La narrativa del colonizadorla América Precolombina, un contenido ‘invisible’ en los libros de texto españoles

  1. Juan Ramón Moreno-Vera
  2. Francisco José Martínez-Llorca
Journal:
Revista Izquierdas

ISSN: 0718-5049

Year of publication: 2020

Issue: 49

Type: Article

DOI: 10.4067/S0718-50492020000100220 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista Izquierdas

Abstract

Abstract: This research pretends to analyze the treatment that precolumbian cultures have in the Social Sciences textbooks, as they are one of the most effective tool in a didactic approach to cultural diversity. We have analyzed different Primary and Secondary Spanish textbooks, and it could be observed the lack of importance of these contents, the invisibility of the precolumbian cultures and the eurocentric view of this moment of the history.

Bibliographic References

  • Arteaga, Carmen,Alemán, Pedro. (2007). Representación del Caribe en libros de texto de Primaria venezolanos. Revista de pedagogía.
  • Bellatti, Ilaria,Gámez, Virginia. (2013). La historia de Iberoamérica en los currículos escolares: Un enfoque intercultural. Iber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia. 43-50
  • Benavides, Angie L,Guido, Sandra P. (2016). Libros de texto en ci encias sociales: el abordaje de la diferencia cultural. Revista Kavilando. 157
  • Bermúdez, Ángela,Argumero, Diego. (2018). The narrative framing of violence in teaching resources about the Spanish conquest of America. Panta Rei, Revista digital de ciencia y Didáctica de la Historia. 93-119
  • Cervantes, Jorge. (2003). Algunas aportaciones de América latina a la cultura universal. Revista Archipiélago. 33
  • Corona Berkin, Sarah,Le Mûr, Rozenn. (2017). Racismo en la imagen de los indígenas en los libos de texto gratuitos (2012-2015). Comunicación y sociedad. 11-33
  • García Sebastián, Margarita,Gatell Arimont, Cristina,Llorens Serrano, Marc,Molinero Blanco, Fernando,Ortega Canadell, Rosa,Pons Granja, José,Roig Obiol, Joan,Viver Pi-Sunyer, Carles. (1997). Tiempo 2. Ciencias Sociales: Geografía e Historia. Educación Secundaria, Alaquás. Ed. Vicen Vives.
  • Lewkovicz, Mariana,Rodríguez, Martha. (2015). Las sociedades aborígenes en los textos escolares: de “indios salvajes” a “pueblos originarios”. Una mirada en la larga duración. Cío & Asociados. 116
  • Linares, María Cristina,Alderoqui, Silvia,Ricardes, Mariano. (2017). Ausentes presentes. Representaciones de indígenas y afrodescendientes en imágenes y textos escolares. Una muestra itinerante del Museo de las Escuelas. Revista Iberoamericana de Patrimonio Histórico-Educativo. 357
  • Nahuelpán M, Héctor J. (2013). El lugar del “indio” en la investigación social. Reflexiones en torno a un debate político y epistémico aún pendiente”. Revista austral de Ciencias Sociales. 71-91
  • Pacheco Ladrón de Guevara, Lourdes,Navarro, Maía del Refugio,Cayeros, Laura. (2011). Los pueblos indios en los libros de texto gratuitos. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 525544
  • Pagés, Joan,Santisteban, Antoni. (2011). Didáctica del conocimiento del medio social y cultural en la Educación Primaria. Editorial Síntesis. Madrid.
  • Pérez, Pedro,García-Arévalo, María Jesús. (1994). La imagen de América Latina entre la población estudiantil española (13-18 años). Revista Iberoamericana de Educación.
  • Prats, Joaquín. (2011). Criterios para la elección del libro de texto de historia. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. 7-13
  • Quijano, Aníbal. (2000). La colonialidad del saber: eurocentrismo y ciencias sociales. Perspectivas Latinoamericanas. CLACSO. Buenos Aires.
  • Rosa, Alberto. (2004). Aprender y pensar la historia. Amorrortu. Buenos Aires.
  • Seixas, Peter,Morton, Tom. (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Ed. Nelson. Toronto.
  • Valls Montés, Rafael. (2004). Europa y la dimensión europea en los manuales españoles de Historia de la educación secundaria. Aula-Historia Social. 78-86
  • Valls, Rafael. (2012). La enseñanza española de la historia y su dimensión Iberoamericana. Revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. 121
  • Zárate Pérez, Adolfo. (2011). Las representaciones sobe indígenas en los libros de texto de Ciencias Sociales en el Perú. Discurso y sociedad. 333