Nuevos ecosistemas transmedia para la promoción de la lectura en la era de los booktubers
- José Hernández Ortega
- Patricia Sánchez García
- José Rovira-Collado
ISSN: 2340-8685
Año de publicación: 2021
Número: 15
Páginas: 23-45
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Investigaciones Sobre Lectura
Resumen
In the present work, the main constituent elements that make booktubers one of the primary agents of dissemination and promotion of reading on YouTube are analyzed. The principal objective of this study is to identify the main references from a series of variables among the community of booktubers in Spain (and in Spanish) that enable us to establish consumption patterns. To carry out this analysis, our starting point is the annotation made by Carbajo (2014) and Soto (2015) on the booktuber concept, for which we propose an update both in its definition and in its pragmatics. This initial delimitation allows us to analyze the similarities between youtubers and booktubers in relation to information issued, as well as enabling us to structure how the latter expand their types of videos in relation to their reading practices. The links between booktubers and their viewers are one of the values that we consider important for the study since they are widely disseminated among students at compulsory school age. The work concludes that there has been a consolidation of both the booktuber phenomenon and the number of its protagonists. The emotional involvement of this typology of video coincides with studies such as those by Chen & Wu (2019) in relation to the replicability of the videos generated on YouTube and other social networks, some of which may be the object of analysis in future works.
Referencias bibliográficas
- Álvarez Ramos, E., Romero Oliva, M. F. (2018). Epitextos milénicos en la promoción lectora: morfologías multimedia de la era digital. Letral, 20, pp. 71-85. http://hdl.handle.net/10481/59116
- Aznar-Díaz, I, Trujillo-Torres, J. M., Romero Rodríguez, J.M., y Campos-Soto, M. N. (2019). Generación Niños YouTubers: análisis de los canales YouTube de los nuevos fenómenos infantiles. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 56, pp. 113-128. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2019.i56.06
- Bañares-Marivela, E., y Rayón-Rumayor, L. (2019). Multimodal narrative texts, creativity, and English teaching as a foreign language. In B. Christiansen y E. Turkina (Eds.), Advances in linguistics and communication studies (ALCS). Applied psycholinguistics and multilingual cognition in human creativity (pp. 103-123). Information Science Reference/IGI Global. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-5225-6992-3.ch005
- Bergé, G. (2018). ¿Qué leen los jóvenes? Los booktubers como prescriptores de literatura juvenil [Trabajo fin de Máster, Universitat Oberta de Catalunya] http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/bitstream/10609/83108/6/gbergeTFM0618memoria.pdf
- Berzosa, M. (2017). Youtuber y otras especies: El fenómeno que ha cambiado la manera de entender los contenidos audiovisuales. Ariel-Fundación Telefónica. https://www.fundaciontelefonica.com/cultura-digital/publicaciones/581/
- Blanc, N. (30 agosto, 2017). El fenómeno del retelling: el desafío de volver a contar historias clásicas. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/cultura/el-fenomeno-del-retelling-el-desafio-de-volver-a-contar-historias-clasicas-nid2057800
- Burgess, Jean y Green, Joshua. (2009). YouTube: Online Video and Participatory Culture. Polity Press.
- Calvo, V. (2018). Los blogs de los docentes que promocionan la lectura. Modelos de buenas prácticas. En G. Lluch (ed.), Claves para promocionar la lectura en la red (pp. 114-129). Síntesis
- Carbajo, S. (2014). BookTubers o la pasión por los libros. En Toyoutome https://goo.gl/6xfHnh
- Colle, R. (2011). El análisis de contenido de las comunicaciones. Tenerife, Sociedad Latina de Comunicación Social. http://cuadernosartesanos.org/067/cuadernos/11_Colle_interior.pdf
- Cortés Vargas, J. H. (2018). El fenómeno booktuber y los nuevos tipos de lecturas que se están promocionando [Trabajo fin de máster, Universidad Francisco José de Caldas, Colombia]. http://repository.udistrital.edu.co/bitstream/11349/8835/1/CortesVargasJhonHernando2018.pdf
- Domínguez, B. (2016). Análisis del fenómeno BookTube en España [Trabajo fin de máster, Universitat Politècnica de València]. Handle: https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/75319/DOM%C3%8DNGUEZ%20-%20An%C3%A1lisis%20del%20fen%C3%B3meno%20de%20BookTube%20en%20Espa%C3%B1a.pdf?sequence=3
- Espinel, R. (16 julio 2018). 7 datos sobre el consumo de Youtube en España. Produccionaudiovisual.com. https://produccionaudiovisual.com/produccion-video-digital/consumo-youtube-en-espana/
- Esteve, A. (2018). Los blogs especializados en la lectura. En G. Lluch (ed.), Claves para promocionar la lectura en la red (pp. 35-45). Síntesis.
