Relación entre creatividad y comprensiónhacia un nuevo modelo de educación lectora para la formación del profesorado

  1. de Vicente-Yagüe Jara, María Isabel 1
  2. López Martínez, Olivia 1
  3. Lorca Garrido, Antonio José 1
  4. Guriérrez Fresneda, Raúl 2
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universitat d'Alacant
    info

    Universitat d'Alacant

    Alicante, España

    ROR https://ror.org/05t8bcz72

Revista:
RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

ISSN: 0213-8646 2530-3791

Any de publicació: 2022

Títol de l'exemplar: Pensamiento creativo y crítico a través de la lectoescritura en la era digital : desafíos en la formación del profesorado

Volum: 36

Número: 97

Pàgines: 91-110

Tipus: Article

DOI: 10.47553/RIFOP.V97I36.3.96520 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

Altres publicacions en: RIFOP : Revista interuniversitaria de formación del profesorado: continuación de la antigua Revista de Escuelas Normales

Resum

The main aim of this study is to analyse whether creativity can be linked to the reading process of secondary education students, in order to discover a new model of reading education that can be applied in the field of teacher training. The research was carried out using a quantitative, non-experimental, correlational, descriptive methodological design. The sample consisted of 154 students attending 1st and 4th years of Secondary Education, who were administered the battery for the Evaluation of Reading Processes in Secondary and Baccalaureate - Revised, PROLEC-SE-R (Ramos et al., 2016) and the CREA Creative Intelligence test (Corbalán et al., 2003). The most remarkable results show that creativity is significantly positively correlated with five of the six reading dimensions (lexical selection, semantic categorisation, grammatical structures, grammaticality judgements and expository comprehension), as well as with the general reading index, which allows us to consider creativity as a component of the reading process. Moreover, there are no statistically significant differences in the levels of creativity and reading comprehension according to gender, while there are significant differences with respect to educational level. Finally, we conclude by stating that it is necessary to advance in the description of a reading profile that allows us to identify the factors that influence the development of text comprehension, in order to transfer these results to educational practice and teacher training.

