bit.ly/3SqtKVq
  • Vitvitskaya, O., Suyo-Vega, J. A., Meneses-La-Riva, M. E., y Fernández-Bedoya, V. H. (2022). Behaviours and Characteristics of Digital Natives Throughout the Teaching-Learning Process: A Systematic Review of Scientific Literature from 2016 to 2021. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 11(3), 38-38. https://doi.org/10.36941/ajis-2022-0066
  • Wiley, D. A. (2000). Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. The instructional use of learning objects, 2830(435), 1-35. https://bit.ly/2pGgktg
  • Zorita, L., López-Medina, A., Latorre, M., Blázquez, M., San-Cristóbal, E., Martín, S., Díaz, G. y Castro, M. A. (2014). Creación de objetos digitales de aprendizaje y su inclusión en el repositorio institucional eSpacio-UNED. RIED. Revista iberoamericana de educación a distancia.17(1), 149-177. https://doi.org/10.5944/ried.17.1.11578