- Fajardo Pascagaza, E., Roa Rodríguez, C. A. y Cervantes Estrada, L. C. (2020). Complejizar la competencia en lenguaje, un terreno de transición entre lo lingüístico y lo multimodal. Revista Redipe, 9(4), pp.137-52. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i4.954
- Feng, Y.L., Chen, C. C. y Wu, S. M. (2019). Evaluation of Charm Factors of Short Video User Experience using FAHP – A Case Study of Tik Tok APP. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 688. http://doi.org/10.1088/1757-899X/688/5/055068
- Gómez Ruiz, C. (2014). Youtubers: fenómeno de la comunicación y vehículo de transmisión cultural para la construcción de identidad adolescente [Trabajo fin de máster, Universidad de Cantabria]. https://repositorio.unican.es/xmlui/handle/10902/4901
- Gutiérrez, E., Rey, E., y Melo, L. (2018). Youtube. En C. A. Scolari (Ed.), Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula (pp. 94-98). Universitat Pompeu Fabra. http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_es.pdf
- Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación (6ª edición). McGraw-Hill – Interamericana de México. Instituto Nacional de Estadística (2018). Población que usa internet. INE. https://www.ine.es/ss/Satellite?L=es_ESyc=INESeccion_Cycid=1259925528782yp=1254735110672ypagename=ProductosYServicios%2FPYSLayout
- Ko, H.C. y Wu, W.N. (2017). Exploring the Determinants of Viewers’ Loyalty toward Beauty YouTubers: A Parasocial Interaction Perspective. Proceedings of 2017 International Conference on Education and Multimedia Technology, pp. 81-86. https://doi.org/10.1145/3124116.3124130
- Lluch, G. (2014). Jóvenes y adolescentes hablan de lectura en la red. Ocnos: Revista De Estudios Sobre Lectura, (11), pp. 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2014.11.01
- Lluch, G. (2019). Els booktubers en català. Un constructe virtual?, Zeitschrift für Katalanistik(32), pp. 33-46. http://www.romanistik.uni-freiburg.de/pusch/zfk/32/06_Lluch.pdf
- Lluch, G. y Sánchez-García, S. (2017). La promoción de la lectura: un análisis crítico de los artículos de investigación, Revista Española de Documentación Científica, 40 (4). http://dx.doi.org/10.3989/redc.2017.4.1450
- López López, M. L. (2017). Booktubers y Literatura, Revista Publicando, 4(13), pp. 963-974. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/980/pdf_722
- Martín, M. (1995). El análisis de contenido en la investigación sobre comunicación. Periodística, 8, pp. 67-74.