Referències bibliogràfiques

  • Abraham, A., Thybusch, K., Pieritz, K. y Hermann, C. (2014). Gender differences in creative thinking: behavioral and fMRI findings. Brain Imag. Behav. 8, 39–51. https://doi.org/10.1007/s11682-013-9241-4
  • Anderson, R. C. y Pearson, P. D. (1984). A schema-theoric view of basic processes in reading comprehension. En P. D. Pearson (Eds.), Handbook of reading research (pp. 255-291). Longman.
  • Babicka, A., Dudek, P., Makiewicz, M. y Perzycka, E. (2010). Competencia creativa del profesor. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 13(1), 51-61. https://www.redalyc.org/pdf/2170/217014922006.pdf
  • Bajtin, M. (1981). The Dialogic Imagination. University of Texas Press. Barthes, R. (1968). Théorie du texte. En Encyclopaedia Universalis, XV (pp. 1013-1017). Encyclopædia Universalis SA.
  • Carmenates-Barrio, O. A. y Tarrío-Mesa, K. (2019). Aprendizaje creativo a través de las inferencias lógicas. En G. Schubring, J. H. Bello y H. Vacca (eds.), V Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Matemática (pp. 69-81). Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://funes.uniandes.edu.co/22483/1/Carmenates2019Aprendizaje.pdf
  • Coe, R., Waring, M., Hedges, L. V. y Ashley, L. D. (2021). Research Methods and Methodologies in Education. SAGE Publications.
  • Corbalán, F. J., Martínez, F., Donolo, D., Alonso, C., Tejerina, M. y Limaña, R. M. (2003). CREA. Inteligencia Creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. TEA Ediciones.
  • Eco, U. (1987). Lector in fabula. La cooperación interpretativa en el texto narrativo. Lumen.
  • Eco, U. (1992). Obra abierta. Planeta-Agostini.
  • Elisondo, R. C. y Donolo, D. S. (2011). Los estímulos en un test de creatividad. Incidencias según género, edad y escolaridad. Bolet. Psic. 101, 51–65. https://www.uv.es/seoane/boletin/previos/N101-4.pdf
  • Espinosa, J. C. (2005). Incidencia del género y la edad en la creatividad infantil. Diversitas, 1(1), 22–30. https://doi.org/10.15332/s1794-9998.2005.0001.02
  • Gallego, J. L., Figueroa, S. y Rodríguez, A. (2019). La comprensión lectora de escolares de educación básica. Literatura y Lingüística, (40), 187-208. https://doi.org/10.29344/0717621X.40.2066
  • Ingarden, R. (1983). L’œuvre d’art littéraire. L’Age d’Homme.
  • Iser, W. (1987). El acto de leer. Taurus.
  • Jauss, H. R. (1986). Experiencia estética y hermenéutica literaria. Ensayos en el campo de la experiencia estética. Taurus.
  • Jiménez, E. (2015). Niveles de la comprensión y la competencia lectora. Lenguaje y textos, 41, 19-25.
  • Jiménez, E., Alarcó n, R. y Vicente-Yagüe, M.ª I. de (2019). Intervención lectora: correlación entre la inteligencia emocional y la competencia lectora en el alumnado de bachillerato. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 24-30. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.10.001
  • Harris, J. A. (2004). Measured intelligence, achievement, openness to experience, and creativity. Personality and Individual Differences, 36(4), 913–929. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(03)00161-2
  • Kieffer, M. J., Vukovic, R. K. y Berry, D. (2013). Roles of Attention Shifting and Inhibitory Control in Fourth‐Grade Reading Comprehension. Reading Research Quarterly, 48(4), 333– 348. https://doi.org/10.1002/rrq.54
  • Kristeva, J. (1969). Semeiotike. Recherches pour une sémanalyse. Seuil.
  • León, O. G. y Montero, I. (2015). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. McGraw-Hill Education.
  • Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, núm. 340, de 30 de diciembre de 2020, pp. 122868-122953. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-A-2020-17264.pdf
  • López, O. y Martín, R. (2010). Estilos de pensamiento y creatividad. Anales de psicología, 26(2), 254-258.
  • Lorca, A. J., López-Martínez, O. y Vicente-Yagüe, M.ª I de (2021). Latent Inhibition as a Biological Basis of Creative Capacity in Individuals Aged Nine to 12. Frontiers in Psychology, 12, 650541. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.650541
  • Marina, J. A. y Marina, E. (2013). El aprendizaje de la creatividad. Ariel.
  • Medina Jiménez, I. P. y González di Pierro, C. (2021). La construcción de inferencias en la comprensión lectora: una investigación correlacional. Educatio Siglo XXI, 39(1), 167-188. https://doi.org/10.6018/educatio.451971
  • Mendoza, A. (2001). El intertexto lector. El espacio de encuentro de las aportaciones del texto con las del lector. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  • Mullis, I. V. S. y Martin, M. O. (Eds.) (2019). PIRLS 2021 Assessment Frameworks. International Study Center TIMSS & PIRLS, Boston College. http://pirls2021.org/frameworks/wpcontent/uploads/sites/2/2019/04/P21_FW_Ch1_Assessment.pdf
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos -OCDE- (2018). Marco teórico de lectura. PISA 2018. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:2f1081a1-c1e4-4799-8a49- 9bc589724ca4/marco%20teorico%20lectura%202018_esp_ESP.pdf
  • Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos -OCDE- (2019). PISA 2021 Creative thinking framework (third draft). https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA-2021-Creative-ThinkingFramework.pdf
  • Pérez, L. (2018). Imaginario, creación y creatividad. En G. A. Enríquez y L. Pérez (eds.), Perspectivas sobre la creatividad en educación (pp. 13–27). Universidad Autónoma del Estado de Morelos.
  • Pupiales, B. E., Riveros, S. y Romero, R. (2013). La creatividad y la tendencia en pruebas de creatividad. Revista Perspectivas Educativas, 6, 155-173. http://revistas.ut.edu.co/index.php/perspectivasedu/article/view/357/305
  • Ramos, F., Cuetos, D. y Ramos, J. L. (2016). PROLEC-SE-R. Batería para la Evaluación de los Procesos Lectores en Secundaria y Bachillerato - Revisada. TEA Ediciones.
  • Sáez, J. M. (2017). Investigación Educativa. Fundamentos Teóricos, Procesos y Elementos Prácticos. UNED.
  • Sesma, H. W., Mahone, E. M., Levine, T., Eason, S. H. y Cutting, L. E. (2009). The contribution of executive skills to reading comprehension. Child Neuropsychology, 15, 232-246.
  • Soisa, J. (2015). Evaluación de la Creatividad, Atención e Inteligencia en alumnado de Educación Secundaria [Trabajo Fin de Máster, Universidad de Extremadura]. Dehesa. http://hdl.handle.net/10662/3423
  • Sternberg, R. J. (2007). Creativity as a Habit. En A. G. Tan (ed.), Creativity: a handbook for teachers (pp. 3–25). World Scientific. https://doi.org/10.1142/9789812770868_0001
  • Suárez, S., Mateos, M. y Suárez, M. (2021). Gramática lúdica y creativa. Una experiencia para hacer más accesibles los contenidos gramaticales en Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 39(3), 187-208. https://doi.org/10.6018/educatio.427811
  • Unión Europea (2008). Decisión nº 1350/2008/CE del Parlamento Europeo y del Consejo de 16 de diciembre de 2008 relativa al Año Europeo de la Creatividad y la Innovación 2009. Diario Oficial de Unión Europea, número 334, 25 de diciembre de 2008, L 348/115- L 348/117. https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:32008D1350&from=ES
  • Velarde, E., Canales, R. y Meléndez, M. (2013). Procesos psicológicos de la lectura en estudiantes de primaria del Callao, según nivel socioeconómico y género. Revista de investigación en psicología, 16(1), 153-170. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/39 25/3149
  • Zaldívar, R. (2020). La dimensión emocional en la educación poética como clave para mejorar las actitudes de los adolescentes hacia la poesía. Investigaciones Sobre Lectura, 14, 94-113. https://doi.org/10.37132/isl.v0i14.317