Dones directives i lideratgeel cas de les empreses gironines
- Muñoz Soler, Mª Dolors
- Jaume Valls Pasola Director/a
- Jaume Guía Julve Director/a
Universitat de defensa: Universitat de Girona
Fecha de defensa: 29 de d’abril de 2004
- Marc Sáez Zafra President/a
- Canals Carme Saurina Secretari/ària
- María Àngels Gil Estallo Vocal
- Juan Llopis Taverner Vocal
- Carolina Consolación Segura Vocal
Tipus: Tesi
Resum
Lobjectiu de la tesi és lanàlisi del accés de les dones a la direcció dempreses, el seu estil de lideratge, Així com les dificultats que han trobat i tenen actualment per poder exercir la direcció. Dentrada sha fet una revisió de la literatura acadèmica sobre el lideratge i levolució de les seves característiques fins als dos grans estils: transaccional i transformacional. A partir daquest punt, es van recopilant una sèries destudis que analitzen les característiques diferencials de gènere i la influència que tenen en els estils de lideratge, per poder elaborar un model conceptual danàlisi que saplica en lestudi empíric. Aquest fa referència a la realitat de les dones directives a les empreses de Girona i comarques. En primer lloc es fa una aproximació a les empreses per poder detectar on estan situades les dones directives i poder conèixer el seu perfil, així com lestil de lideratge que tenen, com han accedit a la direcció i les dificultats que han de superar per poder exercir. Es fa especial referència a la conciliació de la vida laboral i la vida familiar, i també es fa una anàlisi de les motivacions que tenen per exercir la direcció i com veuen el futur per a les dones directives. La metodologia inclou anàlisi quantitativa i qualitativa: per a la quantitativa es varen fer servir dos qüestionaris, el primer dirigit als directius i directives duna mostra de les empreses de Girona, en que es varen aconseguir 252 qüestionaris vàlids i el segon dirigit a dones directives de les empreses, amb lobtenció de 100 qüestionaris vàlids. Posteriorment i en la recollida de dades de la fase qualitativa, es varen realitzar entrevistes a 19 dones directives, amb una posterior anàlisi del discurs. Lanàlisi de dades ens mostra que laccés a la direcció és, en elevats percentatges, la via familiar o el fet de ser empresàries. Sha de tenir en compte el context en el que estan aquestes empreses, que és de petita i mitjana i bàsicament familiar. Lestil de lideratge amb el que més sidentifiquen és el transformacional, però tenint també molt en compte la importància dels resultats. Les motivacions bàsiques manifestades són: autorrealització i desenvolupament personal. Pel que fa a les dificultats, les directives enquestades i entrevistades no han trobat gaires problemes importants, però el que sí han manifestat, ha estat la sensació de que pel fet de ser dones, han hagut de demostrat molt més la seva capacitat i vàlua en diferents circumstàncies de lexercici de la direcció. També es té en compte que en les últimes investigacions sobre el tema, malgrat que és considera que les dones poden fer aportacions molt valuoses a les empreses i que poden ser molt positives per lexercici de la direcció, encara no hi ha en les grans empreses un nombre de dones en càrrecs dalta direcció que afavoreixi un accés més fàcil als consells dadministració, a no ser que siguin dones membres de la família accionarial.