- Montes, M., García, A. y Menor, J. (2018). Los vídeos de los adolescentes en YouTube: Características y vulnerabilidades digirtales. Comunicar, 54, pp. 61-69 https://doi.org/10.3916/C54-2018-06
- Osses, S. L. y Valderrama, C. E. (2016). Producción de sentidos en medios comunitarios. Hacia la construcción de una Red Colaborativa, Nómadas, 49, pp. 269-272. https://dx.doi.org/10.30578/nomadas.n49a16
- Paladines-Paredes, L-V., y Margallo, A.-M. (2020). Los canales booktuber como espacio de socialización de prácticas lectoras juveniles. Ocnos, 19(1), pp. 55-67. https://doi.org/10.18239/ocnos_2020.19.1.1975
- Paterna Roda, A. (2018). La comunidad Booktube como propuesta para trabajar la animación a la lectura. En E. López-Meneses, D. Cobos Sanchiz, A. H. Martín Padilla, L. Molina García, y A. Jaén Martínez (Eds.), Experiencias pedagógicas e innovación educativa: Aportaciones desde la praxis docente e investigadora (pp. 987-998). Octaedro. http://hdl.handle.net/10433/6411
- Pérez, V., Pastor, Y., y Abarrou, S. (2018). Los youtubers y la construcción de la identidad adolescente. Comunicar, 26(55), pp. 61-70 https://doi.org/10.3916/C55-2018-06
- Quiles, M. C. (2020). Textos poéticos y jóvenes lectores en la era de internet: de “Booktubers”, “bookstagrammers” y “followers”, Contextos educativos, 25, pp. 9-24. http://doi.org/10.18172/con.4260
- Rovira-Collado, J. (2017) Booktrailer y Booktuber como herramientas LIJ 2.0 para el desarrollo del hábito lector, Investigaciones Sobre Lectura, 7, 55-72. https://www.comprensionlectora.es/revistaisl/index.php/revistaISL/issue/view/12
- Rovira Collado, J. (2016). Del blog de LIJ 2.0 al Booktuber en la promoción del hábito lector. Resed. Revista de estudios socioeducativos, 4, 37-51. http://hdl.handle.net/10498/18939
- Rovira-Collado, J. y Mateo-Guillén, C. (2019). Social networks for Reading as a new Literary Training Space. Current Perspectives on Literary Reading. (pp.19-34), John Benjamins Publishing Company
- Santos Sundstrom, A., Ernesto de Moraes, J. B. (2019). Bookshelf tour: the categorization of knowledge from the colletive discourse of booktubers. Em Questao. Universidade Federal Rio Grande Sul, 25(2), pp. 13-38. http://dx.doi.org/10.19132/1808-5245252.13-38
- Scolari, C. (2018). Adolescentes, medios de comunicación y culturas colaborativas. Aprovechando las competencias transmedia de los jóvenes en el aula. Ce.Ge. http://transmedialiteracy.upf.edu/sites/default/files/files/TL_Teens_es.pdf
- Sorensen, K., y Mara, A. (2014). BookTubers as a Networked Knowledge Community. En M. Limbu, y B. Gurung (Eds.), Emerging Pedagogies in the Networked Knowledge Society: Practices Integrating Social Media and Globalization (pp. 87-99). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-4757-2.ch004
- Soto Helguera, L. A. (13 abril, 2015). Breve diccionario de nuevos términos para lectores despistados, Revistababar.com. http://revistababar.com/wp/breve-diccionario-nuevos-terminos-lectores-despistados/
- Tomasena Glennie, J. M. (2016). Los videoblogueros literarios (booktubers): entre la cultura participativa y la cultura de la conectividad. [Trabajo fin de máster, Universitat Pompeu Fabra]. http://hdl.handle.net/10230/27963
- Tomasena, J.M. (2019). Negotiating Collaborations: BookTubers, The Publishing Industry, and YouTube’s Ecosystem. Social Media + Society 1–12 https://doi.org/10.1177/2056305119894004
- Torralba Miralles, G. (2018). Los futuros maestros se convierten en booktubers. Una práctica de fomento lector en el Grado en Maestro de Educación Primaria. Lenguaje y Textos, 47, pp. 13-24. https://doi.org/10.4995/lyt.2018.7986
- Vizcaíno, A., Contreras, P., y Guzmán, M. D. (2019). Reading and informal learning trends on Youtube: The booktuber. Comunicar, 27(59), pp. 93-101. https://doi.org/10.3916/C59-2019-09
- We are social (2020). Digital in 2020 España, Wearesocial.com. https://wearesocial.com/es/digital-2020-espana
- Weeks, B., Ardèvol, A., y Gil de Zúñiga, H. (2017). Online influence? Social Media use, opinion, leadership, and political persuasion. International Journal of Public Opinion Research, 29(2), pp. 214-239. https://doi.org/10.1093/ijpor/edv050
- Yarosh, S., Bonsignore, E., McRoberts, S., y Peyton, T. (2016). YouthTube: Youth video authorship on YouTube and Vine. Proceedings of the ACM Conference on Computer-Supported Cooperative Work, 24, pp. 1423-1437. https://doi.org/10.1145/2818048.2819961