Història dels aeroports de Barcelona i de les línies aèries que hi operaren de 1931 a 1936 /

  1. Corominas Bertran, Lluís
Dirigida per:
  1. Joan B. Culla Director/a

Universitat de defensa: Universitat Autònoma de Barcelona

Fecha de defensa: 29 de de maig de 2017

Tribunal:
  1. Josep Maria Solé Sabaté President/a
  2. Ramon Arnabat Mata Secretari/ària
  3. Pablo Díaz Morlán Vocal

Tipus: Tesi

Teseo: 479754 DIALNET lock_openDDD editor

Resum

RESUM A la introducció es comença exposant el camí de l’aerostació a Barcelona del 1784 al 1908, la creació del primer club aeronàutic, el primer vol a la capital catalana i els vols fets fins a l’any 1914. Després segueix amb algunes dades de la I Guerra Mundial, tractats i els inicis de les línies aèries. Es crea l’aeròdrom de la Volateria, on operen Pujol Comabella i Cia. amb escola i on es provaven els avions construïts als seus tallers, al barri de Sant Martí de Barcelona. L’empresa és substituïda per Talleres Hereter, amb les mateixes funcions fins al 1920, en què fa fallida. En aquell moment s’instal•la a la Volateria l’Escola de l’Aeronàutica Naval, que opera amb avions i aeròstats, i s’expliquen les seves activitats fins al 1927. A partir d’aquell any hi comença a operar Iberia, el 1929 hi entra la Compañía de Líneas Aéreas Subvencionadas S.A. i el 1932, Líneas Aéreas Postales Españolas, que operà fins al començament de la Guerra Civil espanyola. A partir del gener del 1928 a la companyia espanyola s’hi afegí l’enllaç de la Luft Hansa/Lufthansa, que hi operà fins al juliol del 1936. El mes de març del 1920 la companyia francesa Latécoère comença a fer escales al seu propi camp a poca distància de la Volateria, on havia començat a fer escales fins a la creació de l’aeròdrom propi. A partir del 1927 va seguir l’Aéropostale fins que el 1933 la substitueix Air France, que s’hi estarà fins al juliol del 1936. L’aeròdrom de l’Aero Club es crea el 1923 però com que no hi operaren línies aèries no entra en l’estudi. Al port hi volen diferents hidroavions fins al 1920, on s’instal•la la base d’hidroavions de l’Escola de l’Aeronàutica Naval, junt amb els Tallers i el Dédalo. S’exposa el recorregut de cada una de les instal•lacions fins al 1927. Abans però, del juliol al setembre del 1922 i el 1923 durant un mes i escaig, hi opera l’Aero Marítima Mallorquina i a partir de novembre del 1928 hi comença a operar la Società Anonima Navegazione Aeri, que el 1934 és substituïda per la Società Aerea Mediterranea, i a partir del 1935 per Ala Littoria, que operà fins al juliol del 1936. Fins al 1927 s’explica el que succeeix a cada instal•lació i els moviments d’aeronaus. A partir d’aquesta data s’explica el desenvolupament de les aerolínies (des de quina ciutat vénen i fins on arriben), la qual cosa dóna una visió de la importància dels aeròdroms/aeroports de Barcelona. En paral•lel, s’estudia el volum de passatgers, càrrega i correu, i també s’explica el que han significat en aquest procés certs aparells. Finalment, es comparen els aeròdroms/aeroports de Barcelona amb el de Madrid tant en el nombre de línies com en les dades quantificables exposades en les línies anteriors.