Características del alumno y aprendizaje cooperativo: aplicación de la enseñanza a la "Economía de la Empresa"
- Callado Muñoz, Francisco José
- Utrero González, Natalia María
ISSN: 1989-3477
Any de publicació: 2012
Número: 8
Pàgines: 20-25
Tipus: Article
Altres publicacions en: @tic. revista d'innovació educativa
Resum
Aquest treball es centra en l'aprenentatge cooperatiu. S'analitzen algunes característiques que poden tenir influència en l'èxit i bon funcionament d'aquesta eina com a instrument didàctic dins del nou context universitari. Es realitzen experiències de treball cooperatiu en dos grups d'alumnes, amb resultats molt diferents. S'analitzaran diferents variables que poden ajudar a explicar el perquè d'aquest diferent comportament. Els resultats pretenen contribuir al coneixement dels elements que poden influir en l'èxit d'aquest tipus de procediments així com de proporcionar algunes claus que ajudin en l'organització i configuració dels grups de treball.
Referències bibliogràfiques
- Barrick, Murray R; Bradley, Bret H. y Colbert, Amy E. (2007). The moderating role of Top Management Team interdependence: implications for real teams and working groups. Academy of Management Journal, 50 (3), 544-557.
- Bohigas, Xavier (2009). La discusiÓn entre compañeros mejora el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2 (1), 1-8.
- Canto, Pablo del; Gallego, Isabel; López, José Manuel; Mora, Javier; Reyes, Angélica; Rodríguez, Eva; Kanapathipillai, Sanjeevan; Santamaría, Eduard y Valero Miguel (2009). Conflictos en el trabajo en grupo: cuatro casos habituales. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2 (4), 211-226.
- De Miguel, Encarnación y Álvarez-Otero Rosa (2009). Experiencias de trabajo colaborativo en materias de ámbito científico con elevado contenido práctico. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 2 (4), 207-210.
- Gainza, Ángel María (2003). El profesor universitario en el siglo XXI. En Monereo, Carles y Pozo, Juan Ignacio (Eds). La universidad ante la nueva cultura educativa. Madrid: Síntesis, pp. 119-140.
- Gil Montoya, María Dolores; Gil Montoya, Consolación; Herrada, Rosario Isabel; Gómez Julio; López, Antonio; Rebolloso, María del Mar; Novas, Nuria (2009). Aprender a cooperar y cooperar para aprender: tanto monta, monta tanto. En Gil Montoya, Mª Dolores; Ramírez Álvarez, Mª Isabel y Gil Montoya, Consolación (Eds). IX Jornadas de Aprendizaje Cooperativo y II Jornadas de Innovación Docente, Almería: Universidad de Almeria, pp. 235-244.
- Iborra, María y Dasí, Àngels (2009). ¿Cómo aprender a trabajar en equipos integrados? El papel del aprendizaje cooperativo en la formación de directivos. @tic Revista d’Innovació Educativa, 2, pp.29-38. http://ojs.uv.es/index.php/attic/article/view/83
- Johnson, David; Johnson, Roger (1999). Aprender juntos y solos. Aprendizaje cooperativo, Competitivo e individualista. Buenos Aires: Aique. n.8, 2012. ISSN: 1989-3477. DoI: 10.7203/attic.8.332
- Johnson, David; Johnson, Roger; Jonhson Edyth (1999a). Los nuevos círculos de aprendizaje. La Cooperación en el aula y la escuela. Buenos Aires: Aique.
- Johnson, David; Johnson, Roger; Jonhson Edyth (1999b). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós.
- Johnson, David; Johnson, Roger; Smith, Karl (1991). Cooperative learning: increasing collage faculty instructional productivity, vol. 20, no. 4.
- MEC (2007). Panorama de la Educación, Indicadores de la OCDE, Informe Español. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia http://www.educacion.gob.es/dctm/ievaluacion/intern acional/infoocde.pdf?documentId=0901e72b80110472