Pedro de Cartagena y otros poetas en el cancionero SA10bvariantes, variaciones y testimonios únicos

  1. Rodado Ruiz, Ana Maria 1
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

Zeitschrift:
Scripta: revista internacional de literatura i cultura medieval i moderna

ISSN: 2340-4841

Datum der Publikation: 2022

Titel der Ausgabe: Sobre alguns mites de la Mediterrània; I-II

Nummer: 20

Seiten: 52-64

Art: Artikel

DOI: 10.7203/SCRIPTA.20.25849 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Scripta: revista internacional de literatura i cultura medieval i moderna

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Zusammenfassung

Abstract: This paper deals with the study of the textual variants detectable in the works of several poets, collected in the songbook SA10b. My aim is to focus on the singular lessons of this manuscript -often equipollent lessons worthy of analysis- despite the fact that they tend to be discarded in the critical edition of many works, as SA10b is generally situated in the higher branches of the textual tradition. In this paper, I will focus on the study of the poems of Pedro de Cartagena, from whom a large corpus is collected, and of other authors with a scarce presence in SA10b. The peculiar configuration of this collection and the selection of works it contains confirm the relevance of a detailed analysis of textual variants, which will contribute to shed light on the process of transmission of the poems and on the genesis of this songbook.Keywords: Medieval songbooks, textual criticism, textual variants, Pedro de Cartagena, SA10b.

Bibliographische Referenzen

  • Beltrán, V. (1993) (ed.) Jorge Manrique, Poesía, Barcelona, Crítica.
  • Dutton, B. (1990-1991) El Cancionero del siglo xv, c. 1360-1520. Salamanca, Universidad de Salamanca/ Biblioteca Española del siglo xv.
  • Mangas Navarro, Natalia A. (2021) «La Coronación de Nuestra Señora de Fernán Ruiz de Sevilla (ID0116): variantes y variaciones», Magnificat Cultura i Literatura Medievals, 8, pp. 186-200. https://doi.org/10.7203/MCLM.8.20960
  • Martos, J. Ll. (2017) «Decisiones ecdóticas ante la reescritura de la poesía» en Martos, J. Ll. (ed.) Variación y testimonio único. La reescritura de la poesía, Alacant, Universitat d’Alacant, pp. 9-11.
  • Martos, J. Ll. (2019) «La reescritura del maldit de Joan Roís de Corella», Zeitschrift für Romanische Philologie, 135, 3, pp. 794-817.
  • Pérez Priego, M. Á. (1999) (ed.) Marqués de Santillana, Poesía lírica, Madrid, Cátedra.
  • Rodado Ruiz, A. M. (1997) «La transmisión textual de la poesía de Cartagena» en Lucía, J. M. (ed.) Actas del VI Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, Alcalá de Henares, Universidad de Alcalá, 2 vol. II, pp. 1283-1296.
  • Rodado Ruiz, A. M. (2000a) (ed.) Pedro de Cartagena, Poesía, Alcalá de Henares, Ediciones de la Universidad de Castilla – La Mancha / Ediciones de la Universidad de Alcalá.
  • Rodado Ruiz, A. M. (2000b) «Notas para la edición de SA10», en Freixas M. / Iriso S. (eds.) Actas del VIII Congreso Internacional de la AHLM, Santander, Consejería de Cultura del Gobierno de Cantabria/Año Jubilar Lebaniego/Asociación Hispánica de Literatura Medieval, 2 vol., II, pp. 1547-1557.
  • Rodado Ruiz, A. M. (2003) «Nuevas notas para la edición de SA10», en Serrano Reyes J. L. (ed.) Actas del II Congreso Internacional Cancionero de Baena, Baena, M. I. Ayuntamiento de Baena, pp. 481-493.
  • Rodado Ruiz, A. M. (2014) «Del manuscrito al impreso: variantes de imprenta entre SA10b y el Cancionero general», Bulletin of Hispanic Studies 91, 8, pp. 815-827.
  • Rodado Ruiz, A. M. (2017) «Variantes, variaciones e imprenta: SA10a y 11CG», Revista de Literatura Medieval, XXIX, pp. 197-223.
  • Rodado Ruiz, A. M. (2019) «La transmisión textual de la poesía de Garci Sánchez de Badajoz: LB1, MN14 y SA10b», en Martos J. LL. / Mangas, N. (eds.) Pragmática y metodologías para el estudio de la poesía medieval, Alacant, Universitat d’Alacant, pp. 19-52.
  • Rodado Ruiz, A. M. (2020) «Un códice facticio de cancioneros manuscritos del siglo XVI» Magnificat. Cultura i Literatura Medievals, 7, pp. 59-101. http://ojs.uv.es/index.php/MCLM
  • Rodado Ruiz, A. M. (2022) «Santillana y Mena en SA10b: variantes y variaciones» (en prensa).
  • Tato, C. (2010) «Un acercamiento al problema de las atribuciones en el Cancionero de Palacio (SA7)» en Beltran, V. / Paredes, J. (eds.) Convivio. Cancioneros peninsulares, Granada, Universidad de Granada, pp. 215-233.
  • Tato, C. (2013) De amor y guerra: la poesía de Pedro de la Caltraviesa, Vigo, Editorial Academia del Hispanismo.
  • Vozzo Mendia, L. (1989) (ed.) Lope de Stúñiga, Poesie, Napoli, Liguori.